13.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: sporttinen viidennen sukupolven Opel Corsa OPC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehdastuunattu taskuraketti ammentaa suorituskykyä moottoriradoilta. Hyvää: alusta, jarrut, istuimet. Huonoa: vetely, rengasmelu alhaisissa nopeuksissa. Opel Performance Center (OPC) muokkasi uudesta, viidennen sukupolven Opel Corsasta sporttisen version. Opel Corsa OPC hyödyntää merkin laajaa moottoriurheilutaustaa. Voimaa on tarjolla yli 200 hevosvoimaa. Tekniikkaa on testattu kilpakäytössä. Moottorin sylinterilohko on sama kuin Adam R2 -ralliautossa. Corsa OPC:n varustamisessa on käytetty tunnettuja yhteistyökumppaneita. Istuimet on valmistanut Recaro, jarrut Brembo ja pakoputkiston Remus. Opelin oma virityspaja on kunnostautunut laatimalla eri malleista suorituskykyisiä ja näyttäviä erikoisversioita. Tämän version valtteina ovat ilmanohjaimet, konepellin viirumainen ilmanottoaukko, helmalevikkeet ja säväyttävät värit. Toki auton voi valita myös maltillisemmilla siivillä ja väreillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laajasti vääntävä moottori Ahdetun moottorin alavääntö on tasavahvaa. Istuinten kuppimainen rakenne antaa hyvän tuen. Muotoilu kasvattaa takajalkatiloja. Taakse mahtuu kaksi normaalikokoista aikuista vaivattomasti. Moottorin ääni on hillitty, mutta se viestittää potentiaalista. Kuusiportainen vaihteisto ja polkimet eivät tuota yllätyksiä, joten matkaan päästään sujuvasti. Moottorin luonne käy nopeasti selväksi. Alavääntö on tasavahvaa ja auto liikkuu luontevasti isoilla vaihteilla. Ylärekisterissä moottori vaikuttaa voimattomalta, eikä parhaan väännön yli kierrättäminen tuo lisähyötyä. Radalla hiottu alusta Ohjausgeometrian, moottori-tehon ja erikoisrenkaiden yhteisvaikutuksesta kaarreajossa tuntuu ajoittain vetelyä. Muuten paketti lähentelee ajonautinnon puolesta täydellisyyttä. OPC on perus-Corsaan verrattuna 10 millimetriä matalampi. Jousitus ja alustageometria on selkeästi suunniteltu kovaan ajoon. Kaupunkiajossa jousitus ei anna viitteitä tarpeettomasta pintakovuudesta. Mutkaisilla vuoristoteillä ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Napakka paketti pitää renkaat tiessä tiukoissakin käännöksissä. Sutimista ei juuri esiinny. Performance Pack -varustelluissa autoissa on perinteinen, kitkalevyihin perustuva mekaaninen tasauspyörästön lukko. Hatunnosto Opelille, sillä ratkaisu on nykyautossa harvinainen. Se kertoo, että autosta on haluttu tehdä suorituskykyinen. Lukon varjopuolena on ajoittain jopa raju vetely kiihdytyksissä. Ohjauspyörästä on syytä pitää kaksin käsin. Suoralla pieni vetely ei ole vaarallista, mutta kaarteissa se häiritsee. Jarruissa riittää puhtia Performance Packissa autoon kuuluvat 330 millin etujarrulevyt ja 18-tuumaiset renkaat. Brembon isot jarrut takaavat huiman pysäytystehon. Poljintuntuma on hyvä ja jarruihin syntyy hyvä luotto. Lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautus on säädetty kovaan ajoon sopivaksi. Ne eivät paimenna liikaa, vaan sallivat pieniä luistoja. Molemmat saa lähes kokonaan pois painamalla pitkään luistonestoa ohjaavasta painikkeesta. Ohjaus on verrattain nopea, vaikka suuret matalaprofiilirenkaat kasvattavat kääntösädettä. Hieman outoa on, että varsinkin kiihdytystilanteessa ohjaus ikään kuin myöhästyy. Se vastustaa sekunnin murto-osan ajan kääntämistä, mikä voi ääritilanteessa tuntua häiritsevältä. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Opel Corsa OPC Hinta alkaen 26 309 € Moottori 1 598 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 152 kW (207 hv), 5800 r/min Vääntö 245 Nm (1900–5800 r/min) Vääntö 245 Nm (1900–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe