Matkailu | 10.10.2017

Viking Line: Luvassa vähintään Itämeren ykkönen – kenties maailman tehokkain risteilylautta

Kiinassa rakennettava Viking Linen matkustaja-alus varustetaan Azipod-propulsiojärjestelmällä ensimmäisenä maailmassa. Uutuusalus saattaa olla maailman tehokkain risteilyalus. Itämereltä toista vastaavaa ei ainakaan löydy.

Jaa artikkeli

Vikin Linen uutuusaluksesta tihkuu vähitellen lisää tietoja. Reilu viikko sitten kuultiin aluksen sisustaratkaisuista, tänään kokonaisuus täydentyi teknisillä tiedoilla.

Kiinassa rakennettavaan Viking Linen matkustaja-alukseen asennetaan Azipod-ruoripotkurijärjestelmä, jonka toimittaa ABB.

Uutuus on vuonna 2020 toimitettava alus, jolla on 13 kantta, 2 800 matkustajan kapasiteetti ja jonka bruttovetoisuus on 63 000 tonnia. Ennakkotietojen mukaan alus liikennöi valmistuttuaan Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman välillä.

Viking Linelle uusi risteilyalus

Aluksen rakentaa Xiamen Shipbuilding Industry co., Ltd (XSI). ABB:n julkistamaan toimitukseen sisältyvät myös sähkövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmät sekä ohjauspotkurimoottorit.

Itämeren tehokkain risteilyalus

Azipod-sähköpropulsiojärjestelmä soveltuu erityisen hyvin Suomen ja Ruotsin välisen saariston läpi kulkemiseen liittyviin tehokkuus- ja ohjailtavuusvaatimuksiin.

Aluksen käyttömukavuutta, ohjattavuutta ja tehokkuutta silmällä pitäen suunnitellut Azipod XO -yksiköt suunnitellaan ja rakennetaan Helsingissä. Itse asiassa suurin osa uuden aluksen sisältämistä laitteista hankitaan Pohjois-Euroopasta.

ABB:n osuus kokonaisuudesta on nyt julkistettua yhteistyötä laajempi, sillä yhtiön paikallinen tuotanto toimittaa laivahankkeen sähkönjakelujärjestelmät ja ohjauspotkurimoottorit.

Toimitusjohtaja Jan Hanses (kuvassa keskellä) asettaa uutuusalukselle kovat odotukset.

– Odotuksenamme tämän aluksen suhteen on, että siitä tulee tehokkain risteilylautta Itämerellä, ellei jopa koko maailmassa, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Kaasua Gracen tapaan

Suomessa rakennetun edeltäjänsä Viking Gracen tapaan uusi risteilylautta käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua.

Aiemman Viking Linen aluksen perinteisestä akselijohtoa käyttävästä propulsioteknologiasta poiketen viimeisin tilaus sisältää ensimmäistä kertaa kaksi XO 2100 -tyyppistä Azipod-propulsioyksikköä.

Azipod XO -yksiköt ovat ABB:n mukaan suosituin propulsioratkaisuvaihtoehto risteilyalusmarkkinoilla. Kaikkien Azipod-propulsioyksiköiden tapaan XO-tyypin yksiköissä on älykkäät ohjausjärjestelmät ja edistynyt kunnonvalvonta ja ne on suunniteltu optimaalista energiatehokkuutta ja huollettavuutta varten.

DNV-GL:n luokittelemassa aluksessa hyödynnetään myös ABB:n pitkää kokemusta Azipod-propulsiojärjestelmien toimittamisesta jäisissä olosuhteissa toimiville aluksille. Azipod XO -yksiköt on suunniteltu vastaamaan aluksen 1A Super -jääluokitusta.

– Viking Grace -alukseen asennettujen sähkö- ja propulsiojärjestelmiemme jälkeen olemme hyvin innoissamme siitä, että yhteistyömme Viking Linen kanssa jatkuu ja siihen sisältyy uraauurtava Azipod-propulsiojärjestelmän tilaus tätä risteilylauttaa varten, sanoo Azipod- ja matkustajalaivasegmentin globaalin myynnin johtaja Marcus Högblom.

Viking Line on ilmoittanut, että sen XSI:n kanssa solmimaan sopimukseen sisältyy optio toisen risteilylautan rakentamisesta telakalla.

Lähde ja havainnekuva: ABB Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Lue myös:

Viking Linelle uusi risteilyalus Turku-Tukholma-välille

Matka: sisustus on osa elämystä merellä

Viking Line uudisti buffetin – apuna Ruotsin kokkimaajoukkue

Jaa artikkeli

Keskustelu