15.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: pehmeämpi synttärilahja – Citroën C5 Aircross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross tuo ripauksen ranskalaista eleganssia kisaan kaupunkimaasturien ostajista. Hyvää: jousituksen pehmeys, hiljaisuus, tavaratila. Huonoa: ei nelivetoversiota. Citroën täyttää tänä vuonna sata vuotta. Merkin upea historia koostuu huikeista malleista, jotka ovat poikenneet valtavirrasta niin ominaisuuksiltaan kuin ulkonäöltäänkin. Synttärisankarin toiminta tuntuukin oudolta, kun perinteiset isot edustusvaunut on nyttemmin unohdettu kokonaan. Mallisto muistuttaa aina vain enemmän kilpailijoiden tarjontaa – myös kokonaan uusi Citroën C5 Aircross ratsastaa trendikkäiden maasturinnäköisten crossover-mallien aallonharjalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Veljessarjan suurin Nykytapaan C5 Aircross ei ole mitenkään uniikki vaan perustuu samaan perusrakenteeseen kuin konsernisiskot Peugeot 3008 ja Opel Grandland X. Citroën on joitakin senttejä niitä pidempi sekä koriltaan että akseliväliltään. Kasvu tuntuu kuitenkin vain tavaratilassa. Citroën on halunnut takaistuimesta leveämmän ja hivuttanut sen takalokasuojien ahdingosta edemmäs. Takana onkin leveyttä jopa kolmelle aikuiselle, jokaisella on oma erillinen istuimensa kallistussäädöllä. Istuin on asetettu korkealle, ja istuma-asennosta muodostuu luonteva. Haittapuolena polvitilat jäävät juuri ja juuri riittäviksi. Takaistuinta voi liu’uttaa vielä edemmäskin tavaratilan kasvattamiseksi, mutta silloin polvitila kärsii jo liikaa. Tavaratila on kookas ja välipohja yläasennossa lattiasta tulee tasainen penkit kaadettuna. Voimaa eikä melua C5 Aircrossiin on valittavana neljä moottorivaihtoehtoa. Bensiinimoottori on joko 1,2- (131 hv) tai 1,6-litrainen (181 hv). Diesel puolestaan on 1,5- (131 hv) tai 2,0-litrainen (178 hv). Pienemmät moottorit on paritettu kuusivaihteisen manuaalin kanssa, kun taas isommista löytyy kahdeksanvaihteinen automaatti. Ajoon saatiin ensimmäisenä bensiinimoottorinen huippumalli. Tehoa on ylenpalttisesti talvikelille, kun nelivetovaihtoehtoakaan ei ole. Suorituskyky on eleettömän rivakkaa, ja nohevasti toimiva automaatti valitsee pykälät nopeasti sekä pehmeästi, eikä huudata moottoria turhanpäiten. Eikä sekään sinänsä haittaisi, sillä äänet on eristetty vaimeiksi. Auton kokoon ja suorituskykyyn nähden alle kahdeksaan litraan jäävää kulutusta voi pitää kohtuullisena. Onnistunut jousitus Heti koeajon ensimmäisillä metreillä C5 Aircross erottuu edukseen mukavuudellaan. Istuimet ovat pienemmistä sitikoista poiketen pehmusteiltaan tukevammat ja paremmin muotoillut, eikä pidempikään matka aiheuta selkävaivaiselle kärsimyksiä. Hallintalaitteet ovat keveitä käyttää ja järjestelmien toimintalogiikat oppii nopeasti, vaikka Shine-huippumalliin on ladattu täysarsenaali niin turva- kuin mukavuusvarusteitakin. Uusi progressiivinen iskunvaimennus nielee niin isot heitot kuin pienet rypytkin, hetkittäin tavoitetaan jopa kaasunestejousitettujen ”isojen kissojen” leijuvaa pehmeyttä. Ohjaus on keveäksi tehostettu, keskialueella sen tunto on keinotekoisen oloinen. Autoa ajoon noutaessani säpsähdin yli 40 000 tonnin hintalappua, mutta ajon jälkeen se ei tuntunutkaan enää niin pahalta. Mahtaisikohan hinnaston alapään hieman päälle 26 000 euron mallit olla yhtä ylivertaisen mukavia luokassaan? Jotain Citroënin taiasta on jäljellä, onnittelut siis satavuotiaalle. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.citroen.fi/c5-aircross Citroën C5 Aircross Puretech 180 EAT8 Shine Hinta alkaen 32 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 409 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,5 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe