25.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 6AT – Mikä on nelivedon hinta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bensiinimoottoria, automaattivaihteistoa ja etuvetoa on odotettu Mazda CX-5:n keulalle. Nyt sellaisen saa – miltä se tuntuu? Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, mukavuus, laatuvaikutelma. Huonoa: etuistuimen lyhyt reisituki, etuvedon imago-ongelma. Kuinka paljon maksaisit lisäparista vetäviä pyöriä? Kysymys on nyt koeajetun Mazda CX-5 -mallin ydin. Totta kai neliveto on huippuhieno mukavuusvaruste. Sen kanssa ei tarvitse sutia liikennevaloissa, ja auton voi huoletta pysäköidä vähän huonomminkin aurattuun ruutuun. Se tuo uskottavuuttakin – naapuri kuitenkin kysyy tuoreeltaan ”Onko neliveto?” Aiemmin Mazda CX-5:n bensiinimoottorilla ja automaattivaihteistolla halunneen ei tarvinnut miettiä, sillä valitun voimalinjan perässä oli aina neljä vetävää pyörää. Automaattivaihteisto: ennen automaattivaihteiston ja bensiinimoottorin yhdistelmä vaati myös nelivedosta maksamista. Neliveto kuitenkin maksaa rahaa. Lisätekniikan lisäksi päästöt kohoavat (173 -> 188 g/km), ja siten kasvaa myös autovero. Jos koeajoautoa vastaava nelivetoinen CX-5 maksaa 44 268 euroa, saa etuvedon samoin varustein 39 330 euroon. Hintaerosta Mazdalle menee 2 500 euroa, loput kuittaa valtion kassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuljettajalle tehty Mazdan onneksi etuvetoisen CX-5:n koeajo sattui vähälumiselle viikolle. Ja mikäs pitävällä pinnalla on ajellessa: CX-5 ei ole teennäisen urheilullinen, mutta se on selkeästi kuljettajalle tehty auto. Aiemmissa koeajoissa tekemämme havainnot pitävät yhä paikkaansa, voimalinja ei muuta koria. Ajoasento säätyy keskimittaiselle mainioksi, vain reisitukeen kaipaa lisää pituutta pidemmillä matkoilla. Hallintalaitteet toimivat hienosti yhteen. Kokonaisuutta leimaa kirkkaus. Kaasun, jarrun ja ohjauksen herkkyydet ja vasteet ovat hyvässä tasapainossa. Mazda on helppo ja miellyttävä auto ajaa. Alusta on viritetty mukavaksi. Taajama-ajossa ohjaus on onnistunut, keveähkö ja luonnollinen. Pidemmällä moottoritieajolla keskialueella esiintyy yliherkkyyttä, mikä saattaa mennä Goodyearin kitkarenkaiden piikkiin. Hiljaista kierrättämistä Bensiinimoottorin ja kuusivaihteisen automaatin yhteistyö toimii hyvin. Ahtamattoman nelisylinterisen 165 hevosvoiman huipputeho vie autoa kohtalaisen reippaasti, mutta kierroksia täytyy käyttää surutta. Turboihin tottuneelle se on paluu menneisyyteen, mutta toisaalta hyvän äänieristyksen ansiosta asialla ei suuremmin ole väliä. Matka-ajossa Mazdan moottori menee vähällä, pidemmillä siirtymillä pääsee alle valmistajan yhdistetyksi kulutukseksi ilmoittaman 7,7 l/100 km. Toki nopeuden kasvaessa korkean katumaasturin ilmanvastus tekee veronsa, joten kesäisillä moottoritienopeuksilla kokemus saattaa olla erilainen. Dieseliä Mazda ei CX-5:een enää tarjoa. Erilainen japanilainen Mazda erottuu yhä monista muista japanilaisautoista edukseen varsin harmonisella sisustalla: materiaalit, kirjasimet, värit ja tekstuurit tuntuvat olevan yhden tiimin käsialaa. Kokonaisuus on miellyttävän rauhallinen, ja laatuvaikutelma on korkeatasoinen. Vielä kun käsinojaa voisi säätää pituussuunnassa: nyt se jää vähän turhan taakse. Tietoviihdejärjestelmää hallitaan BMW-tyylisellä rullalla, ja auton ollessa paikallaan sitä voi ohjata myös kosketusnäytön kautta. Järjestelmä on suomennettu puhekomentojen tunnistusta myöten, joskin valikkojen kätköistä voi löytää termejä englanniksikin. Kokonaisuutena käyttö on silti vaivatonta, ja nykyisin Mazda tarjoaa lisävarusteena myös CarPlay ja Anrdoid Auto -näytönpeilaukset. CX-5:n tilat ja istuinmukavuus takarivillä ansaitsevat edelleen kehuja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy …kuitenkin neliveto? Mazda CX5 on siis hyvä auto, mutta palataan vetotapakysymykseen. Onko etuvetoisuus lähes 5 000 euron säästön arvoinen uhraus? Kuten todettua, hyvällä kelillä nelivetoa ei Mazdan tehoilla kaipaa. Silloin lompakolla olisi helppo äänestää säästön tai paremman varustetason puolesta. Mutta toisaalta: jos CX-5:n koeajo olisi ajoittunut pari viikkoa myöhemmäksi, olisi etuvetoista mukamaasturia saanut ohjastaa läpi pöpperölumen. Etupyörien avutonta sutimista paimentaessa voisi mieli alkaa muuttua. Silloin naapurillekin voisi vastata ylpeästi "tottakai, kuka nyt etuvetoista maasturia ostaisi?". Huom: Koeajettu CX-5 oli tuotannosta poistunut Premium Plus -versio. Mallin on korvannut hinnastossa Vision-varustetaso, jonka hinta alkaa 39 330 eurosta. Vision-varusteluun kuuluu CarPlay/Android Auto, G-Vectoring-kaarreajon hallinta on päivittynyt Plus-versioon ja ilmastoinnin ohjauspaneeli on uusittu. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 6AT Premium Plus Hinta alkaen 38 482 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 570 € Moottori Bensiinimoottori 1998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 121 kW (165 hv), 6000 r/min Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto Perävaunumassa: jarrullinen/jarruton 2000 /750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe