8.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: nautinnon numeroleikki – Mercedes-Benz E 400 Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi ovea, kuusi bensiinikäyttöistä sylinteriä ja 333 hevosvoimaa. Mercedes-Benz E 400 Coupé on nykymaailmassa häpeilemättömän itsekäs, mutta myös häpeilemättömän hyvä auto. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, mukavuus, kauneus. Huonoa: leveät ovet (sitä saa mitä tilaa). Edeltäjästään poiketen Mercedes-Benz E Coupé on nyt läheisessä sukulaisuussuhteessa muuhun E-mallistoon. Aiemminhan auto pohjautui nimestään huolimatta astetta pienempään C-sarjaan. Uudistuksen myötä kasvua on tapahtunut joka suunnassa, eniten kuitenkin coupé-hengessä pituuteen, leveyteen sekä akseliväliin. Viimeksi mainittu on silti jätetty neliovista E sedania lyhyemmäksi. Alustakin ui vähän matalammalla. Mittamuutokset ovat kasvattaneet ennen kaikkea takaistuintiloja, mutta ei niistä tällä kertaa sen enempää – koeajoauton moottori nimittäin yllyttää kohdistamaan huomion kuljettajan hyvinvointiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toisenlaiset kulutusjuhlat Koeajoimme viime kesänä malliston ”järkevämmän” version, E 220d A Coupén, jonka voimanlähde hakee nelisylinteristen dieselien joukossa vertaistaan, mitä tulee esimerkiksi käyntiäänen sivistyneisyyteen. Kulkupuolikin riittää Suomen oloissa. Silti tällainen auto saavuttaa luonteensa ytimen, kun se moottoroidaan tarpeeksi suurella bensiinivoimanlähteellä – tässä tapauksessa kolmilitraisella ahdetulla veekuutosella. Samalla kun mallimerkinnäksi vaihtuu E 400 Coupé, siirrytään myös malliston ehdottomaan huippuversioon. Minne nenä näyttää Ajoimme E 400 Coupélla läpi vaihtelevista itäuusimaalaisista asfalttiteistä koostuvan koeajoreitin. Alun perin sen ei pitänyt olla niin pitkä, mutta minkäs teit, kun miltei jokainen eteen tullut risteys tuotti kääntymisen taas yhdelle lisälenkille. Ai miksi näin? Yksinkertaisesti siitä syystä, että E 400 Coupélla ajaminen oli niin kivaa. Matalalle istuimelle on hyvä lysähtää, kunhan leveän oven tiellä ei ole esimerkiksi viereen pysäköityä autoa. Turvavyö ojennetaan olkapäähän päin elegantisti sähköllä toimivalla varrella, ja B-pilarin puutteen ansiosta autoa voi kutsua hardtopiksi. Ajoasento on ihana, ja sporttiseen vivahtava istuin tukee joka paikkaa kuin valettuna. Kaikki tämä on omiaan virittämään oikeaoppista coupé-tunnelmaa. Ensikäännökset paljastavat, ettei ohjausta ole kevennetty liiaksi, ja moottori kiihdyttää autoa kadunkulmien välillä herkullisesti muristen. Urheilullisuus ei kuitenkaan kostaudu epämukavuutena, siitä pitää (lisävarusteinen) ilmajousitus huolen. Yhtä ylistystä Mutkatiellä, siellä jossain peltojen välissä, E 400 Coupé istahtaa tanakasti tiehen, ja ohjaus jatkaa maukkaan tunnokkaana. Voimapuolella ei myöskään ole valittamisen aihetta, todellakaan. Niin kaasun vaste, käyntiääni kuin suorituskyky – sekä pintakaasulla, puolella kaasulla että täyskaasulla – lähentelevät täydellisyyttä. Automaattikin toimii mersujen tapaan kuin unelma. Ja jos paketti tuntuu liian pliisulta, sisäistä AMG-henkeä voi kutitella valitsemalla valikosta urheilullisempia ajotiloja. Niillä kaasupoljin muuttuu herkemmäksi, ohjaus raskaammaksi ja jousitus jämäkämmäksi. Jälleen kerran tutun oloisia ylisanoja edellisten samanmerkkisten ja -hintaisten autojen koeajoista, mutta käsi sydämellä: myös oikeutettuja. Mercedes-Benz vain yksinkertaisesti osaa tällä hetkellä hemmotella kuljettajaansa mekaanisesti kenties parhaiten. Lisäksi auto on vielä syötävän kaunis, ainakin Moottorin toimituksen yleisen mielipiteen perusteella. Linjoissa on samaa arvokkuutta, ja myös yhdennäköisyyttä, kuin merkin hierarkiassa yläpuolella patsastelevassa S Coupéssa. Tässä mielessä Mercedes-Benzin eri mallien samanhenkinen muotokieli pelaa E Coupén pussiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi oikein ja lisänumerot Loppuun täytyy sitten mainita numeroleikin tylsempi puoli – nimittäin lisävarusteilla ladatun koeajoauton 144 503 euron hintalappu. Toisaalta sekin omalta osaltaan auttaa E Coupéa erottumaan harmaasta, neliovisesta automassasta. Huomaamattomuutta tällä versiolla ei välttämättä saavuteta, mutta eipähän kukaan tule epähuomiossa myöskään kadunvarren taksikyytiä kyselemään. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/E-sarja_coupe Mercedes-Benz E 400 Coupé 4Matic A Business AMG Hinta alkaen 101 136 € Koeajetun auton hinta varusteineen 144 503 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 245 kW (333 hv), 5200–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe