16.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: ratavalmis Peugeot 308 GTi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratavalmis sportti ei vierasta arkiajoa. Hyvää: moottori, vaihteisto, jarrut. Huonoa: kuljettajan polvitila, takaistuimen vajavainen reisituki. Peugeot Sport on saanut vapaat kädet jatkojalostaa oman näkemyksensä emotehtaan automallista. Peugeot 308 GTi:n vauhdista vastaa 1,6-litrainen turbomoottori, joka pohjautuu merkin 208 R5 -kilpamoottoriin. Tehoa on 270 hevosvoimaa (200 kW), ja vääntömomenttia 330 newtonmetriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimiva kompromissi Ajettavuudeltaan uutuus osoittautuu onnistuneeksi mukavuuden ja suorituskyvyn kompromissiksi. Mukulakivikaduilla alusta vaikuttaa hieman kovalta, mutta muualla kokemusta leimaavat mukavuus ja hiljaisuus. Se yllättää, sillä Peugeot 308 GTi on varustettu niukasti vaimentavilla 235/35 R19 -matalaprofiilirenkailla. Ohjaus on tarkka ja kohtuunopea. Auto on vakaa jopa pomppuisella tiellä. Saan ajoparikseni rallin yhdeksänkertaisen suomenmestarin Juha Salon, joten vuoristoreitillä saan ammattikilpa-ajajan näkemyksen autosta. – En odottanut, että tämä olisi näin ketterä. Jousitus toimii mutkatielläkin, vaikka se kaupungissa ja moottoritiellä oli mukavan pehmeä, Salo arvioi. Erinomaiset jarrut Torsen-tyyppinen tasauspyörästön mekaaninen lukko tunnistaa luiston ja siirtää 35 prosenttia sutivan pyörän väännöstä pitävälle pyörälle. Näin taataan kääntyvyys ja vetopito vaativissakin olosuhteissa. Bragan moottoriradalla käy ilmi, että yhdessä erittäin onnistuneen jousituksen kanssa lukko vähentää aliohjautumista. Auto ei puske aivan yhtä paljon kuin lukoton, vaikka ajan tahallaan kaarteisiin ylikovaa. Alconin valmistamat jarrut takaavat, että hidastuvuus on huippuluokkaa. Jarrutehoa voi lisätä vähitellen ja koska auton balanssi on hyvä, jopa kesken kaarteen voi vauhtia hillitä ajautumatta hallitsemattomiin sivuluisuihin. Sivistynyt moottori Laaja vääntö yhdistettynä melko tiheään kuusiportaisen vaihteiston välitykseen pohjustavat ajomukavuuden. Turboahdin on twinscroll-tyyppinen. Kaasunvaihtoa tehostetaan säätyvillä nokka-akseleilla ja muuttuvilla venttiilien nousuilla. Ahtopaine on korkea (1,5 bar). Moottorin ääneen ja kaasuun vastaavuuteen voi vaikuttaa keskikonsolin Sport-napilla. Ajonvakautuksen herkkyys vähenee ja ääni on räyhäkkäämpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomeen tammikuussa Sisällä tyyli punaisine tikkauksineen tukee olemusta. Etuistuimet eivät jätä jossiteltavaa. Sivutuki on hyvä ja säätöjä riittää. Mittariston keskiosa ajotietokoneen näyttöineen jää harmittavasti ohjauspyörän taa piiloon. Pieni kiusa on myös keskikonsolin kulma, joka painaa oikean jalan polvea reippaammassa ajossa. Kun hinta ratkeaa, selviää miten uutuus asemoituu kapeaan ja tiukasti kilpailtuun autoluokkaan. Suomeen 308 GTi saapuu tammikuussa. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Peugeot 308 GTi Hinta alkaen 0 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 200 kW (270 hv), 6000 r/min Vääntö 330 Nm (1900 r/min) Vääntö 330 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe