4.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe on kaikkein kallein korealainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuri seitsenpaikkainen katumaasturi Hyundai Santa Fe tarjoaa tilaa ja varusteiden tuomaa vaivattomuutta. Hyvää: varustelu, vaivattomuus, tilat neljälle. Huonoa: Paino näkyy kulussa ja kulutuksessa. Liikenteessä uudistunut Hyundai Santa Fe sekoittuu helposti pikkuveli Tucsoniksi. Hyundain suurimman katumaasturin kasvojenkohotus keskittyi hienosäätöön: ulkoiset muutokset rajoittuivat puskureihin, maskiin ja valoihin. Lähes 4,7-metrinen Santa Fe on reilusti Tucsonia kookkaampi auto. Pituuseroa on 215 millimetriä, joista akseliväliin tosin sijoittuu vain 30 milliä. Kookas ja lähes kaksi tonnia painava maasturi on Suomessa aina seitsenpaikkainen. Otsikko tosin ei ole aivan totta: koeajoyksilöäkin kalliimman Hyundain saa, jos neuvottelee kaupat vetykäyttöisestä ix35 Fuel Cellistä. Polttokennoautoa voi kuitenkin pitää teknisenä kuriositeettina – ainakin toistaiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvuutena varustelu Huippuvarustellun koeajoyksilön kuljettajaa hemmotellaan Hyundaille tuttuun tyyliin jäähdytetyllä nahkaistuimella ja lämpiävällä ohjauspyörällä. Kasvojenkohotus on tuonut etumatkustajien iloksi 8-tuumaisen kosketusnäytön. Suuren auton kulmien hahmottamista helpottaa parhaan Premium-varustetason lintuperspektiivin piirtävä pysäköintikamera. Huippuvarustelu sisältää nahkaverhoilun lisäksi myös hätäjarrutusjärjestelmän, avaran panoraamakaton ja aktiiviset kaasupurkausvalot. Sisustan yleisilme on peruslaadukas ja selkeä. Jännittävän designin sijaan Hyundai luottaa runsaan varustuksen vetovoimaan. Santa Fe tarjoaa mainiot tilat neljälle aikuiselle. Tarvittaessa auto nielee seitsemän, mutta täydellä kuormalla keskirivillä matkaajien on suotava säätää istuintaan eteenpäin ja tarjota muutama tärkeä lisäsentti ahtaalle kolmannelle riville. Normaalikäytössä kolmannen rivin istuimet taittuvat yksitellen alas. Voimalinja helppo valita Suomessa Santa Fe on tarjolla vain yhdellä voimalinjalla. Uudistuksessa 2,2-litrainen turbodiesel on päivittynyt Euro 6 -päästötasolle ja saanut hieman lisäpuhtia. 200 hevosvoimaa ja 440 newtonmetriä ovat komeita lukemia, mutta korkea omamassa rauhoittaa kulkupuolen lähinnä vaivattomaksi. Moottorin parina on perinteinen kuusivaihteinen automaatti ja neliveto. Magnan kehittämä neliveto on osa-aikaista tyyppiä, eli pitävällä pinnalla Santa Fe etenee etuvetoisesti, ja takapyörät kytketään mukaan tarpeen vaatiessa. Kuljettaja voi myös kytkeä auton nelivetoiseksi nappia painamalla. Ajoltaan Santa Fe on ehta Hyundai. Auto on vaivaton käsitellä, mutta ohjauksessa on lievää etäisyyttä. Suuren massan huomaa kiihdytysten ohella kaarteissa, ja terävimmät töyssyt auto ottaa hivenen raskaasti. Uudistunut Santa Fe on toimiva vaihtoehto suurta, vaivatonta ja hyvin varustettua katumaasturia etsivälle. Jos pienemmätkin tilat riittävät, voi pienempi Tucson tarjota houkuttelevan vaihtoehdon. Sen arvokkainkin vaihtoehto on yli puolitoista tuhatta euroa edullisinta Santa Fetä halvempi. Ja jos mikään ei riitä, löytyy Keski-Euroopan markkinoilta vielä toiset 205 millimetriä pidempi Grand Santa Fe. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDi 6AT Premium 7P Hinta alkaen 56 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 990 € Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4700 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe