13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi TTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TTS on päitä kääntävän sutjakka, mutta käytökseltään jämäkkä kulkupeli – varakkaille ja nuorekkaille bulevardisporttia etsiville. Hyvää: ajettavuus, alusta, muotoilu Huonoa: hulppea hinta, kesyt äänet, kehno reisituki, istumatilat takana (!) Jämäkkä alusta ja jousitus takaavat, ettei TTS nuljuile tai vetele, vaikka kaasua antaisi hetkellisesti raskaallakin jalalla. Pantterinmustalla autolla uskaltaa nojata voimakkaasti ulkokaarteeseen ilman huolta siitä, että ajolinja erkanisi kuskin toivomasta pellon puolelle. Painopiste on mukavan matalalla. Voimakkaiden autojen ratissa on tietty hyvä muistaa, etteivät tekniset ratkaisut pärjää luonnonlaeille. Kun pito katoaa, kuskista tulee matkustaja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päitä kääntävä bulevardisportti Automaattivaihteisto toimii moitteitta, ja S-asetus ripeyttää vaihtohetkiä. Käsivaihteistojen vannoutuneiden ystävien kannattaa kokeilla. Kaksilitraisen bensiinimoottorin suomat 272 hevosvoimaa riittävät enemmän kuin hyvin kaupungissa kruisailuun ja matka-ajoon. Räväkämpään menoon on Audi TT RS, jossa on 340 hevosvoimaa ja hintaa yli sadantonnin. Reisille tukea, polville tilaa! Etuistuimet tukevat sivusuunnassa, mutta reisille ne eivät anna riittävää tukea. Kattolinja laskee voimakkaasti, eikä TTS ole kuin 134 senttimetriä matala. Istutin takapenkeille kaksi aikuista päät kenossa ja polvet suussa. Notkeinkaan joogan harrastaja ei selvinnyt autosta kuhmuitta. Yllättävä äänimaailma Yllättäen Audi TTS:n äänimaailma ei ole yhtä rujo kuin esimerkiksi Audi S3:ssa, jonka pakoäänet ovat lähempänä raakaa kuin soinnukasta. Koeajettu Audi TTS maksaa vakiovarusteisena lähes 81 000 euroa. Koeajoauton lisäherkut nostavat hintaa yli 11 000 eurolla. Saksalainen löytää käyttäjänsä heistä, jotka kaipaavat sutjakaksi muotoiltua bulevardisporttia, jolla kääntää päitä. Samalla rahasummalla saa toki myös edullisimman version takavetoisesta Porsche Caymanista tai yli puolta pienemmällä panostuksella voimiltaan kesyhkön, mutta muotovalion Peugeot RCZ:n. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi TTS Coupe 2.0 TFSI 200kW quattro S tronic Hinta alkaen 80 895 € Ajoneuvovero 177 €/ v Moottori 1984 cm³, Bensiinirivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, automaattivaihteisto, neliveto Teho 200 kW (272 hv), 6000 r/min Vääntö 350 Nm (2500-5000 r/min) Vääntö 350 Nm (2500-5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 10,6 (kaup.) / 6,0 (maant.) / NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 179 g/km Mitat pituus 4198 mm, leveys 1345 mm, korkeus 1842 mm, akseliväli 2468 mm Tavaratila: 290 l Omamassa: 1490 kg Euro NCAP Ei testattu Matkanjatkamispalvelu Huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe