20.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: hybridi Ford Mondeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajossa mukava ja pihi, muttei hybriditekniikan viimeinen sana. Hyvää: ajettavuus, päästöt, monitoiminäyttö. Huonoa: tavaratila, sähköajomatka, hinta. Ajomukavuus käy kumppaniksi jo ensimetreiltä. Kulku on kevyessä vauhdissa, maltillisella kaasunkäytöllä sähköistä ja lähes äänetöntä. Auto lähtee liikkeelle sähköllä, jollei kiihdytys ole liian rivakka ja kaasupoljin painu liian ahnaasti alas. Koeajo sisältää tasamäärin maantie-, taajama- ja kaupunkiajoa. Kulutus kipuaa yli luvatun 4,2 litran keskikulutuksen. Kulutus laskee hyvinkin 5,1–5,4 litran tietämille, jos tarkkailee omaa ajotapaansa: välttää turhia nopeudenvaihteluita ja annostelee kaasun ja jarruttamisen suhdetta. Järkevästi ennakoiden näytön eko-oksisto tuuheutuu silmissä. Kun on saavuttanut liikennevirtaan sopivan nopeuden, kannattaa hellätä kaasujalkaa, jolloin sähkömoottori ottaa huolekseen ylläpitää tasanopeutta. Luvattu huippunopeus sähkömoottoria käytettäessä on 135 km/h. Konepellin alla on hybridiversiota varten kehitetty bensiinimoottori, jossa on tehoa 187 hevosvoimaa. Atkinson-työkiertoa hyödyntävässä moottorissa imuilma on normaalia pidempään auki. Se kohentaa hyötysuhdetta, mutta laskee vääntökykyä. Värinäyttö kertoo energiavirrat: milloin edetään sähkön, milloin polttomoottorin voimin ja milloin akusto latautuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava vakiovarustelu Vakiona on muun muassa kaksoisautomaatti-ilmastointi, avaimeton käynnistys, lämmitettävä tuulilasi, liikennemerkkien tunnistus, kaistavahti, kaistanpitoavustin, vireystilan valvonta, vakionopeudensäädin, ajovaloautomatiikka ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin. Autossa on jos jonkinlaista lisävarusteherkkua kuten parkkitutka-anturit edessä ja takana (570 e), peruutuskamera (400 e), avaimeton keskuslukitus (550 e), avattava kattoluukku (920 e) sekä ohjauspyörän sähköinen etäisyys- ja korkeussäätö (290 e). Kokonahkaisten etuistuinten kymmensuuntainen sähkösäätöisyys nostaa hintaa (1 660 e). Koeajoyksilö maksaa yli 47 000 euroa. Vakiovarusteisen hybrid-Mondeon saa 38 428 eurolla. Odottavalla kannalla Hybriditekniikan haltuunotto on arvokasta, mutta jättää odottavalle kannalle: koska tulee pidempään sähköajoon kykenevä hybridi ja koska sen saa ladattavana? Ja jos Mondeoon mieltynyt tekee valintansa hiilidioksidipäästöin, on mallistossa 1,5-litrainen ja 120 hevosvoiman dieselmoottori, jolla päästöt versiosta riippuen jäävät 94–99 grammaan kilometrillä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Ford Mondeo 2.0 Hybrid autom. Hinta alkaen 47 165 € Moottori Bensiinimoottori 1 999 cm³, Atkinson-kierto, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 137 kW (187 hv), 6000 r/min Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe