Koeajo: sporttinen viidennen sukupolven Opel Corsa OPC
Tehdastuunattu taskuraketti ammentaa suorituskykyä moottoriradoilta. Hyvää: alusta, jarrut, istuimet. Huonoa: vetely, rengasmelu alhaisissa nopeuksissa.
Opel Performance Center (OPC) muokkasi uudesta, viidennen sukupolven Opel Corsasta sporttisen version. Opel Corsa OPC hyödyntää merkin laajaa moottoriurheilutaustaa. Voimaa on tarjolla yli 200 hevosvoimaa.
Tekniikkaa on testattu kilpakäytössä. Moottorin sylinterilohko on sama kuin Adam R2 -ralliautossa. Corsa OPC:n varustamisessa on käytetty tunnettuja yhteistyökumppaneita. Istuimet on valmistanut Recaro, jarrut Brembo ja pakoputkiston Remus.
Opelin oma virityspaja on kunnostautunut laatimalla eri malleista suorituskykyisiä ja näyttäviä erikoisversioita. Tämän version valtteina ovat ilmanohjaimet, konepellin viirumainen ilmanottoaukko, helmalevikkeet ja säväyttävät värit. Toki auton voi valita myös maltillisemmilla siivillä ja väreillä.
Laajasti vääntävä moottori
Istuinten kuppimainen rakenne antaa hyvän tuen.
Muotoilu kasvattaa takajalkatiloja. Taakse mahtuu kaksi normaalikokoista aikuista vaivattomasti.
Moottorin ääni on hillitty, mutta se viestittää potentiaalista. Kuusiportainen vaihteisto ja polkimet eivät tuota yllätyksiä, joten matkaan päästään sujuvasti.
Moottorin luonne käy nopeasti selväksi. Alavääntö on tasavahvaa ja auto liikkuu luontevasti isoilla vaihteilla. Ylärekisterissä moottori vaikuttaa voimattomalta, eikä parhaan väännön yli kierrättäminen tuo lisähyötyä.
Radalla hiottu alusta
OPC on perus-Corsaan verrattuna 10 millimetriä matalampi. Jousitus ja alustageometria on selkeästi suunniteltu kovaan ajoon. Kaupunkiajossa jousitus ei anna viitteitä tarpeettomasta pintakovuudesta.
Mutkaisilla vuoristoteillä ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Napakka paketti pitää renkaat tiessä tiukoissakin käännöksissä. Sutimista ei juuri esiinny.
Performance Pack -varustelluissa autoissa on perinteinen, kitkalevyihin perustuva mekaaninen tasauspyörästön lukko. Hatunnosto Opelille, sillä ratkaisu on nykyautossa harvinainen. Se kertoo, että autosta on haluttu tehdä suorituskykyinen.
Lukon varjopuolena on ajoittain jopa raju vetely kiihdytyksissä. Ohjauspyörästä on syytä pitää kaksin käsin. Suoralla pieni vetely ei ole vaarallista, mutta kaarteissa se häiritsee.
Jarruissa riittää puhtia
Performance Packissa autoon kuuluvat 330 millin etujarrulevyt ja 18-tuumaiset renkaat.
Brembon isot jarrut takaavat huiman pysäytystehon. Poljintuntuma on hyvä ja jarruihin syntyy hyvä luotto.
Lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautus on säädetty kovaan ajoon sopivaksi. Ne eivät paimenna liikaa, vaan sallivat pieniä luistoja. Molemmat saa lähes kokonaan pois painamalla pitkään luistonestoa ohjaavasta painikkeesta.
Ohjaus on verrattain nopea, vaikka suuret matalaprofiilirenkaat kasvattavat kääntösädettä.
Hieman outoa on, että varsinkin kiihdytystilanteessa ohjaus ikään kuin myöhästyy. Se vastustaa sekunnin murto-osan ajan kääntämistä, mikä voi ääritilanteessa tuntua häiritsevältä.