20.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: hybridi Ford Mondeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajossa mukava ja pihi, muttei hybriditekniikan viimeinen sana. Hyvää: ajettavuus, päästöt, monitoiminäyttö. Huonoa: tavaratila, sähköajomatka, hinta. Ajomukavuus käy kumppaniksi jo ensimetreiltä. Kulku on kevyessä vauhdissa, maltillisella kaasunkäytöllä sähköistä ja lähes äänetöntä. Auto lähtee liikkeelle sähköllä, jollei kiihdytys ole liian rivakka ja kaasupoljin painu liian ahnaasti alas. Koeajo sisältää tasamäärin maantie-, taajama- ja kaupunkiajoa. Kulutus kipuaa yli luvatun 4,2 litran keskikulutuksen. Kulutus laskee hyvinkin 5,1–5,4 litran tietämille, jos tarkkailee omaa ajotapaansa: välttää turhia nopeudenvaihteluita ja annostelee kaasun ja jarruttamisen suhdetta. Järkevästi ennakoiden näytön eko-oksisto tuuheutuu silmissä. Kun on saavuttanut liikennevirtaan sopivan nopeuden, kannattaa hellätä kaasujalkaa, jolloin sähkömoottori ottaa huolekseen ylläpitää tasanopeutta. Luvattu huippunopeus sähkömoottoria käytettäessä on 135 km/h. Konepellin alla on hybridiversiota varten kehitetty bensiinimoottori, jossa on tehoa 187 hevosvoimaa. Atkinson-työkiertoa hyödyntävässä moottorissa imuilma on normaalia pidempään auki. Se kohentaa hyötysuhdetta, mutta laskee vääntökykyä. Värinäyttö kertoo energiavirrat: milloin edetään sähkön, milloin polttomoottorin voimin ja milloin akusto latautuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava vakiovarustelu Vakiona on muun muassa kaksoisautomaatti-ilmastointi, avaimeton käynnistys, lämmitettävä tuulilasi, liikennemerkkien tunnistus, kaistavahti, kaistanpitoavustin, vireystilan valvonta, vakionopeudensäädin, ajovaloautomatiikka ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin. Autossa on jos jonkinlaista lisävarusteherkkua kuten parkkitutka-anturit edessä ja takana (570 e), peruutuskamera (400 e), avaimeton keskuslukitus (550 e), avattava kattoluukku (920 e) sekä ohjauspyörän sähköinen etäisyys- ja korkeussäätö (290 e). Kokonahkaisten etuistuinten kymmensuuntainen sähkösäätöisyys nostaa hintaa (1 660 e). Koeajoyksilö maksaa yli 47 000 euroa. Vakiovarusteisen hybrid-Mondeon saa 38 428 eurolla. Odottavalla kannalla Hybriditekniikan haltuunotto on arvokasta, mutta jättää odottavalle kannalle: koska tulee pidempään sähköajoon kykenevä hybridi ja koska sen saa ladattavana? Ja jos Mondeoon mieltynyt tekee valintansa hiilidioksidipäästöin, on mallistossa 1,5-litrainen ja 120 hevosvoiman dieselmoottori, jolla päästöt versiosta riippuen jäävät 94–99 grammaan kilometrillä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Ford Mondeo 2.0 Hybrid autom. Hinta alkaen 47 165 € Moottori Bensiinimoottori 1 999 cm³, Atkinson-kierto, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 137 kW (187 hv), 6000 r/min Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt