23.3.2024

Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi

Kuva Peugeot

Ja kovin yksin se on omassa markkinaslotissaan ainakin hetken aikaa. Täyssähköisen E-5008:n lisäksi tälle aina seitsenpaikkaiselle C-SUV:ille maistuu vielä hieman myös bensiini.

Peugeot on laajentanut uuden STLA Medium -pohjarakenteensa käsitettä tuoreesta 3008:sta uuteen 5008:aan asti. Kuten oli jo edellisessäkin sukupolvessa, 5008 jatkaa samannimisen, aikoinaan Citroën C4 Picasson sisarmallina valmistetun 5008 -tila-auton sukulinjaa olemalla mahdollisimman tilava crossover, ja 3008:n jatkettu versio.

Uusi 5008 siis todellakin jatkaa kokomielessä juuri siitä, mihin 3008 jäi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toistaiseksi oman tiensä kulkija

Peugeot saa E-5008:n osumaan sähköcrossovereiden tupaten täysillä markkinoilla juuri sellaiseen koloon, jota kukaan muu ei ole aiemmin täyttänyt, nimittäin C-segmentin seitsenpaikkaiset. Isommista luokista seitsenpaikkaisia sähkö-SUV:eja toki jo löytyy, Kia EV9:stä Mercedes-EQ EQB:hen ja aina -EQS SUV:iin asti, mutta nyt liikutaan sarjan kompakteimmassa ja sitä kautta edullisimmassa päässä. B-segmentin puolelta seitsenpaikkaisuutta on enää turha odottaa.

Eikä seitsenpaikkaisuus ole E-5008:ssa mikään lisävaruste, vaan todellakin kaikki autot on määrä varustaa myös sillä taaimmaisella istuinrivillä. 5008 on akseliväliltään 2,9-metrinen, mikä tarkoittaa 16 senttimetrin venytystä pikkusisareen nähden. Niin ikään 5008:n takalasi on viisipaikkaista sisarta pystympi, muttei niin silmiinpistävällä tavalla kuin edellispolvessa. Toisaalta uuden 3008:n takalasi on nyt paljon edeltäjäänsä viistompi.

Kuten C-segmentin seitsenpaikkaisissa aina, 5008:n taaimmaisella rivillä tulee olemaan tiivis tunnelma, eikä auto ole parhaimmillaan satojen kilometrien roadtripillä seitsemän keskivertomittaisen aikuisen kanssa. Sen sijaan esimerkiksi lapsiperheille 5008:n seitsenpaikkaisuudesta on paljonkin hyötyä, ja ei varmasti tarvitse kauaa odottaa sitä hetkeä, kun näitä on taksikäytössä.

Taaimmainen rivi kaadettuna uuden 5008:n tavaratila vetää hulppeat 750 litraa eli jopa 230 litraa enemmän kuin 3008:n kontti. Kolmannen rivin istuinten kanssa tilanne on hieman toinen, sillä siinä tapauksessa tavaratila supistuu ainoastaan 260-litraiseksi.

E edellä

Kuten on Stellantiksen uuden modulaarisen STLA -arkkitehtuurin kaikkien versioiden laita, täyssähköisyys on etusijalla myös tämän Mediumin kohdalla. Kuitenkin, toisin kuin 3008:n kohdalla, Peugeot läväytti tietoisuuteemme saman tien myös 5008:n polttomoottoria eri astein hyödyntävät versiot.

Jos siitäkin huolimatta lähdetään liikkeelle sähköisestä E-5008:sta, vastaan tulee kolme eri versiota. Niistä kaksi on etuvetoisia ja yksi nelivetoinen. E-5008:n lähtötasolta löytyy 156 kilowatin sähkömoottorin ja 73 kilowattitunnin akuston yhdistävä voimalinja, jonka pitäisi kyetä 500 kilometrin toimintamatkaan. Sitä seuraa Long Range -malli, jonka 172 kilowatin moottorin ja 98 kilowattitunnin akuston yhdistelmällä on mahdollista kiriä jopa 660 kilometriin, joskin tämä lukema odottaa vielä WLTP-vahvistusta. Huippumallina tulee olemaan Dual Motor 240 kilowatin tehoisena nelivetona.

Palettiin siis liittyy myös pari bensiinipohjaista mallia. Hybrid 136 e-DCS-6 tarkoittaa suomeksi kevyehköä hybridiä automaattivaihteiston sisään rakennetun sähkömoottorin sekä 1,2-litraisen, 136 hevosvoiman Puretechin ympärillä. Plug-In Hybrid on puolestaan nimensäkin mukaisesti lataushybridi, jonka järjestelmätehoksi kerrotaan 195 hevosvoimaa, ja jolla pitäisi päästä pelkällä sähköllä 80 kilometriä.

Uuden Peugeot 5008:n Suomi-hinnasto julkaistaan kesällä. On jo etukäteen odotettavissa, että se tulee tarjolle kahtena eri varustetasona, Allurena sekä GT:nä, ja kaikilla mainituilla voimalinjoilla.

Kerrottakoon vielä omanlaisenaan tiiserinä, että konsernikumppani Opel on jo lainannut uuden 5008:n piirustukset, ja saksalaismerkin on määrä tuoda oma versionsa C-segmentin seitsenpaikkaisesta crossoverista tarjolle palauttamalla kaikkien huulille kauan kadoksissa olleen Opel Fronteran nimen.

Lähde: Peugeot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat