Ajoneuvot | Koeajo | 20.12.2016

Koeajo: Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro on vaikea jatko-osa

Business Sport 2.0 TFSI 185 kW quattro S tronic

Uusi Audi A5 Coupé on seuraaja kuvankauniille klassikkomallille. Hyvää Tyylikkyys, ajettavuus, sisätilat, varustevalikoima. Huonoa Kova urheilualusta, edeltäjä kauniimpi.

 

Jaa artikkeli

Saamme tuskin koskaan tietää, onko toisen sukupolven Audi A5 Coupén muotoilupesti ollut haluttu mahdollisuus vai pelätty tie epäonnistumiseen.

Perinteisesti perheautosta virtaviivaistetut coupét ovat automuotoilijoille näytönpaikkoja, joista onnistuneimmat luomukset ovat ehtaa klassikkoainesta.

Ja ensimmäinen Audi A5 Coupé on klassikoiden valioliigaa. Saksalaisista juuristaan huolimatta lähes italialaisen näköinen auto, jonka mittasuhteet hipovat täydellisyyttä. Jopa linjoista vastannut muotoilijanero, Alfa Romeoita, Seateja, Volkswageneita, Audeja ja Lamborghineja piirtänyt Walter de Silva, on itse todennut A5 Coupén olevan hänen uransa kaunein auto.

Audi A5 Coupé

Ja sille autolle piti piirtää seuraaja. Jos A4:n ja Q5:n kohdalla samojen linjojen toisto uudessa sukupolvessa on tylsää, tuntuu se A5:n kohdalla oikealta ratkaisuilta.

Valmistajan nykytyylin linjoja on vahvistettu, aivan kuin ennen niin tasapainoinen A5 nyt huutaisi ”katsokaa miten elegantti olenkaan!”.

Kopio vai karikatyyri

Tavallaan uusi Audi A5 Coupé on kuin varovainen karikatyyri edeltäjästään. Vahvistettu kylkilinja vie huomion upealta C-pilarilta, jossa Audin taito taivutella peltiä lähestyy taidetta. Aivan samaa ei voi sanoa konepellistä, joka sivuprofiilissa taittuu maskia kohti kyömymäisesti. Myös etupuskurin ilmanottoaukot ovat turhan hallitsevat.

Audi A5 Coupé

Jos autoa tarkastelee vailla vertailua edeltäjäänsä, on Audi A5 Coupé erittäin tyylikäs auto. Tunnelma jatkuu auton sisällä, vaikka kaikki elementit ovat Audi A4:stä tuttuja. Erikoista, että A4:n laskeminen alaspäin kasvattaa tunnelmaa, vaikka Audi Q5:n kohdalla tehty korotus jättää allekirjoittaneen kylmäksi.

Urheilullista tunnelmaa

S-Line varustelun kangas-nahkaverhoillut urheiluistuimet tarjoavat hyvän tuen ja ajoasennon, joskin istuimen toivoisi laskeutuvan vieläkin alemmas.

Ajoltaan A5 on ehtaa Audia, mutta mataluus tuo ripauksen urheilullisuutta tunnelmaan. Ohjaus on herkkä, kirkas ja sopivan nopeaksi välitetty – eroa A4:ään ei ole, eikä tarvitse olla. Suomen tuontiohjelman autot ovat Business Sport -varusteltuja, eli autoissa on vakiovarusteena urheilualusta. Jos tienpinnan vaurioiden välittyminen omaan takapuoleen ei kuulosta urheilulliselta, voi alustan onneksi vaihtaa tavalliseen ilman lisähintaa.

Kehut quattrolle

Audi A5 Coupé

Koeajettu 252 hevosvoimainen 2.0 TFSI edustaa A5-malliston ainoaa bensiininelivetoa, jos urheilullinen kuutoskoneinen S5 Coupé lasketaan omaksi autokseen. Etuvetoisena bensiinimoottorin saa 150 ja 190 hevosvoimaisena. Diesel vetää aina neljällä pyörällä, ja tehovaihtoehdot ovat 190 tai 218 hevosvoimaa. Ajossa vaihteisto toimii hienosti, mutta liikkeellelähtö on verkkaista. Itselukittuvalla keskistauspyörästöllä varustettu quattro-neliveto ansaitsee jälleen kerran vuolaat kehut: ajokäytös on varmaa, ja lapsettaessa autoa voi viedä iloisessa luisussa.

Audi A5 Coupé

Audi A5 Coupé on makea auto, jonka ajettavuus vastaa tyylikästä ulkonäköä. Se herättää omistushalua, mutta aivan ilmaiseksi herkku ei kotipihaan ilmesty. Saksalaiskilpailijat ja Lexus RC tarjoavat edullisemman vaihtoehdon – sillä tuskin on väliä, jos Audin muodot vievät sydämen.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Audi