20.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro on vaikea jatko-osa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A5 Coupé on seuraaja kuvankauniille klassikkomallille. Hyvää Tyylikkyys, ajettavuus, sisätilat, varustevalikoima. Huonoa Kova urheilualusta, edeltäjä kauniimpi. Saamme tuskin koskaan tietää, onko toisen sukupolven Audi A5 Coupén muotoilupesti ollut haluttu mahdollisuus vai pelätty tie epäonnistumiseen. Perinteisesti perheautosta virtaviivaistetut coupét ovat automuotoilijoille näytönpaikkoja, joista onnistuneimmat luomukset ovat ehtaa klassikkoainesta. Ja ensimmäinen Audi A5 Coupé on klassikoiden valioliigaa. Saksalaisista juuristaan huolimatta lähes italialaisen näköinen auto, jonka mittasuhteet hipovat täydellisyyttä. Jopa linjoista vastannut muotoilijanero, Alfa Romeoita, Seateja, Volkswageneita, Audeja ja Lamborghineja piirtänyt Walter de Silva, on itse todennut A5 Coupén olevan hänen uransa kaunein auto. Ja sille autolle piti piirtää seuraaja. Jos A4:n ja Q5:n kohdalla samojen linjojen toisto uudessa sukupolvessa on tylsää, tuntuu se A5:n kohdalla oikealta ratkaisuilta. Valmistajan nykytyylin linjoja on vahvistettu, aivan kuin ennen niin tasapainoinen A5 nyt huutaisi ”katsokaa miten elegantti olenkaan!”. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kopio vai karikatyyri Tavallaan uusi Audi A5 Coupé on kuin varovainen karikatyyri edeltäjästään. Vahvistettu kylkilinja vie huomion upealta C-pilarilta, jossa Audin taito taivutella peltiä lähestyy taidetta. Aivan samaa ei voi sanoa konepellistä, joka sivuprofiilissa taittuu maskia kohti kyömymäisesti. Myös etupuskurin ilmanottoaukot ovat turhan hallitsevat. Jos autoa tarkastelee vailla vertailua edeltäjäänsä, on Audi A5 Coupé erittäin tyylikäs auto. Tunnelma jatkuu auton sisällä, vaikka kaikki elementit ovat Audi A4:stä tuttuja. Erikoista, että A4:n laskeminen alaspäin kasvattaa tunnelmaa, vaikka Audi Q5:n kohdalla tehty korotus jättää allekirjoittaneen kylmäksi. Urheilullista tunnelmaa S-Line varustelun kangas-nahkaverhoillut urheiluistuimet tarjoavat hyvän tuen ja ajoasennon, joskin istuimen toivoisi laskeutuvan vieläkin alemmas. Ajoltaan A5 on ehtaa Audia, mutta mataluus tuo ripauksen urheilullisuutta tunnelmaan. Ohjaus on herkkä, kirkas ja sopivan nopeaksi välitetty – eroa A4:ään ei ole, eikä tarvitse olla. Suomen tuontiohjelman autot ovat Business Sport -varusteltuja, eli autoissa on vakiovarusteena urheilualusta. Jos tienpinnan vaurioiden välittyminen omaan takapuoleen ei kuulosta urheilulliselta, voi alustan onneksi vaihtaa tavalliseen ilman lisähintaa. Kehut quattrolle Koeajettu 252 hevosvoimainen 2.0 TFSI edustaa A5-malliston ainoaa bensiininelivetoa, jos urheilullinen kuutoskoneinen S5 Coupé lasketaan omaksi autokseen. Etuvetoisena bensiinimoottorin saa 150 ja 190 hevosvoimaisena. Diesel vetää aina neljällä pyörällä, ja tehovaihtoehdot ovat 190 tai 218 hevosvoimaa. Ajossa vaihteisto toimii hienosti, mutta liikkeellelähtö on verkkaista. Itselukittuvalla keskistauspyörästöllä varustettu quattro-neliveto ansaitsee jälleen kerran vuolaat kehut: ajokäytös on varmaa, ja lapsettaessa autoa voi viedä iloisessa luisussa. Audi A5 Coupé on makea auto, jonka ajettavuus vastaa tyylikästä ulkonäköä. Se herättää omistushalua, mutta aivan ilmaiseksi herkku ei kotipihaan ilmesty. Saksalaiskilpailijat ja Lexus RC tarjoavat edullisemman vaihtoehdon – sillä tuskin on väliä, jos Audin muodot vievät sydämen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A5 Coupé Business Sport 2.0 TFSI 185 kW quattro S tronic Hinta alkaen 64 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 86 005 € Moottori Bensiinimoottori, 1984³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 185 kW (252 hv), 5000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4733 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1367 mm, akseliväli 2831 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe