Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf – kaksipäisen Golfin varjossa

Kuva Tori Autot

Auto jossa ei ole perää, mutta kaksi keulaa. Kun autossa on kaksi tekniikkaa ja kaksi 1,6-litraista moottoria, niin onko oikeampi tapa silloin ilmoittaa iskutilavuudeksi 1,6 vai 3,2 litraa?

Jos taskuunperuutus, tai peruuttaminen ylipäätään, ei ole sinun juttusi, niin mikset hankkisi autoa, jolla ei tarvitse peruuttaa. Tai oikeastaan sillä ei voikaan peruuttaa, sillä se kulkee aina eteenpäin, ajatpa kumpaan suuntaan tahansa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Faktaa ja fiktiota

Otsikko ”kaksipäisen Golfin varjossa” on lainattu ja väännetty Timo Koivusalon  ohjaaman elokuvamusikaalin ”Kaksipäisen kotkan varjossa” nimestä. Tämä on sikäli osuvaa, että myös nyt myytävänä olevaan autoerikoisuuteen sopii sama kuvaus, jolla Koivusalon elokuvamusikaalia kuvattiin sen ensi-illan aikoihin vuonna 2005: ”faktakehykseen on istutettu fiktiiviset hahmot, joissa heissäkin on pikkuisen totuuden siementä, oikeista ihmisistä ja tapahtumista on lainattuja juttuja”.

Kaksi tekniikkaa ja kahdet hallintalaitteet

Myytävänä oleva on rakennettu kahdesta neljännen sukupolven VW Golfista, ja siinä on molemmissa päissä oma 1,6-litrainen bensiinimoottori, oma vaihteisto, ratti sekä kaksi istuinta per menosuunta. Bensatankkeja on vain yksi. Koska molempiin suuntiin on oma täydellinen tekniikkansa, tarkoittaa se että teoriassa autolla voi myös peruuttaa, mutta käytännössä se on tarpeetonta, sillä yhtä hyvin voi siirtyä toisen pään ohjaamoon ja ajaa eteenpäin. Tässä on myös todellinen nelipyöräohjaus, sillä molempien pään pyörät tietysti kääntyvät yhtä paljon. Jos eri päiden pyörät kääntää (kuljettajista katsottuna) samoihin suuntiin, kulkee auto vinottain. Jos taas niitä käännetään eri suuntiin ja saman verran, pitäisi molempien päiden kulkea käytännössä samaa jälkeä pitkin. 

Tästä kuvakulmasta Golf näyttää aivan normaalilta.

Harvinaisuus, vaan ei yleiseen liikenteeseen

Myyjän mukaan nyt tarjolla oleva auto on harvinaisuus, mikä on helppo uskoa. Teknisesti tällaisen auton rakentaminen ei välttämättä ole ylivoimaista, mutta työtunteja siihen on takuulla kulunut, ja tietysti kustannuksiakin kertynyt kun aihioita on tarvittu kaksi. 

Myyjän seuraavasta projektista saa käsityksen, kun hän ilmoittaa vaihdossa käyvän mm. Kaksi kappaletta Wartburg 353W -malleja ikähaarukassa 1976-1988. Eikä kuulemma haittaa, vaikka olisivat perästä kolaroituja. 

Autoa ei ole hinnoiteltu, ja ilmoituksessa mainitaan että hinta on ”mallia tarjoa”. Ostohousuja pukiessa kannattaa huomioida, että kaksikeulainen ja kaksitekniikkainen auto ei ole tieliikennekelpoinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat