jutut | 16.10.2017

Nokian Hakkapeliitan historia: sodan jälkeen nastarenkaisiin

1950-luvulla nokialaiset vastasivat muuttuneisiin tieolosuhteisiin aiempaa leveämmällä Hakkapeliitalla. Pian rengas sai kulutuspintaansa myös liukuesteet.

Jaa artikkeli

Sotavuosina Suomen Gummitehdas keskittyi monien muiden teollisuusyritysten tapaan täyttämään puolustusvoimien tarpeita. Usko tulevaan rauhan aikaan oli kuitenkin vankka, sillä uutta rengastehdasta alettiin rakentaa Nokialle jo jatkosodan aikana vuonna 1943.

Kiskoilta tien päälle

Tuotanto aloitettiin 1946. Renkaista oli sodanjälkeisessä Suomessa kova pula, ja nokialaisten menekkiä kasvatti se, että liikenne alkoi vähitellen siirtyä kiskoilta tien päälle. Seuraavalle vuosikymmenelle tultaessa kuorma-autot sivuuttivat junat tavarankuljetuksessa, ja myös henkilöautojen määrä kasvoi kaiken aikaa.

Lisääntyneet liikennemäärät tuntuivat talvisessa tienpidossa. Teiden auraaminen yleistyi, joten renkaiden alla vilisti entistä useammin sileää ja liukasta jäätä aiemman pehmeän lumipinnan asemasta.

Nokian Renkaat

Tämä asetti uusia vaatimuksia myös talvirenkaille, mikä näkyi vuoden 1956 uutuudessa, Haka-Hakkapeliitassa. Sen kulutuspinta oli kaksi kertaa leveämpi kuin edeltäjä Lumi-Hakkapeliitassa, ja rengas muistutti jo selvästi enemmän myöhempien polvien talvikumeja.

Liukuesteet purevat

Tekeillä oli kuitenkin vielä parempaa pitoa tuonut keksintö.

Nokialla ryhdyttiin 1950-luvulla tutkimaan niin kutsuttujen liukuesteiden käyttöä talvirenkaissa, ja kun yhteistyökumppaniksi saatiin helsinkiläinen Kovametalli Oy, markkinoille tuotiin Kometa-nasta vuonna 1957.

Alkoi talvirenkaan uusi aikakausi. Jo Haka-Hakkapeliitasta oli kehitetty valmiiksi nastarei’itetty versio, Kometa-Hakkapeliitta, ja vuonna 1965 myyntiin tuli uusi, pelkkää Hakkapeliitta-nimeä kantanut rengas – ensimmäinen, joka oli varta vasten suunniteltu nastarenkaaksi.

Henkilöauto oli päivän sana. Autotuonnin vapautuminen vuonna 1962 johti henkilöautokannan räjähdysmäiseen kasvuun, ja ajoympäristökin kehittyi kohisten uusien kestopäällystettyjen valtateiden myötä. Talvirenkaiden myyntiä kiihdytti myös asetus kulutuspinnan urien vähimmäissyvyydestä.

Jaa artikkeli

Keskustelu