9.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: erikoisen nimen omaava Subaru Levorg Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Levorg on outo nimi, mutta Levorg on mainio farmariauto. Hyvää: ajettavuus, mukavuus. Huonoa: tavaratilan yksityiskohdat, vajavainen reisituki. Erikoinen nimi on japanilaisittainkin uskomaton väännös. Levorg eli Legacy Revolution Touring. Subaru päätyi uuteen mallinimeen, sillä Levorg ei korvaa mitään aiempaa mallia. Autoa voi pitää vuosina 2003–2009 myydyn neljännen sukupolven Legacyn seuraajana. Sen jälkeen Legacy ja rinnakkaismalli Outback kasvoivat isoiksi ja amerikkalaisiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullinen luonne Subaru Levorg on luonteeltaan urheilullinen farmariauto – ja merkkiuskollisesti aina nelivetoinen. Keulan muotoilusta löytyy yhtäläisyyttä huippumalli WRX STi:hin, eikä syyttä: autot jakavat yhteisen perusrakenteen. Yhteisen perimän havaitsee ajettavuudessa: Levorg ylittää töyssyt eleettömästi ja taittuu tehokkaasti mutkiin. Kuljettajan aistima takapuolituntuma on hyvä. Ohjauksessa ei ole liiemmin valittamista, keskialue erottuu selkeästi ja tuntuma on luonteva. Onneksi hyvä ajettavuus ei kostaudu mukavuudessa. Pintamukavuus on kunnossa, ja kuopissa kuuluvat alustaäänet ovat laadukkaan etäisiä. Turbo tuo vääntöä Levorg on tarjolla vain yhdellä voimalinjalla. Turboahdetun 1,6-litraisen bokserinelosen 170 hevosvoimaa ja 250 newtonmetriä riittävät vaivattomaan etenemiseen. Kierroslukumittarin punarajaa lähestyessä moottori kuulostaa hieman karkealta, mutta muutoin voimanlähde tuntuu toimivalle. Subaru on sinnikkäästi panostanut CVT-vaihteistoon, eikä välttämättä syyttä. Osakaasulla vaihdelaatikko toimii portaattomasti, mutta täysikaasulla mukaillaan perinteistä vaihteistoa virtuaalipykälillä. Keinotekoinen ratkaisu on tehty miellyttämään eurooppalaisia, ja siinä on onnistuttu. Seuraavaksi kannattaisi panostaa ohituksissa tärkeän kickdownin nopeuteen – siinä parhaat perinteiset automaatit ja kaksoiskytkinvaihteistot ovat vielä merkittävästi parempia. Tukalat varvastilat Sisällä laatuvaikutelmaa on nostettu yksityiskohtiin panostamalla. Näkyvyys ulos, jopa etuviistoon, on erinomainen. Takaistuimet ovat keskimittaiselle kohtalaiset. Etuistuimen matala sijoitus syö varvastilaa, mutta polvitilaa on tarpeeksi. Pidemmillä matkoilla vajavainen reisituki voi alkaa rasittaa. Istuinosat kaatuvat kätevästi sähköisesti tavaratilan kytkimestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaluukkua saa varoa Levorgin tavaratila on 552 litraa. Subaru olisi voinut panostaa enemmän suojaverhon toimivuuteen, sillä nyt ohjaavat kiskot puuttuvat ja verho pitää vetämisen lisäksi asetella paikalleen. Moitteen ansaitsee liian matalalle aukeava tavaratilan luukku, johon lyö helposti päänsä. Luvattu keskikulutus on 6,9 litraa sadalla kilometrillä. Lukema voi kuulostaa korkeahkolta, mutta perinteisesti Subaru on ilmoittanut rehelliset, kaunistelemattomat lukemat. Kotimaan koeajossa selviää, noudattaako uusi 1,6-litrainen turbomoottori perinnettä. https://youtube.com/watch?v=gWQr-CzP5fE Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Video: valmistaja Subaru Levorg Hinta alkaen 35 999 € Moottori Bensiinimoottori 1 600 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, CVT-automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 4800–5600 r/min Vääntö 250 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 250 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe