16.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: Zero SR13 -sähkömoottoripyörä – äänetön muttei lälläri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Zero SR13 -sähkömoottoripyörän suorituskyky vetää vertoja tehokkaimmille nakupyörille. Käyttökustannukset ovat perinteisiä moottoripyöriä alhaisemmat, mutta hankintakustannus korkeampi. Vaihdepolkimen ja kytkinkahvan puuttuminen tekevät Zeron ajamisesta helppoa. Liikkeelle lähdetään yksinkertaisesti kaasukahvaa kääntämällä. Vaikka vaihteettoman sähkömoottoripyörän ajaminen on yhtä helppoa kuin variaattorivetoisen skootterin, niin lälläripyörä ei Zero missään tapauksessa ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sporttipyörän suorituskyky Kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 3,3 sekuntia. Äänen ja vaihteiden puuttumisen takia suorituskyvyn arviointi takapuolituntumalla on vaikeaa. Sport-ajotilassa Zero vastaa viipymättä kaasukahvan liikkeisiin ja suorituskyky on huikea. Kiihtyvyys on kuminauhamainen. Zero ei nosta eturengasta ilmaan ja muutenkin se tuntuu pysyvän hyvin hallinnassa. Eco-ajotilassa kaasunvaste on viipyilevämpi ja suorituskyky vaisumpaa. Huippunopeudeksi luvataan 164 kilometriä tunnissa, ja koeajon perusteella se näyttää toteutuvan myös käytännössä. Ajamisen helppoutta lisää Zeron keveys. 188 kilon painon ohella pyörivien massojen vähäisyys tekee ajotuntumasta lähes satapiikkimäisen kevyen. Keveys, äänettömyys ja vaihteettomuus saavat yhdessä aikaan erikoisen ”ongelman”, ajaminen on niin helppoa että siihen on vaikea keskittyä. Showan valmistama jousitus on pehmeähkö. Arkikäytössä se tarkoittaa mukavuutta. Etujarrun teho ja tuntuman keveys vetävät vertoja sporttipyörien jarruille. Lisäksi Zero kerää jarrutusenergian talteen. Perinteisen polttoainetankin paikalla on säilytyslokero, johon mahtuu vaikkapa latausjohto tai sadevarusteet, lompakko ja puhelin. Jopa yli 200 kilometriä ”tankillisella” Valmistaja lupaa toimintamatkaksi yhdellä latauksella maantiellä 130 kilometriä ja kaupungissa peräti 259 kilometriä. Toisin kuin polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot, sähkömoottoripyörä on siis taloudellisimmillaan kaupunkiajossa. Akun lataamisen keskihinta on noin 1,20 euroa. Vakiolaturilla latausaika on 8,4 tuntia, mutta pikalaturilla vain 2,1 tuntia. Moottori on huoltovapaa eikä Zerossa ole vaihteistoa eikä siten vaihteistoöljyäkään, joten huoltokohteiksi jäävät lähinnä renkaat, jarrupalat ja toisiovetohihna. Käyttökulut ovat selvästi tavallisia moottoripyöriä alhaisemmat. Yli 20 000 euron hankintahinta puolestaan on vastaavaa polttomoottorikäyttöistä moottoripyörää korkeampi. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät. Zero SR13 Hinta: 20 996 € Teho: 50 kW (67 hv) / 400 r/min Vääntö: 144 Nm Mitat: istuinkorkeus 807 mm, paino 188 kg Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 170/70-17 Huippunopeus: 164 km/h Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe