26.10.2016

Koeajo: italialainen erämaassa – Iveco Daily 55S18W 4×4

Kuva Petri Munukka
Iveco Daily 55S18W 4x4

Iveco Daily -malliston kunkku on neliveto. Hyvää: etenemiskyky, vetokyky, maastoajon helppous, kuskin oltavat, laaja mallisto. Huonoa: lievä epämukavuus maantieajossa.

Ilmeeltään ja ohjaamoltaan uudistunut Iveco Daily valittiin Vuoden Pakettiautoksi 2015. Tänä vuonna onkin sitten moottorien vuoro uusiutua päästömääräyksien kiristyessä. Moottorit ovat edelleen joko 2,3- tai 3,0-litraisia, mutta tehoa on puristettu lisää siirtymällä muuttuvageometriseen turboahtimeen.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Eri versioiden tehohaarukka on nyt 116–205 hevosvoimaa. Samalla kitkaa vähentämällä ja perävälitystä pidentämällä on kulutus pudonnut kahdeksan prosenttia.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Päästöjä on alennettu Euro6-tasolle pakokaasun takaisinkierrätyksellä. Muutokset moottorissa ovat korottaneet hintaa noin 1 800 euroa.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Kaupantekijäisiksi melutasoa on saatu hieman laskettua. Automaatin suosion kasvaessa sen saa nyt aiempaa useampien moottorivaihtoehtojen yhteyteen. Uudistuksen yhteydessä laajan malliston huipulle esiteltiin uusi kukkulan kuningas vaikkapa sähkölinjatöihin tai metsäkoneurakoitsijalle.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rankkoihin työtehtäviin…

Nelivetoinen Daily ei ole tarkoitettu helpottamaan pullakuskin päivää, vaan tiettömille taipaleille, vaativaan maastoon ja rankkoihin vetotehtäviin.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Kokonaispaino on joko B-kortilla ajettava 3,5 tonnia tai viisi tonnia kuorma-autona. Iveco Daily 4x4:n moottori on isomman kolmelitraisen 180-hevosvoimainen versio ja vaihteisto kuusivaihteinen manuaali. Kun kuitenkin alennusvaihteilla on neljä ajoaluetta, niin yhteensä välityksiä on 24.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Kaikkein lyhimmät välitykset etenevät etanan vauhtia, niitä tarvitaan vain raskaimmilla kuormilla. Tasauspyörästöt saa lukkoon molemmilla akseleilla ja niiden välillä. Tikapuurunkoisen alustan maavara on 25 senttiä ja kahluusyvyys 66 senttiä. Kun vielä lähestymis- ja jättökulmatkin ovat runsaat, voi Daily pistää hetken kampoihin Unimogillekin, vaikka portaaliakselit puuttuvat. Maksiminousukyvyksi kerrotaan 45 astetta.

Iveco Daily 55S18W 4x4

…mutta mukava työpaikka

Iveco Daily 55S18W 4x4Työkalumaisuudestaan huolimatta maasto-Dailyn kuskille on kuitenkin yhtä hyvät olot kuin vakiomalleissakin, ohjaamoon on tosin yksi porras enemmän kiivettävänä. Nelivetomallia on kahta eri pituutta, pidemmässä on viisipaikkainen crewcab-ohjaamo. Laitteiden hallinta on kevyttä ja loogista, melutaso on vaimea ja kulmien arviointi helppoa.

Maasturimalli ällistyttää tieltä poistuttaessa. Lyhyt auto on ketterä, eivätkä ulosjoustot lopu kesken. Lukkojen ja elektroniikan yhteispelillä Daily mönkii sutaisematta ja lipsumatta sekä kalliolla että mutavellissä. Ilman draamaa selviää myös jyrkistä nousuista ja pudotuksista, joihin pullakuski ei edes uskaltaisi ilman esittelijän kehotusta yrittää.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Iveco Daily 55S18W 4x4

Moottori

Dieselmoottori 2 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto.

Teho

132 kW (180 hv), 3500 r/min

Vääntö

430 Nm (1500 r/min)

Vääntö

430 Nm (1500 r/min)

Mitat

pituus 4920 mm, leveys 2056 mm, korkeus 2598 mm, akseliväli 3050 mm

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat