26.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: italialainen erämaassa – Iveco Daily 55S18W 4×4 Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily -malliston kunkku on neliveto. Hyvää: etenemiskyky, vetokyky, maastoajon helppous, kuskin oltavat, laaja mallisto. Huonoa: lievä epämukavuus maantieajossa. Ilmeeltään ja ohjaamoltaan uudistunut Iveco Daily valittiin Vuoden Pakettiautoksi 2015. Tänä vuonna onkin sitten moottorien vuoro uusiutua päästömääräyksien kiristyessä. Moottorit ovat edelleen joko 2,3- tai 3,0-litraisia, mutta tehoa on puristettu lisää siirtymällä muuttuvageometriseen turboahtimeen. Eri versioiden tehohaarukka on nyt 116–205 hevosvoimaa. Samalla kitkaa vähentämällä ja perävälitystä pidentämällä on kulutus pudonnut kahdeksan prosenttia. Päästöjä on alennettu Euro6-tasolle pakokaasun takaisinkierrätyksellä. Muutokset moottorissa ovat korottaneet hintaa noin 1 800 euroa. Kaupantekijäisiksi melutasoa on saatu hieman laskettua. Automaatin suosion kasvaessa sen saa nyt aiempaa useampien moottorivaihtoehtojen yhteyteen. Uudistuksen yhteydessä laajan malliston huipulle esiteltiin uusi kukkulan kuningas vaikkapa sähkölinjatöihin tai metsäkoneurakoitsijalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rankkoihin työtehtäviin… Nelivetoinen Daily ei ole tarkoitettu helpottamaan pullakuskin päivää, vaan tiettömille taipaleille, vaativaan maastoon ja rankkoihin vetotehtäviin. Kokonaispaino on joko B-kortilla ajettava 3,5 tonnia tai viisi tonnia kuorma-autona. Iveco Daily 4x4:n moottori on isomman kolmelitraisen 180-hevosvoimainen versio ja vaihteisto kuusivaihteinen manuaali. Kun kuitenkin alennusvaihteilla on neljä ajoaluetta, niin yhteensä välityksiä on 24. Kaikkein lyhimmät välitykset etenevät etanan vauhtia, niitä tarvitaan vain raskaimmilla kuormilla. Tasauspyörästöt saa lukkoon molemmilla akseleilla ja niiden välillä. Tikapuurunkoisen alustan maavara on 25 senttiä ja kahluusyvyys 66 senttiä. Kun vielä lähestymis- ja jättökulmatkin ovat runsaat, voi Daily pistää hetken kampoihin Unimogillekin, vaikka portaaliakselit puuttuvat. Maksiminousukyvyksi kerrotaan 45 astetta. …mutta mukava työpaikka Työkalumaisuudestaan huolimatta maasto-Dailyn kuskille on kuitenkin yhtä hyvät olot kuin vakiomalleissakin, ohjaamoon on tosin yksi porras enemmän kiivettävänä. Nelivetomallia on kahta eri pituutta, pidemmässä on viisipaikkainen crewcab-ohjaamo. Laitteiden hallinta on kevyttä ja loogista, melutaso on vaimea ja kulmien arviointi helppoa. Maasturimalli ällistyttää tieltä poistuttaessa. Lyhyt auto on ketterä, eivätkä ulosjoustot lopu kesken. Lukkojen ja elektroniikan yhteispelillä Daily mönkii sutaisematta ja lipsumatta sekä kalliolla että mutavellissä. Ilman draamaa selviää myös jyrkistä nousuista ja pudotuksista, joihin pullakuski ei edes uskaltaisi ilman esittelijän kehotusta yrittää. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Iveco Daily 55S18W 4x4 Moottori Dieselmoottori 2 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 430 Nm (1500 r/min) Vääntö 430 Nm (1500 r/min) Mitat pituus 4920 mm, leveys 2056 mm, korkeus 2598 mm, akseliväli 3050 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe