4.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe on kaikkein kallein korealainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuri seitsenpaikkainen katumaasturi Hyundai Santa Fe tarjoaa tilaa ja varusteiden tuomaa vaivattomuutta. Hyvää: varustelu, vaivattomuus, tilat neljälle. Huonoa: Paino näkyy kulussa ja kulutuksessa. Liikenteessä uudistunut Hyundai Santa Fe sekoittuu helposti pikkuveli Tucsoniksi. Hyundain suurimman katumaasturin kasvojenkohotus keskittyi hienosäätöön: ulkoiset muutokset rajoittuivat puskureihin, maskiin ja valoihin. Lähes 4,7-metrinen Santa Fe on reilusti Tucsonia kookkaampi auto. Pituuseroa on 215 millimetriä, joista akseliväliin tosin sijoittuu vain 30 milliä. Kookas ja lähes kaksi tonnia painava maasturi on Suomessa aina seitsenpaikkainen. Otsikko tosin ei ole aivan totta: koeajoyksilöäkin kalliimman Hyundain saa, jos neuvottelee kaupat vetykäyttöisestä ix35 Fuel Cellistä. Polttokennoautoa voi kuitenkin pitää teknisenä kuriositeettina – ainakin toistaiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvuutena varustelu Huippuvarustellun koeajoyksilön kuljettajaa hemmotellaan Hyundaille tuttuun tyyliin jäähdytetyllä nahkaistuimella ja lämpiävällä ohjauspyörällä. Kasvojenkohotus on tuonut etumatkustajien iloksi 8-tuumaisen kosketusnäytön. Suuren auton kulmien hahmottamista helpottaa parhaan Premium-varustetason lintuperspektiivin piirtävä pysäköintikamera. Huippuvarustelu sisältää nahkaverhoilun lisäksi myös hätäjarrutusjärjestelmän, avaran panoraamakaton ja aktiiviset kaasupurkausvalot. Sisustan yleisilme on peruslaadukas ja selkeä. Jännittävän designin sijaan Hyundai luottaa runsaan varustuksen vetovoimaan. Santa Fe tarjoaa mainiot tilat neljälle aikuiselle. Tarvittaessa auto nielee seitsemän, mutta täydellä kuormalla keskirivillä matkaajien on suotava säätää istuintaan eteenpäin ja tarjota muutama tärkeä lisäsentti ahtaalle kolmannelle riville. Normaalikäytössä kolmannen rivin istuimet taittuvat yksitellen alas. Voimalinja helppo valita Suomessa Santa Fe on tarjolla vain yhdellä voimalinjalla. Uudistuksessa 2,2-litrainen turbodiesel on päivittynyt Euro 6 -päästötasolle ja saanut hieman lisäpuhtia. 200 hevosvoimaa ja 440 newtonmetriä ovat komeita lukemia, mutta korkea omamassa rauhoittaa kulkupuolen lähinnä vaivattomaksi. Moottorin parina on perinteinen kuusivaihteinen automaatti ja neliveto. Magnan kehittämä neliveto on osa-aikaista tyyppiä, eli pitävällä pinnalla Santa Fe etenee etuvetoisesti, ja takapyörät kytketään mukaan tarpeen vaatiessa. Kuljettaja voi myös kytkeä auton nelivetoiseksi nappia painamalla. Ajoltaan Santa Fe on ehta Hyundai. Auto on vaivaton käsitellä, mutta ohjauksessa on lievää etäisyyttä. Suuren massan huomaa kiihdytysten ohella kaarteissa, ja terävimmät töyssyt auto ottaa hivenen raskaasti. Uudistunut Santa Fe on toimiva vaihtoehto suurta, vaivatonta ja hyvin varustettua katumaasturia etsivälle. Jos pienemmätkin tilat riittävät, voi pienempi Tucson tarjota houkuttelevan vaihtoehdon. Sen arvokkainkin vaihtoehto on yli puolitoista tuhatta euroa edullisinta Santa Fetä halvempi. Ja jos mikään ei riitä, löytyy Keski-Euroopan markkinoilta vielä toiset 205 millimetriä pidempi Grand Santa Fe. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDi 6AT Premium 7P Hinta alkaen 56 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 990 € Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4700 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2024 Koeajo Maistiainen: BMW i5 Touring – lääke sähköiseen farkunnälkään 3.6.2024 Ajoneuvot Hyvinkin monipuolinen Audi A4, Passatin parempi puolisko, siirtyy historiaan – poimimme siis parhaat palat viiden sukupolven ajalta 2.6.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Captur – särmikäs päivitys 1.6.2024 Moottoripyörät Moottoripyörien suuret koeajopäivät kesäkuun ensimmäisellä viikolla 1.6.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed 400 – helppo ja hauska aloitusmalli 31.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Macan on nyt valmistajan halvin auto, ja silti monipuolinen 31.5.2024 Ajoneuvot Lancia Ypsilonista tulee ensimmäinen HF- ja ralli-Lancia vuosikausiin – tai siis siltä asia on saatu näyttämään 30.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq Coupé 85 Business Line – enemmän halvemmalla 30.5.2024 Uutinen Traficom-katsastus: jo nelivuotiaissa suuret erot hylkäysmäärissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 3.6.2024 Ajoneuvot Hyvinkin monipuolinen Audi A4, Passatin parempi puolisko, siirtyy historiaan - poimimme siis parhaat palat viiden sukupolven ajalta 3.6.2024 Koeajo Maistiainen: BMW i5 Touring – lääke sähköiseen farkunnälkään 2.6.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Captur – särmikäs päivitys 4.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: Seat Leon ST, Audi A3 ja Volkswagen Golf Sportsvan kuusivuotiaiden parhaat 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 29.5.2024 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Toyota Corolla Cross oli Corollampi kuin Corolla itse 30.5.2024 Uutinen Traficom-katsastus: jo nelivuotiaissa suuret erot hylkäysmäärissä 31.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Macan on nyt valmistajan halvin auto, ja silti monipuolinen 29.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Volkswagen Magotan: tältä näyttäisi uusi Passat sedan - kyseessä on jo toinen Škoda Superbiin perustuva Kiinan-Volkkari 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä