30.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helppo ensiaskel uuden käyttövoiman käyttäjäksi. Hyvää: kulutus, toimintamatka, pieni hintalisä. Huonoa: kaasutankkauksen kömpelyydet, tavaratilan kutistuminen. Škoda Octavia Combi G-TEC kelpuuttaa käyttövoimakseen niin bensiinin kuin maakaasunkin. Jopa 1 330 kilometrin toimintamatka ja mahdollisuus tuottaa itselle hyvää mieltä ajamalla osan matkaa maa- tai biokaasulla ovat jo sinällään hyviä houkuttimia siirtyä uusien käyttövoimien käyttäjäksi. Kun yhtälöön yhdistetään vielä auton kokoon nähden varsin säästeliäs polttoaineen kulutus sekä bensiinillä että maakaasulla, ei 450 euron hintalisä tuplapolttoaineesta verrattuna pelkkää bensiiniä käyttävään malliversioon kuulosta isolta kynnykseltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päivittistä tankkausta Koeajossa tavoitteena oli ajaa normaalia päivittäistä ajoa pelkästään kaasulla. Kun päivän ajomääräksi muodostuu runsaat 200 kilometriä, se vaati käytännössä päivittäistä kaasutankkausta, koska normaalille ajoreitille osui sopivasti vain yksi kaasutankkauspaikka. Tankkaus on kohtalaisen helppoa, vaikka tankkauspistooli onkin bensiini- ja dieselpistooleihin nähden edelleen huomattavan kömpelö. Etuna kuitenkin on se, että kaasupistooli pysyy siistimpänä kuin nestemäisten polttoaineiden tankkauslaitteet, eikä käsien sotkeentumista tarvitse pelätä. Alle luvatun kulutuksen! Uusia autoja koeajettaessa on yleensä totuttu siihen, että tehtaan ilmoittamat polttoaineen normikulutukset kuulostavat perin optimistisilta. Pelkällä maa- ja biokaasulla ajetun 900 kilometrin koeajon keskikulutus suurelta osin moottoritieajoa sisältävässä päivittäisessä käytössä jäi kuitenkin jopa alle tehtaan ilmoittaman 4,5 m3/100 km. Suurin miinus kaasukäyttöisen auton omistamisessa on, että sen käyttäjänä on ainakin vielä toistaiseksi pakotettu hankkimaan kaasuyhtiön maksukortin, sillä mitkään muut maksukortit eivät vielä kelpaa maksuvälineenä kaasuautomaateissa. Kolmella tankilla Turboahdetun 1,4-litraisen TSI-moottorin teho on 81 kW (110 hv). Käynnistys- ja sammutusautomatiikka ja jarrutusenergian talteenotto kuuluvat ominaisuuksiin. Pelkällä kaasukäytöllä Škoda Octavialle luvataan 410 kilometrin ajomatkaa. Sen mahdollistavat kaksi maakaasusäiliötä, joiden yhteistilavuus on 15 kiloa paineistettua maakaasua. Kolmanteen tankkiin mahtuu enimmillään 50 litraa bensiiniä, joka jatkaa matkaa tehtaan arvion mukaan jopa 920 kilometrillä. Kaasusäiliöt on sijoitettu tavaratilan lattian alle. Tila niille on otettu osin varapyöräkotelosta ja osin korottamalla tavaratilan lattiaa. Tällä ratkaisulla Octavian sisätilat on pystytty säilyttämään ennallaan, mutta tavaratila on pelkkään bensiinimalliin verrattuna 130 litraa pienempi, 480 litran vetoinen. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Hinta alkaen 28 880 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 940 € Moottori 1 395 cm³, Bensiinimoottori, turboahdin, bensiinin ja kaasun suorasuihkutus, alumiininen sylinterilohko ja -kansi, muuttuva imuventtiilien ajoitus. Teho 81 kW (110 hv), 4800-6000 r/min Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4659 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1412–1555 kg Muu tieto EU-kulutus (kaup./maant./yhd.) kaasulla 6,9 / 4,5 / 5,4 m3/100km. CO³ -päästöt kaasulla 97 g/km. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe