14.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC60 Classic on klassikko jo eläessään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC60 vältti ikääntymisen huonot puolet, ja jätti seuraajalleen kovat paineet. Hyvää: ajettavuus, jykevyys, istuimet, yleinen toimivuus. Huonoa: pieni kojelaudan keskinäyttö. Classic on perinteinen tunnussana paitsi runsaasti varustellulle Volvon mallille, myös rituaalille, missä hyvin palvellut sukupolvi saatetaan ansaitulle eläkkeelle manttelinperijän odottaessa ensiesittelyään. Nyt Classic-ikään on astunut Volvo XC60, merkin pienempi katumaasturi, tänä vuonna jo yhdeksän vuotta täyttävänä. Piakkoin esiteltävä seuraaja on uusi perusrakennetta myöten, joten nyt hyvästellään monia vanhoja piirteitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei ikärasisimia Sukupolvenvaihdoksen tekee erikoiseksi se, että XC60 on ollut koko olemassaolonsa ajan Volvon suosituin malli, ja on sitä edelleen – niin maailmalla kuin Suomessakin. Ja myynti on vain kasvanut, aina kalkkiviivoja myöten. Volvo onkin tehnyt premium-luokassa saman tempun kuin Nissan ”rahvaan” maastureissa: esimerkiksi viime vuonna XC60 myi yhtä hyvin kuin kilpailijoiden eli Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin vastaavat mallit yhteensä. Jokin tässä autossa siis yhä kiehtoo, ikääntymisestä huolimatta. Koeajon jälkeen suosion syitä ei tarvitse ihmetellä. Vanhuuden varmuudella XC60 oli ensiesittelynsä aikaan ominaisuuksiltaan erittäin tasapainoinen auto. Vaikka tuon jälkeen on esitelty lukemattomia uusia malleja ja automaailman kehitys on mennyt eteenpäin huikeaa vauhtia, tuo balanssi on XC60:ssa edelleen läsnä. Luottamus herää jo ensikosketuksella, sillä ovenkahva on suuri, autoon kulku helppoa ja istuin turvallisen tukeva. Kojelaudassa on paljon pieniä nappuloita ja keskinäyttökin on lilliputtikokoa – etenkin uusiin Volvoihin peilaten. Käyttö sujuu silti. Classic-ostaja saa matkamuistoksi myös ihmisen muotoisen lämmönjakonappulaston sekä litteän keskikonsolin – molemmat poistuvia ruotsalaisdetaljeja. Yksi pytty enemmän Etenkin käyntiääni saa mielen nostalgiseksi. XC60-nelivetodieseleissä käytetään sitä vanhempaa eli viisisylinteristä moottoria. Kuorma-automainen soundi kuulostaa kiihdytyksissä aika kovaääniseltä, mutta myös kovin karismaattiselta. Maantiellä ääni katoaa taustalle, eikä jyrinää esiinny edes matalilla kierroksilla. Käyttöominaisuuksistakin on helppo tykätä. Vaihteisto pelaa pientä lähdön viivyttelyä lukuun ottamatta asiallisesti, ja kaasunvaste on terävää. Tämän parempaa matka-autoa on muutenkin vaikea tehdä. Esimerkiksi myrskyisellä moottoritiellä puuskat lähinnä kuulee, mutta auton suuntaan ne eivät vaikuta. Ohjaus keskittää suoraan tavalla, jota automaailmasta ei muualta löydä. Taajamassa Volvon uuden vuosituhannen perisynti, suuri kääntöympyrä, tuntuu. Muuten ajaminen on kaiken aikaa eleetöntä, riittävän tunnokasta ja – sanoisinko – ihmisläheistä. Mikään ei nouse esille eikä ärsytä, vaan kaikki toimii kuten pitääkin. Siinä on seuraajalla tekemistä. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Volvo XC60 D5 AWD Business Classic R-Design aut Hinta alkaen 58 088 € Koeajetun auton hinta varusteineen 68 173 € Moottori Dieselmoottori 2 400 cm³, 5 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 162 kW (220 hv), 4000 r/min Vääntö 440 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 440 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4644 mm, leveys 1891 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2774 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle