13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi TTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TTS on päitä kääntävän sutjakka, mutta käytökseltään jämäkkä kulkupeli – varakkaille ja nuorekkaille bulevardisporttia etsiville. Hyvää: ajettavuus, alusta, muotoilu Huonoa: hulppea hinta, kesyt äänet, kehno reisituki, istumatilat takana (!) Jämäkkä alusta ja jousitus takaavat, ettei TTS nuljuile tai vetele, vaikka kaasua antaisi hetkellisesti raskaallakin jalalla. Pantterinmustalla autolla uskaltaa nojata voimakkaasti ulkokaarteeseen ilman huolta siitä, että ajolinja erkanisi kuskin toivomasta pellon puolelle. Painopiste on mukavan matalalla. Voimakkaiden autojen ratissa on tietty hyvä muistaa, etteivät tekniset ratkaisut pärjää luonnonlaeille. Kun pito katoaa, kuskista tulee matkustaja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päitä kääntävä bulevardisportti Automaattivaihteisto toimii moitteitta, ja S-asetus ripeyttää vaihtohetkiä. Käsivaihteistojen vannoutuneiden ystävien kannattaa kokeilla. Kaksilitraisen bensiinimoottorin suomat 272 hevosvoimaa riittävät enemmän kuin hyvin kaupungissa kruisailuun ja matka-ajoon. Räväkämpään menoon on Audi TT RS, jossa on 340 hevosvoimaa ja hintaa yli sadantonnin. Reisille tukea, polville tilaa! Etuistuimet tukevat sivusuunnassa, mutta reisille ne eivät anna riittävää tukea. Kattolinja laskee voimakkaasti, eikä TTS ole kuin 134 senttimetriä matala. Istutin takapenkeille kaksi aikuista päät kenossa ja polvet suussa. Notkeinkaan joogan harrastaja ei selvinnyt autosta kuhmuitta. Yllättävä äänimaailma Yllättäen Audi TTS:n äänimaailma ei ole yhtä rujo kuin esimerkiksi Audi S3:ssa, jonka pakoäänet ovat lähempänä raakaa kuin soinnukasta. Koeajettu Audi TTS maksaa vakiovarusteisena lähes 81 000 euroa. Koeajoauton lisäherkut nostavat hintaa yli 11 000 eurolla. Saksalainen löytää käyttäjänsä heistä, jotka kaipaavat sutjakaksi muotoiltua bulevardisporttia, jolla kääntää päitä. Samalla rahasummalla saa toki myös edullisimman version takavetoisesta Porsche Caymanista tai yli puolta pienemmällä panostuksella voimiltaan kesyhkön, mutta muotovalion Peugeot RCZ:n. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi TTS Coupe 2.0 TFSI 200kW quattro S tronic Hinta alkaen 80 895 € Ajoneuvovero 177 €/ v Moottori 1984 cm³, Bensiinirivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, automaattivaihteisto, neliveto Teho 200 kW (272 hv), 6000 r/min Vääntö 350 Nm (2500-5000 r/min) Vääntö 350 Nm (2500-5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 10,6 (kaup.) / 6,0 (maant.) / NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 179 g/km Mitat pituus 4198 mm, leveys 1345 mm, korkeus 1842 mm, akseliväli 2468 mm Tavaratila: 290 l Omamassa: 1490 kg Euro NCAP Ei testattu Matkanjatkamispalvelu Huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe