7.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulia – läpeensä aito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Giulia ansaitsee kaikki ylisanat. Hyvää: ohjaus, ajettavuus, merkin luonteen palauttaminen. Huonoa: etuistuimet. Samalla kun kirjoitan tätä juttua, otan kulauksen taannoiselta Italian-matkalta mukaan tarttuneesta San Benedetto -kivennäisvesipullosta. Korkkia sulkiessani tajuan, miten paljon Alfa Romeossa onkaan samaa. Vastakohtia vastakohtien perään. Pullo on kauniisti muotoiltu, mutta vähän löysää muovia. Toisaalta vesi kuplii ihanasti suussa. Korkin valujäljet hankaavat sormia. Mutta kierteet ovat lyhyet. Välähdyksenomainen ranneliike, niin hiilihapot ovat suojassa. Kyse on viha–rakkaussuhteesta, italialaisesta tavasta tehdä asioita – vain täydellisyys kelpaa, muuten antaa olla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanhat numerot mielessä Omistin aikanaan ihanan herkän Alfa Romeo 156:n. Siksi kuuluin heihin, joiden mielestä isompi 159-seuraaja oli pelkkä lihava laiskimus. Ja siksi odotin uuden Giulian Suomi-koeajoa intohimoisesti. Ensikoeajo tukholmalaisella rata-alueella pari kuukautta aikaisemmin oli muistissa, mutta löytyisikö nyt jotain, mikä himmentäisi hehkua? Eipä löytynyt. Mutkat suoriksi Tämäkin tarina kiteytyy ohjaukseen. Siinä Alfa Romeo Giulia eroaa kaikista muista autoista. Vanhat refleksit palasivat mieleen kuin itsestään. Tuntuma on tismalleen yhtä hetkinen kuin silloin joskus – kaistanvaihdoissa riittää todella pieni kääntö, eivätkä kädet puhu italiaa jyrkemmissäkään kulmauksissa. Mutkatiellä alusta seuraa hienosti ohjauksen osoittamia polkuja. Jos innostuu kenkimään, perä lähtee märällä asvaltilla äkkiä irti. Takaveto ei kuitenkaan vie kuskia, sillä ajonvakautus pitää auton määrätietoisesti tien suunnassa. Siinäkään ei ole mitään uutta. 156-mallin myöhemmissä versioissa saimme tottua vakautuksen alituiseen vahtimiseen, niin etuvetoinen kuin auto olikin. Merkin nykyinen italowestern-omistuspohja ei selvästi tahdo ottaa kardaanivedon kanssa riskejä. Entä sitten se suoraan ajo. Ei uskoisi, että tämä on se sama ohjaus, jonka avulla Giulian saa kääntymään yhtä nopeasti kuin San Benedetto -pullon korkin. Ratti stabiloituu keskiasentoonsa, silti perimmäisen herkkyytensä säilyttäen. Aitoa dynaamisuutta Oikeastaan ainoa Giuliasta puuttuva asia on korkealle laulava Twin Spark -bensiinimoottori. Se ei tosin ole auton vaan nykyajan vika. 2,1-litrainen diesel kuulostaa täyskaasukiihdytyksessä siltä itseltään. Kone kuitenkin vastaa hanakasti kaasuun eikä 8-vaihteinen automaatti ihmettele, joten temperamenttia löytyy lopulta ajettavuuden vastineeksi. Ajotiloista Dynamic kannattaa pitää aina päällä. Se ei muuta ohjausta ylijäykäksi, alustaa nypyttäväksi eikä voimalinjaa hermostuneeksi. Giulian luonne säilyy elastisen sporttisena, joka saattaa näennäisurheilulliset autot naurunalaisiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tietää missä istuu Ajotuntuman kruunaa ohjauspyörä, jonka kehä on sopivan (lue: vanhanaikaisen) ohut ja pehmeäpintainen. Vuosituhannen vaihteen puurattityyliin ei sentään ole palattu. Muuten retroilua ja nykyaikaa yhdistellään onnistuneesti. Saksalaiset premium-merkit pyyhkivät Giulian laatuvaikutelmalla pöytää, mutta kojelaudan perusmuodot ovat siistit, näytöt tyylikkäitä ja valikoiden käyttö mutkatonta. Pikku kömmähdyksiä – tietenkin – riittää. Isot vaihdelavat miltei koskettavat vilkku- ja pyyhinviiksiä, etuistuimista on unohtunut tuki ja takaluukun peltinen sulkemisääni pudottaa viimeisetkin syyslehdet pihakoivuista. Kaikki kuitenkin unohtuu, kun lähtee ajamaan. Ei pelkkiä vaikutteita Siinä, että automalli noudattaa valmistajansa pitkiä perinteitä, ei ole mitään ihmeellistä. Sen sijaan kerran menetetyn perimän uudelleen saavuttaminen on paljon, paljon harvinaisempaa. Joko Alfa Romeolla ovat töissä tismalleen samat insinöörit kuin 1990-luvulla, tai sitten suunnittelijoiden uusi sukupolvi on koeajanut käytettyjä Alfoja ahkerasti. Joka tapauksessa lopputulos on hämmästyttävä. Uusi Giulia ei pelkästään tunnu Alfa Romeolta, vaan on sellainen. Siinä on vissi ero. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 180 hv AT8 Super Hinta alkaen 45 334 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 773 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 132 kW (180 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (1750 r/min) Vääntö 450 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2820 mm Euro NCAP Ei testattu 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle