Matkailu | 23.1.2019

Saksa pitää pintansa – suomalaisen automatkailijan ykköskohde

Autoliiton matkailututkimus: Saksa ja Viro vahvoilla, Ruotsin suosio ennallaan, mutta Venäjää karsastetaan.

Jaa artikkeli

Autoliiton tuoreen matkailututkimuksen tulos on selkeä: Saksa on ja pysyy suomalaisten suosiossa automatkailukohteena.

Saksan vankka ja pysyvä suosio ei ole ihme, onhan Saksa kohtuullisen lähellä ja entuudestaan tuttu, maan tiestö on hyvässä kunnossa ja elämyksellisiä käyntikohteita riittää jokaiseen makuun maaseudulta suurkaupunkeihin.

Matkailututkimuksen mukaan myös Viro on vahvistanut asemiaan automatkailukohteena. Ruotsin suosio on pysytellyt ennallaan, mutta Venäjää karsastetaan.

Matka alkaa laivalla

Matkailututkimuksen mukaan useimmiten matka aloitetaan laivalla Helsingistä Tallinnaan (27 %). Laivamatkalla suoraan Saksaan matkan aloitti 19 prosenttia vastanneista ja kolmanneksi käytetyin reitti oli Turku–Tukholma, jonka valitsi 12 prosenttia.

Helsinki–Tallinna -reitti on kasvattanut suosiotaan viidellä prosentilla kymmenen vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna.

Kolmanneksen kohteena Saksa

Saksan asema pääkohdemaana on vankistunut kymmenessä vuodessa ja vuonna 2018 sen mainitsi pääkohteeksi kolmannes (32 %) vastaajista.

Viron suosio on noussut 12 prosentista 23 prosenttiin ja Ruotsi on joka viidennen pääkohdemaa, kuten kymmenen vuotta aiemminkin. Neljänneksi listalla on kavunnut Latvia, viidentenä on Norja, kuudentena Puola ja seitsemäntenä Latvia. Baltian maiden suosion kasvu kymmenessä vuodessa on ollut merkittävä.

Venäjä kohteena epäilyttää

Kysyttäessä sitä, mihin maahan matkustamista halutaan ehdottomasti välttää, nousi Venäjä ylitse muiden.

Matkailututkimuksen vastaajien ennakkoasenteissa maata kohtaan esiin nousivat useimmin turvattomuus, liikennekulttuuri, palvelutaso sekä kieliongelmat. Saksan liikennekulttuurille annettiin puolestaan eniten kiitosta, joskin ruuhkat ja tietöiden määrä saivat moitteita.

Liikennekulttuurin arvostuksessa selkeällä toisella sijalla oli Ruotsi. Viron liikennekulttuuria arvostettiin kolmanneksi eniten. Kauimmaisista vierailumaista Espanja nousi esiin positiivisesti liikennekulttuurinsa johdosta.

Matkailuautoilu yhä suositumpaa

Ensimmäistä kertaa Autoliiton matkailututkimuksissa matkailuautoilu nousi näin vahvasti esiin.

Matkailuautoilla nimittäin matkustettiin lähes saman verran kuin henkilöautoilla.

Matkailuautoilla matkustaneiden osuus on noussut vuoden 2008 tutkimukseen verrattuna 26 prosentista 39 prosenttiin.

Moottoripyörällä tai auton sekä matkailuvaunuyhdistelmällä matkustaneiden osuus 10 vuoden takaiseen ovat yhtä suuret.

Matkan pituus 8–14 päivää

Yleisin matkan pituus oli 8–14 vuorokautta. Tämän ajan matkalla oli 29 prosenttia vastaajista. Tämä oli myös yleisin matkan kesto motoristeilla.

Joka viides vastaajista oli pitkällä, yli 28 vuorokauden kestävällä matkalla. Matkailuautoilla matkustaneilla tämä oli yleisin matka-aika.

Henkilöautolla matkustaneiden keskuudessa enintään viikon kestoinen matka oli yleisin matkan pituus.

Autoillen EuroopassaMajoitus ja matkailutiet kiinnostavat

Autoliiton tutkimukseen vastanneet valmistautuivat matkaansa etsimällä tietoja eniten majoituksesta, matkailuteistä, liikennemääräyksistä sekä moottoritiemaksuista.

Paperikartat olivat paras tietolähde matkaa suunniteltaessa, internetin matkailusivustot toiseksi tärkein. Autoliiton jäsensivut sekä Autoillen Euroopassa -kirja sekä muut Autoliiton matkaoppaat olivat kolmanneksi käytetyin tiedonlähde.

Jo kymmenes tutkimus

Autoliitto on tutkinut Suomesta ulkomaille suuntautuvaa automatkailua ensimmäisen kerran vuonna 2014. Nyt julkaistiin jo kymmenes ulkomaan automatkailututkimus.

Autoliitto teetti viime vuoden touko- ja syyskuun välisenä aikana ulkomaille tehtyjen lomamatkojen tutkimuksen. Kohderyhmänä olivat ulkomaille autolla, matkailuautolla, matkailuvaunulla tai moottoripyörällä matkustavat tai ajoneuvon kohteessa vuokraavat matkailijat. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 775 henkilöä.

Jaa artikkeli

Keskustelu