9.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Nissan GT-R Nismo – ärsytetty peto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteämpi versio Nissanin lippulaivasta kuulostaa ehkä hölmöltä idealta, mutta ansaitsee kannuksensa radalla. Hyvää: ajettavuus, tinkimättömyys Huonoa: hinta Nissan GT-R on ollut piikkinä eksoottisten superautojen lihassa jo 10 vuoden ajan. Japanilaisvalmistajan lippulaiva tunnetaan järjenvastaisesta suorituskyvystä, sillä painavan möhkön ei pitäisi kiihtyä ja vaihtaa suuntaa sellaisella vimmalla mihin se pystyy. Ja vaikka GT-R:ää ei voi sanoa erityisen halvaksi, on sen hinta sangen kilpailukykyinen muihin kilpakumppaneihin nähden. Mallin ohella on nähty Nissanin upean moottoriurheilupuolen, vuonna 1984 perustetun Nismon, oma tulkinta GT-R:stä. Parempi versio lippulaivasta saattaa kuulostaa erikoiselta, mutta Nismolla on ollut selkeä näkemys vieläkin kovemmasta GT-R:stä koko mallin elinkaaren ajan. Tuttu nimi: myös tämän Nismo-yksilön moottorin oli koonnut Tsunemi Oyama. Tehoa on nyt 600 hevosvoimaa, 30 normaalia enemmän, kiitos GT3-kilpureista lainattujen turboahdinten. Malli on myös 27 kilogrammaa tavallista versiota kevyempi. Kevennysten takana on hiilikuidun liberaali käyttö auton eri osissa, samalla kun muutoksilla on tavoiteltu parempaa aerodynamiikkaa. Erikoisesti auto on myös lyhentynyt 20 millimetriä uusien puskureiden ansiosta. Takaluukun alkuperäiset linjat ovat saaneet tehdä tietä suurelle spoilerille. Bilsteinin valmistamat iskunvaimentimet ovat mukautuvat, huomioiden toiminnassaan lukuisia muuttujia aina moottorin kierrosluvusta alkaen, ja niiden parina on uudelleensuunniteltu jousitus. Muutokset kruunaa ohjaamo, jossa punaista Alcantaraa ja punaisia yksityiskohtia on käytetty liberaalisti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kesy tuttava Goodwood Circuitin ratapäivillä on vuorossa lyhyt uudelleennäkeminen tavallisen Nissan GT-R:n kanssa. Lämmin rata tarjoaa tosin jouluisia suomalaismaisemia enemmän pitoa ja karamellinvärinen auto on varustettu oikeanpuoleisella ohjauksella sekä mailimittarilla. Vanhan koulukunnan radalla seinät ovat lähellä ja asvaltti pomppuista, mutta onneksi auto on tuttu. GT-R:n ääntä ei voi sanoa erityisen soinnukkaaksi, mutta käsityönä valmistetun moottorin parkuminen on tuttu osoitus voimavaroista. 575 hevosvoimaa, kaksoiskytkinvaihteisto ja neliveto linkoavat joskus Godzillaksikin nimitetyn lippulaivan aivan riittävän ripeästi mutkasta toiseen. Nopeassa rata-ajossa GT-R paljastaa pehmenneensä vuosien varrella, sillä autoa on muokattu R:stä enemmän GT:ksi, kisoista kadulle. Sivusuuntainen ravistelu kuopissa ja lievä hermostuneisuus mutkien lähistöllä kielivät siitä, että painava superauto suosittelee jättämään jotain vielä reserviin. Vihainen peto Kerrankin ajovuorot osuvat kohdalleen, joten tavallisen GT-R:n ja Nismon ajovuorojen väliin ei jää minuuttiakaan. Samoilla lämmöillä lähestyttäessä Nismo vaikuttaa identtiseltä, joskin mittaristo ja ohjaamo ovat saaneet koko joukon punaisia yksityiskohtia. Tuntuvin ero on ohjauspyörä, jonka Alcantara-verhoilu on vieläkin miellyttävämpi ratkaisu. Radalla Nismo ei aluksi eroa veljestään juurikaan. Vaihteisto toimii muutamassa kohdin kulmikkaasti, mutta muuten auto etenee samalla vaivattomuudella. Ero löytyy lopulta kaasupolkimen viimeisistä milleistä, jolloin Nismo hyökkää seuraavaan mutkaan vimmalla, johon pikkuveli ei aivan pysty. Mutkissa Nismon lukuisat pienet muutokset toimivat hyvin yhteen, sillä kun autolta vaatii enemmän, se myös antaa enemmän. Kuopat eivät keinuta autoa samalla tavalla ja pitkittäisliikkeet mutkien yhteydessä ovat paremmin hallinnassa. Tiivistettynä muutokset antavat kuljettajalle enemmän luottamusta auton vakaudesta. Rata sujuu hiukan nopeammin, tuplaturbo-V6 ärjyy kovempaa ja pidempään. Niinpä on kuljettajan sisuuntumisesta kiinni, ajetaanko Goodwood Circuitin takasuoran taite lappu lattiassa vai ei. Jos niin kuitenkin tekee, saattaa viimeisen mutkan jarrutukseen saapua 140 mailin tuntinopeudella (noin 225 km/h). Onneksi Bruce McLarenin kohtalo samassa mutkassa muistuu mieleen vasta myöhemmin. Enemmän kuin osiensa summa Nissan GT-R Nismo on uskomaton taidonnäyte Nissanilta, jonka brändin puolesta jo tavallinen GT-R:kin riittäisi lippulaivaksi. Lukuisat pienet muutokset ovat kuin auto itse: paikoin loputtomalta nysväämiseltä vaikuttavat yksityiskohdat luovat kokonaisuuden, jota on välillä vaikea käsittää. Vaikea on käsittää myös GT-R:n ja Nismon hintaeroa. Parannettu malli maksaa Britanniassa lähes tuplaten, 150 000 puntaa (170 570 euroa) perusmallin 80 000 punnan (90 970 euroa) sijaan. Se asettaa mallin kilpailemaan joukkoon, jossa haastajat ovat kovia. Mutta niin on Nismokin. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Nissan Nissan GT-R Nismo Moottori Bensiinimoottori 3 799 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 447 kW (600 hv), 6800 r/min Vääntö 652 Nm (3600–5800 r/min) Vääntö 652 Nm (3600–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,8 s Huippunopeus 315 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 275 g/km Mitat pituus 4690 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1370 mm, akseliväli 2780 mm Omamassa: 1725 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe