jutut | 11.12.2017

E18-tie lännestä itään: neljä kaistaa halki Suomen

Maatamme halkova E18-moottoritieyhteys on miltei valmis: viimeinen, kaikkein itäisin osuus avataan liikenteelle keväällä 2018. Juttusarjassa koeajamme väylän päästä päähän.

Jaa artikkeli

Länsi-Suomesta Uudenmaan kautta Itä-Suomeen kulkevaa E18-moottoritieosuutta voi kutsua kotimaisen tienrakentamisen ikuisuusprojektiksi. Reitin ensimmäiset nelikaistaiset osuudet otettiin käyttöön yli puoli vuosisataa sitten, ja ensi maaliskuussa ympyrä vihdoin sulkeutuu, kun viimeinen, Haminasta Vaalimaalle ulottuva osuus avataan liikenteelle.

Nyt, valmistumisen aattona, oli aika koeajaa tie päästä päähän. E18 koostuu useista, hyvin eri-ikäisistä tiehankkeista, joten se avaa mielenkiintoisen ikkunan maamme moottoriteiden kehityskulkuun.

Startti satamasta

Liikennevirasto, joka vastaa suurten liikennehankkeiden toteuttamisesta Suomessa, luonnehtii E18-tietä Suomen viennin kannalta elintärkeäksi valtaväyläksi, joka sitoo tie- ja rataverkon ohella meriväylät, satamat ja lentokentät yhtenäiseksi logistiseksi kokonaisuudeksi.

Ja koska E18 ulottuu Pohjois-Irlannista Pietariin, sillä on myös iso kansainvälinen merkitys, onhan se yksi tärkeimmistä linkeistä Euroopan unionin ja Venäjän välillä.

Osittain juuri tästä syystä rakentaminen sai viimeisinä vuosina aivan uutta puhtia, sillä Suomi sitoutui 1990-luvun puolivälissä toteuttamaan E18-tien moottoritietasoisena vuoteen 2018 mennessä. Kun Hamina–Vaalimaa ensi keväänä avautuu, tavoitteen voi sanoa saavutetun.

Tie E18

Aivan koko väli ei tosin vielä tuolloinkaan ole moottoritietasoista, sillä E18 on viitoitettu alkamaan meren ääreltä kaksihaaraisesti Turun ja Naantalin satamista. Viimeksi mainitussa nollaamme auton matkamittarin ja starttaamme itään vievälle reilut kymmenen kilometriä pitkälle kaksikaistaiselle maantielle.

Se, vaikka vaatimaton onkin, näyttäisi riittävän näille liikennemäärille ainakin aamupäivällä. Jonoja ei muodostu, vaikka liikennevalot tuottavatkin ylimääräisiä stoppeja.

Se vanhempi kehätie

Sitten olemme Turun ohikulkutiellä, jonka myötä väylä laajenee nelikaistaiseksi, ja pian nopeusrajoituskin kohoaa sujuvaan sataseen.

Ohikulkutie, eli kantatie 40, valmistui nykyiselle paikalleen vuonna 1963. Tavallaan tien merkitys on säilynyt samana tähän päivään asti, sillä alkuperäisenä tarkoituksena oli parantaa nimenomaan Naantalin Nesteen öljynjalostamon kuljetusyhteyksiä.

Meno täällä muistuttaa pääkaupunkiseutua halkovaa Kehä kolmosta – monikaistainen tie soljuu suurten markettien ja autokauppojen välistä, ja kaistoille tuntuisi mahtuvan hyvin niin paikallis- kuin pitkän matkan liikennekin.

Lähivuosien aikana tänne on luvassa E18-yhteyteen liittyviä parannustöitä. Ne keskittyvät ohikulkutien eteläpäähän, missä väylä kapenee nykyään kaksikaistaiseksi. Toisen ajoradan lisäksi tarkoituksena on rakentaa yksi uusi eritasoliittymä ja parantaa kahta, jotta ajo E18-suunnassa sujuvoituisi.

Tie E18

Kaksikaistaisuus hidastaa heti. Ohituskaista tosin helpottaa painetta, ja liittymiä on jo parannettu tulevan leventämisen toivossa: siitä merkkinä muun muassa meluvallien sijoittelu sekä tuplaleveät sillat, joiden toinen aukko kasvaa vielä horsmaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu