1.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: Seitsenpaikkainen tila-auto BMW 220iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erinomainen auto jättää ristiriitaisen vaikutelman. Hyvää: Tilankäyttö, laatuvaikutelma, ajettavuus, moottorit. Huonoa: Katve etuviistoon. Voiko käytännöllinen ajoneuvo olla tyrmäävän kaunis, kysyy BMW:n muotoilusta kertova esitys. Käytännöllisyyden puutteesta kakkossarjan Gran Toureria ei voi moittia. Vuosi sitten esitellyn tila-auto Active Tourerin pidemmällä ja korkeammalla painoksella BMW kosiskelee nuoria perheitä, joiden elämäntapaan kuuluu vaikean kokoisten tavaroiden tai seitsemän ihmisen liikuttelu. Gran Tourer on tarjolla viisi- tai seitsenpaikkaisena. Seitsenpaikkaisessa mallissa tavaratilan pohjaan kätkeytyy kaksi lattiaan piiloutuvaa istuinta. Kolmas istuinrivi on lähinnä lapsia varten, vaikka notkea aikuinenkin mahtuu lyhyelle matkalle kyytiin. Täysikasvuinen saa istua polvet koukussa, sillä istuimet ovat varsin matalat. Takariviin verrattuna keskirivi on toista äärtä. Istuma-asento on ryhdikäs ja näkyvyys ulos erinomainen. Kahteen osaan jaettu keskirivi liikkuu pituussuunnassa ja selkänojan kallistusta voi säätää, joten pienempikokoinen matkustaja voi nykäistä istuintaan eteenpäin ja vapauttaa arvokkaita senttimetrejä tavaratilan tai kolmannen istuinrivin käyttöön. Gran Tourer olisi erinomainen taksi. Toisen ja kolmannen rivin istuimet voi kaataa yksitellen. Istuimet kaadettuna tavaratilaan mahtuu yli kahden metrin mittaisia esineitä. Tavaratilan helppokäyttöisyyttä tukee matala nostokynnys ja leveä tavaratilan luukku. Gran Toureriin saa lisävarusteena luukun, joka aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Erinomaisen kätevä varuste yleistyy vauhdilla farmari- ja tila-autoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nöyrästi mutkiin Vaikka Gran Tourer keskittyy ajamisen ilon sijaan monikäyttöisyyteen, ei auton ajettavuudessa ole puutteita. Ohjaus on tarkka ja tuntumaltaan luonnollinen, mikä tekee ajamisesta vaivatonta. Mutkiin Gran Tourer kääntyy nöyrästi. Korkeuden aiheuttamaa kallistelutaipumusta on ehkäisty tehokkaasti jäykällä jousituksella. Se kostautuu mukavuudessa ainakin koeajoautojen 18 tuuman rengastuksella. Ajettavuuskehuista huolimatta M Sport -mallin olemassaolo kummastuttaa. Menevämmän näköiset puskurit ja lukuisat BMW Motorsportin M-logot eivät rakenna siltaa tila-auton ja moottoriurheilun välille. Eikö edes oma kunniakas historia ole kyllin pyhää markkinavoimille? Saumatonta yhteistyötä Julkaisuhetkellä Gran Tourerin edullisin versio on bensiinikäyttöinen 218i. Hintaero vastaavaan Active Toureriin on 2 500 euroa. Moottorivalikoima on pääosin yhteneväinen Active Tourerin kanssa, joskin pienitehoisin 214d saapuu vasta myöhemmin. Kahdeksanvaihteisen automaatin ja 220i-mallin kaksilitraisen bensiiniturbon yhteistyö toimii saumattomasti. Myös moottorin äänieristyksessä on onnistuttu erinomaisesti. Viimeisteltyä laatua Sisätiloissa BMW:n laatu näkyy ja tuntuu. Materiaalit ovat korkeatasoisia ja muotoilu tyylikästä. Ajoasennon laajaliikkeiset säädöt mahdollistavat erinomaisen ajoasennon, eikä ergonomiassa ole puutteita. Paksu etupilari luo katveen, joka kätkee helposti jalankulkijan tai etuviistosta lähestyvän ajoneuvon. Valtaosa järjestelmistä on suuremmista takavetoisista BMW-malleista tuttuja. Se tekee Gran Tourerista mainion vaihtoehdon perheeseen, joka on tottunut BMW:n järjestelmiin. Gran Tourer on onnistunut tila-auto, jonka ajettavuudessa, moottoreissa tai viimeistelyssä ei ole juuri moitittavaa. Tuotteen sopivuudesta BMW:n imagoon voi kiistellä, mutta valmistajan ylistämää tyrmäävää kauneutta siitä ei parhaalla tahdollakaan löydä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 220i A Gran Tourer M-Sport Hinta alkaen 47 677 € Moottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 5000 r/min Vääntö 390 Nm (1250 r/min) Vääntö 390 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe