6.4.2016 Matkailu Šolta ja sen sisaret – saarihyppelyä kroatialaisittain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dalmatian rannikolla lomaileva jättää paljon näkemättä, jos ei vieraile saarella tai kahdella. Jokaisella niistä on oma luonteensa. Merimatka Šoltalle kestää tunnin verran. Laivamatkalla voi ostaa virvokkeita ja pientä särvintä, muttei enempää. Perillä odottaa 1 200 asukkaan harvaanasuttu saari, jossa on kahdeksan kylää, joista merkittävin on viidensadan asukkaan Grohote. Saarella voi käydä koulua kahdeksan ensimmäistä luokkaa, koulussa on tätä nykyä vain 70 oppilasta. Seuraavat luokat käydäkseen on noustava varhain, jotta ehtii aamuseitsemäksi Splitin laivaan. Paikallisten huolena on saarelaisten keski-iän nousu. Pääelinkeinot Šoltalla ovat maanviljelys ja matkailu – ja mikäli ennusmerkkeihin on uskominen, vie matkailu voiton. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luonnonmukaista turismia Luonnonkaunis saari on onnekseen hieman eristyksissä, ja siten välttynyt massaturismilta. Saarelaiset vannovat pienimuotoisen ja luontoa vahingoittamattoman aktiivilomailun kuten maastopyöräilyn, vaeltamisen ja sukeltaminen nimiin. Myös alkutuotantoon kuten viininviljelyyn tutustuva ruoka- ja kulttuurimatkailu on toivottua. – En usko, että turistisoitumisesta ja hotellikeskittymistä on suurta huolta, sillä Kroatiassa riittää puhetta, mutta teot ottavat oman aikansa, oppaamme Zorana Kaštelanac nauraa. Vain aito isänmaanystävä on samassa lauseessa pisteliäs mutta ymmärtäväinen maanmiestensä touhuja kuvatessaan. Hetken luo grappa ja oliivitahna Istumme sanavalmiin naisen kotitalon ja -tilan alakerran pienessä vierailutilassa. Lasi grappaa on herätellyt makunystyrät, joten on aika maistella erinomaista kotitekoista oliivi-tapenadea. Zorana Kaštelanac kertoo tahnareseptin olevan niin salainen, ettei äiti ole paljastanut sitä kaikkineen vielä hänellekään. Pöydällä on vihreitä ja mustia oliiveja, tuoreita leipäviipaleita, oliiviöljyä ja suolaisia anjovis-viipaleita. Kyytipoikana on kuumaan päivään sopiva kevyt rose-viini, dobrićić, joka ei jätä ikimuistoista makumuistoa, mutta ajaa asiansa. Kokonaisuus ratkaisee: nälkä, lämpö, isäntäperheen välittömyys, käsimerkein jatkettu englanti ja taustalla soivat haikeat slaavilaissävelet sen tekevät. Olo on kodikas, aika on seisahtunut, voiko matkalla muuta toivoa? Puhtaat vedet Vesi on kristallinkirkasta on vain sanonta, mutta Maslinican satamassa totta. Kalastajaveneiden ankkuriköysiä voi seurata aina pohjaan asti. Paikallisten mukaan näkyvyys voi olla useita kymmeniä metrejä. Kaikkialla Dalmatian rannikolla asiat eivät ole yhtä hyvin, kuin aavan meren huuhtomilla saarirannoilla. Oppaan mukaan Kroatian uimarannoista valtaosa on saanut EU:n sinisen lipun puhtaiden uimavesiensä ansiosta. Ja tuo lippu on ansaittava aina uimakausi kerrallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi loistohotelli Purjehdus Šoltalta on suosittua, ainakin jos katselee purjeveneiden armadaa odottamassa vieri vieressä vuokraajiaan Rogacin satamassa, joka vilkastuu aina Splitin-laivan tullen. Massaturismista ei ole suurta huolta, onhan saarella vain yksi hotelli, joka on sitäkin tasokkaampi. Vanhaan linnoitukseen remontoitu Le Mirador Kempinski on neljän valtavan, kolmikerroksisen huoneiston sekä kahden tavallisen kokoisen hotellihuoneen ylellinen elämys. Ilmapiiri on hienostunut ja yksityisyyttä varjeleva. Huoneita kiertäessä vakuuttuu, että täällä viihtyisi vaativampikin asiakas, mutta ihan tyhjätaskuilla ei ole asiaa kauniin sataman kupeessa odottavaan vierastaloon: huoneetkin maksavat 200–350 euroa yöltä sesongin mukaan, huoneistot pitkälti toistatuhatta euroa. Šoltaa tukikohtanaan pitävä selviää huomattavasti edullisemmin, jos kelpuuttaa petipaikaksi yksityisten vuokraaman pienen huoneen/huoneistoja, jotka maksavat tyypillisesti kahdelta hengeltä 40–50 euroa yöltä. Viimeinen hunajamies Goran Tvrdic Goran Tvrdic on mehiläisten innokas puolestapuhuja – ja viimeinen mehiläishoitaja Šoltalla. Aiemmin saarella toimi peräti 600 mehiläishoitajaa, mutta nyt hunajaa tuottavia tiloja on enää käytännössä yksi, jos ei lasketa lukuun muutamia omaan käyttöön hunajaa kerääviä saarelaisia. Terveellisiä vaikutuksia Tvrdic puhuu vakuuttavasti, paljon ja käsillä. Hän on niin järkähtämättömän vakuuttunut mehiläisten elintärkeästä asemasta ekosysteemissä ja myös Olintio-hunajan monipuolisista terveysvaikutuksista, että epäileväinenkin kuulija vakuuttuu. Tvrdic suosittelee hunajaa käytettäväksi aamuin illoin, vaikka vain sellaisenaan. Teenjuojille mehiläismies antaa terveysvinkin. – Anna teen jäähtyä alle 40-asteiseksi ennen hunajan sekoittamista, sillä kuumemmassa hunaja toki maistuu, mutta menettää terveysvaikutuksensa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hunajakilo vaatii ahkerointia Tvrdicillä on 150 pesää, joten palveluksessa on yhtä monta kuningatarta ja työläisiä kymmenin miljoonin. Mies on ylpeä mehiläistensä ahkeruudesta. Yhden hunakilon vuoksi 20 000 mehiläisen pitää käydä imemässä mettä kahdessa miljoonassa kukassa ja lentää 50 000 kilometriä. www.agroturizam-kastelanac.com www.tvrdichoney.com Vaivatonta ja edullista saarihyppelyä Kroatialla on 5 835 kilometriä merenrantaa ja 1 185 saarta, joista aivan valtaosa on asumattomia. Tiheimmät laivayhteydet saarille on Splitistä, josta pääsee esimerkiksi Šoltan, Hvarin, Bracin ja Korculan saarille. Satamien lipputoimistoista voi kysellä päivän mittaisia valmisretkiä saarille. Yhdensuuntainen merimatka esimerkiksi Šoltalle Spilistä Jadrolinijan aluksella maksaa 28 kunaa (4 euroa), autosta peritään 130 kunaa (18,30 euroa) Brac Saaren se jokin on kenties Kroatian kuuluin Zlatni rat -ranta, jonka hiekkasärkkä muuttaa muotoaan vedenvirtausten mukaan. Brac on Adrianmeren saarista kolmanneksi suurin. Saarelta louhittua valkeaa kiveä on muun muassa Washingtonin Valkoisessa talossa ja Wienin oopperatalossa. Hvar Hvarin rannoilla voi ihailla merta ja paistatella päivää, metsäiset sisäosat tarjoavat patikointimaastoja. Korcula Kauempana mantereesta sijaitsevalle Korculalle käyntiin kannattaa varata koko päivä. Marco Polon uskotaan syntyneen saarella. Selvitä perustiedot ennen matkaa! Omatoimiseikkailija selvittää perustiedot jo ennen matkaa. Ne löytyvät nettisivuilta, joiden sisältö on valtaosiltaan tarjolla myös englanniksi ja saksaksi. Kroatian autoliitto (tietyöt, kartat, neuvonta): www.hak.hr Kroatian matkailutoimisto: www.croatia.hr Dalmatian alueen matkailutoimisto: www.dalmatia.hr Laivayhtiö: www.jadrolinija.hr Bensiiniasemat: www.ina.hr, www.omw.hr, www.tifon.hr Kunat euroiksi: www.hnb.hr Säätila: www.dhmz.hr Splitin lentokenttä: www.split-airport.hr Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku