Moottori - Suomen suurin autolehti - Autoliiton jäsenenä saat lehden muiden jäsenetujen lisäksi. Liity nyt!
Jos E18-juttusarjastamme jäi tiedonnälkää, tuore historiateos paikkaa puutteen.
Moottoritie parantaa liikenneturvallisuutta kaikilla tasoilla. E18-osuuden itäpäässä tämän havaitsee erityisen selvästi.
Kehä III:n jälkeen E18-moottoritie ottaa lopullisen suuntansa kohti itärajaa. Mukaan mahtuu taas hyvin eri-ikäistä tietä.
E18-yhteyden, ja koko Suomen, vanhimmat moottoritieosuudet löytyvät Uudeltamaalta. Myös pääkaupunkiseutua halkovan Kehä III:n historia ulottuu yli puolen vuosisadan taakse.
Matkamme länsirannikolta itärajalle jatkuu. Ykköstie on hyvin olennainen osa E18-kokonaisuutta, ja siihen mahtuu niin kauniita jokilaaksoja kuin teknisiä tunneleitakin.
Maatamme halkova E18-moottoritieyhteys on miltei valmis: viimeinen, kaikkein itäisin osuus avataan liikenteelle keväällä 2018. Juttusarjassa koeajamme väylän päästä päähän.
Harmajan majakka sai eilen juhlakuosin, kun sen kivijalkaan heijastettiin Suomi Finland 100 -tunnus.
Talvisodan kansallinen muistomerkki paljastettiin Helsingin Kasarmitorilla. Muistomerkillä Suomi kunnioittaa veteraanien ja kaikkien sotaponnisteluihin osallistuneiden arvokasta työtä.
Nykyaikainen traktori sisältää niin hienoa tekniikkaa, että se lyö maallikon ällikällä. Mutta saako autotoimittaja modernia työkonetta lainkaan liikkeelle? Kävimme kokeilemassa asiaa Valtran kotikonnuilla Suolahdessa.
Uusin Hakkapeliitta-sukupolvi luottaa tuplanastoitukseen. Tulevaisuudessa saatamme päästä ajamaan renkaalla, jonka ominaisuudet sopeutuvat kelin mukaisiksi.
Nastoitetun Hakkapeliitan kehitys on jatkunut kiivaana koko 2000-luvun ajan. Samalla myös nastat ovat kokeneet evoluution.
Vyörenkaat, talvirenkaiden käyttöpakko ja sulat tienpinnat vaikuttivat myös Hakkapeliitan kehitykseen. Aiempia sivistyneemmät nastarenkaat saivat vierelleen kitkarenkaan.
1950-luvulla nokialaiset vastasivat muuttuneisiin tieolosuhteisiin aiempaa leveämmällä Hakkapeliitalla. Pian rengas sai kulutuspintaansa myös liukuesteet.
Nokian Hakkapeliitta on helpottanut liukkaalla kelillä liikkuvien arkea jo useiden sukupolvien ajan. Suomen suosituimman talvirenkaan tarina alkoi jo 1930-luvun alussa.
Kampanjan tuloksena jo 657 hehtaaria suojeltua yksityismetsää.
Mobilian tämänvuotinen teemanäyttely esittelee Suomen viranomaisten vuosien saatossa käyttämiä kulkuneuvoja. Jos on kansalaisten liikkuminen kehittynyt, samaa voi sanoa esimerkiksi poliisin, palomiesten ja armeijan ajopeleistä.
Harva enää muistaa, missä Helsingissä oli tapana pitää lentonäytöksiä.
Perheellämme oli ainakin kolme tipparellua peräjälkeen ja kaksi jopa samaan aikaan.
Lahdessa on järjestetty ennätysmäärä hiihtolajien MM-kilpailuja. Nyt käsillä olevat kisat ovat jo seitsemännet 91-vuotisen historian aikana.
Vene 17 Båt -messuilla on esillä mysteerivene, joka saattaa olla maan vanhin moottorivene. Kenties vanhempi kuin Suomi. Arvoitus odottaa ratkaisijaansa.
Finnairin alkuvuosikymmenien lentotoiminnasta aineistoa kaikkien saataville.
Vuonna 1967 ollessani 15-vuotias koulupoika, isäni saapui innoissaan luokseni suomalaisvalmisteinen OHEI-kypärä kädessään.
Suomalainen autoilija voi olla ylpeä ja tyytyväinen pakollisen liikennevakuutuksen tarjoamasta laajasta vakuutusturvasta.
Avustetuista polkupyöristä mopoautoiksi – mopo muuttuu, mutta suomalaisia se liikuttaa edelleen.
Moottorin hanke Suomi 100 vuotta liikenteessä on osa Suomi 100 -ohjelmaa vuonna 2017. Suomi 100 vuotta liikenteessä -hanke kokoaa Moottoriin ja moottori.fi -verkkopalveluun sisältöjä, jotka nostavat esiin asioita ja ilmiöitä Suomen liikenteestä 100 vuoden aikana, nyt ja tulevaisuudessa.