jutut | 24.10.2017

Nokian Hakkapeliitan historia: kokonainen perhe renkaita

Uusin Hakkapeliitta-sukupolvi luottaa tuplanastoitukseen. Tulevaisuudessa saatamme päästä ajamaan renkaalla, jonka ominaisuudet sopeutuvat kelin mukaisiksi.

Jaa artikkeli

Maailma muuttuu ja erityisesti automaailma elää suurta murrosta, mutta kahta asiaa suomalainen autoilija ei hevillä tunnu vaihtavan: toinen on nastarengas ja toinen Nokian Hakkapeliitta.

Tänä päivänä ei voi enää puhua yhdestä Hakkapeliitta-renkaasta, vaan tuotemerkki kattaa alleen kokonaisen rengasperheen. Hakkapeliittoja saa mitä erilaisimpiin ajoneuvoihin lukemattomissa eri kokoluokissa, niin nastoitettuina kuin nastattominakin.

Uusimpana tuplanastoitus

Nastarenkaiden puolella ollaan edetty Hakkapeliitta 9:ään, joka tuli kaikissa kokoluokissa myyntiin täksi sesongiksi.

Nokian Renkaat

Eikä uutta nokialaista ilman ennennäkemätöntä innovaatiota. Tällä kertaa se on tuplanasta, eli kulutuspinnan ulkosyrjillä ja keskiosassa käytetään erityyppisiä nastoja vaihtelevia ajotilanteita varten. Aiemminhan nastojen tyyppi on ollut sama kautta renkaan.

Jo tutuksi käyneeseen tyyliin edellisiä Hakkapeliittojen sukupolvia myydään uutuuden rinnalla. Niinpä hivenen edullisemmalla hinnalla saa alleen joko Hakkapeliitta ”kasit” tai sitten ”seiskoihin” pohjautuvat Nordman 7:ksi nimetyt renkaat.

Säähän sopeutumalla

Entäpä sitten tästä eteenpäin? Ilmastonmuutoksen myötä talvet saattavat käydä entistä vaihtelevammiksi, jolloin renkailtakin vaaditaan seuraavina vuosikymmeninä täysin uusia ominaisuuksia.

Jatkuva väittely nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta, sähköautojen yleistyminen, autonomisten autojen tuleminen sekä mahdolliset nastarengaskiellot vain lisäävät vettä kehityksen myllyyn.

Nokian Renkaat

Nokian Renkaiden mukaan ratkaisuna voisi olla täysin biopohjaisista materiaaleista valmistettu ympäristöystävällinen talvirengas, joka hyödyntää älykästä sensoritekniikkaa ja mukautuu eri kelioloihin. Myös vierintävastuksen saralla tullaan kuulemma näkemään vielä huimaa kehitystä.

Onpahan taas yksi syy olla kotimaisesta rengasteknologiasta aidosti ylpeä.

Jaa artikkeli

Keskustelu