18.1.2018 Automatkailu Saksa: helpot tiet, Elvis, Alvar Aalto ja Autostadt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoloma monipuolisessa Saksassa käy vaivattomasti, jos ottaa matkakumppaniksi tuoreen opaskirjan. Saksa on Euroopan johtava autoilumaa – monessakin mielessä. Saksa on myös elämyksellinen ja monipuolinen matkailumaa, joka on kuin tehty omatoimiselle automatkailijalle: nähtävää on paljon ja matkailuvalttien luo pääsee kätevästi. Autoloma käy vaivattomasti, jos ottaa suunnitteluavuksi ja matkaan mukaan Autoliiton tuoreen opaskirjan. Kirja esittelee matkailualueiden kiinnostavimpia matkailutäkyjä pienistä hansakaupungeista miljoonametropoleihin, sokerina pohjalla on eläväinen Berliini. Kirjassa annetaan vinkkejä erilaisista majoitusvaihtoehdoista ja herkkusuille saksalaisen keittiön antimista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eri reittejä perille Perille Saksaan on vaivatonta ja melko nopeata ajaa omalla autolla joko Ruotsin ja Tanskan tai Baltian läpi tai suoraan laivalla Travemündeen. Autoliiton uudessa Autolomalle Saksaan -oppaassa esitellään vaihtoehtoisia reittejä Suomesta Saksaan. Liikennekulttuuri Saksassa on yleensä ystävällistä, sillä kanssaliikkujat arvostavat kaikille jouhevaa etenemistä. Ensikertalaisenkaan ei kannata aristella suurten kaupunkien välisiä nelikaistaisia moottoriteitä edes vilkkaimpina aikoina, kunhan valitsee omalle ajotavalle ja aikataululle sopivan kaistan. Ja jos tavoite ei ole vain edetä rivakasti etapista toiseen, kannattaa suunnata moottoriteiltä myös pienille teille ja pienille paikkakunnille. Osalla Saksan moottoriteistä on vapaat nopeudet ja myös jotkut liikennesäännöt voivat yllättää suomalaisen, jos niihin ei ole perehtynyt etukäteen. Kirja esittelee erikoisempia liikennemerkkejä ja avaa liikennemääräyksiä. Sekin on hyvä tietää jo ennen matkalle lähtemistä, että Saksan kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä, joihin ajaminen edellyttää autokohtaisen tarran hankkimista. Hymistelemättä ja ironisella otteella Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kuvaa kirjoittaja Risto Hemmingin otetta lempeän ironiseksi, joka tekee kirjan lukemisesta nautinnollista. – Opaskirja poikkeaa täysin tavanomaisista kohde-esitteiden hymistelytarinoista, Suokonautio-Hynninen arvioi tuoretta opusta – ja on aivan oikeassa. Kirjoitustyyliä kuvaava esimerkki on tarina Elviksestä, tämän tulevasta vaimosta ja Wiesbadenista. Hemminki kirjoittaa: ”Elvis Presleyn kahden vuoden asepalvelus Saksassa on tuottanut tukuttain tarinoita, joista suuri osa on pötyä. Elvis kyllä tapasi Priscillan Saksassa, mutta kuhertelivatko he Wiesbadenin kylpyläpuistossa, ja kaiversiko Elvis puunrunkoon E + P, jäänee arvoitukseksi, sanokoon kaupungin matkailutoimisto mitä sanoo.” Fiksu matkailija välttää ruuhkat Fiksu matkailija osa kirjan avulla valita itselleen järkevän ajankohdan autolomalle Saksassa. Ennakoimalla kun voi välttää sen, että kallisarvoinen vapaa-aika tuhraantuu ruuhkissa. Moni luottaa siihen, että ruuhkilta välttyy ja enemmän näkee, jos valitsee reitikseen lähinnä pieniä teitä. Kirja paljastaa eri osavaltioiden koulujen porrastetut loma-ajat. Viimeisenä lomansa osavaltioista pitää etelän Baijeri. Jos esimerkiksi koulujen ensimmäinen lomapäivä on maanantaina, voi varautua siihen, että alueella esiintyy ruuhkia jo edeltävänä viikonloppuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alvar Aalto ja autokaupunki Tuore kirja kertoo myös Wolfsburgin eli autojätti Volkswagenin kotikaupungin kehityksen tärkeät ja mielenkiintoisimmat etapit. Kaupungin suosituin nähtävyys on Volkswagenin perustama Autostadt. Se on maailman monipuolisimpia autoteemaisia elämyspuistoja, joten tutustumiseen kannattaa varata useampi tunti. Volkswagen-konsernin automerkkeinä ovat esillä muun muassa Audi, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda ja Volkswagen. Wolfsburgissa sijaitsee myös kolme arkkitehti Alvar Aallon suunnittelemaa rakennusta: kulttuurikeskus ja kaksi kirkkoa. Mikä on paras kesäkaupunki? Kirja paljastaa myös tilastolliseen analyysiin perustuen, mikä on säiden puolesta Saksan paras kesäkaupunki. Kärkikaksikkona vuosien 1987–2016 aurinkoisten kesäpäivien määrällä laskettuna ovat Freiburg ja München. Mukana listauksessa on 14 eri puolilla Saksaa sijaitsevaa kaupunkia. Kesäpäiväksi tässä luetaan ne päivät, jolloin lämpötila kipuaa ainakin 25 asteeseen – ja sehän on Suomen kesässä ainakin viime kesän perusteella ollut harvinaista herkkua. Vehreä kevät, kuuma kesä, leuto syksy Keväällä vehreys puskee vahvasti esiin. Se on hyvää matkailuaikaa Saksassa. Keskikesällä voi olla jopa tukahduttavan kuumaa. Ja jos haluaa kiertää esimerkiksi Saksan viinialueita, on alkusyksy kiinnostavaa aikaa: sää on yleensä sopivan leuto ja kypsyvä sato maisemoi ohi vilahtavat viinitarhat. Viinikaupungeista kuuluisin on Rüdesheim, ja Reinin varren etelärinteiden kuuluin rypäle on Riesling. 10 000 asukkaan Rüdesheimissa käy vuosittain huimat kolme miljoonaa matkailijaa. Moni viinitila on ollut saman suvun elinkeino kenties jo satojen vuosien ajan. Koettavaa Rüdesheimin seudulla on myös vaikka ritarilinnassa tai mekaanisen musiikin museossa. Maisemia voi nousta ihailemaan ylös köysiradalla. Autolomalle Saksaan -kirjan hinta on 37 euroa (Autoliiton jäsenille 29 euroa). Kirjassa on 192 sivua. Kirjaa myydään AL-kaupassa, Autoliiton myymälöissä sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?