23.12.2018 Matkailu Pikavisiittinä Porsche Museum: autoharrastajan pyhiinvaelluskohde Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensi vuonna kymmenvuotisiaan juhliva uusi Porsche-museo on kattava ja kompakti esitys ikonisen automerkin taustoista. Stuttgartin Zuffenhausenissa sijaitseva Porsche Museum on saksalaismerkin upea maamerkki Porsche Platzin kulmalla. Vuonna 2009 avattu uusi museo on jo arkkitehtonisestikin näyttävä rakennus toimistorakennusten ja Porschen tehdashallien välissä. Arkkitehti HG Merzin suunnittelema museo muistuttaa niin ikään Stuttgartissa sijaitsevaa Mercedes-Benzin museota. Aiempien vierailuiden epäonnen jälkeen tuuri oli kerrankin myötä ja matkan aikataulu antoi periksi noin 1,5 tunnin pikavisiitille museossa. Huolellisella tutustumisella museossa saisi käytettyä vielä toisen mokoman, oheistoiminnoista puhumattakaan, mutta nopeaan täsmäkierrokseen aika on jo riittävä. Porschen alkuhistorian suhteen näyttely on melkoisen suoraviivainen. Klassisen kupla-Volkkarin lisäksi mielenkiintoisinta antia historian alkuhämäristä on sähköautojen sivuosastolle nostettu Egger-Lohner C.2 Phaeton. Vuonna 1898 rakennettu sähkövaunu on selkeästi vielä sukua hevosvaunuille, mutta teknistä etumatkaa Ferdinand Porschen luomuksessa riitti yllin kyllin. Auton lempinimi on P1, sillä oikeuksiensa turvaamiseksi Porsche kaiversi auton komponentteihin tunnuksen P1. Toden teolla autokirjo alkaa vuodesta 1948, jolloin ensimmäiset Porsche 356:t valmistettiin. Ikoninen 356 ja samoihin aikoihin autokilpailuissa näyttäytyneet raaserit sinetöivät lopulta Porschen maineen omana automerkkinään. Lisäksi tehdas näyttäytyi sotavuosien jälkeen muun muassa traktoribisneksessä ja olipa Typ 597 Jagdwagen kisaamassa 1950-luvulla Länsi-Saksan armeijan maastoautoksi, häviten lopulta taloussyistä DKW Mungalle. Luonnollisesti Porschen historia rakentuu voimakkaasti 911:n ympärille. Esillä on koko joukko autoja ensimmäisistä 911 Turbo -yksilöistä aina hiljattain juhlittuun miljoonanteen 911:een. Luonnollisesti museossa käsitellään huolellisesti 911:n sukupolvimuutokset ja erityisesti muutos ilmajäähdytteisistä malleista nestejäähdytteisiin. Katuautojen lisäksi esillä on tietysti koko kirjo Porschen legendaarisia kilpureita. Ikonisin kaikista on vuosisadan kilpa-autoksi valittu Porsche 917 erilaisine versioineen. Yksi tunnetuimmista on sikakuosissa oleva 917/20. Dakar-rallissa menestyksekkäästi kisannut 959 osoittaa puolestaan merkin pärjänneen myös ratojen ulkopuolella. Porschen muita automalleja käsitellään niin ikään kunnioittavin nyökkäyksin. Boxsterista esillä on alkuperäisen konseptiauton lisäksi tuotantomalli. Unohtaa ei sovi superautoja 959 ja Carrera GT, eikä 924/944/968 -etumoottoritrioa. Ylimmällä tasolla ovat esillä Cayennen ja äskettäin faceliftatun Macanin kaltaiset nykymallit. Samalla nähdään väläys Porschen tulevaisuudesta: sähköautoista kertova sivunäyttely alkaa aina P1:stä ja päättyy Mission E -konseptiautoon. Väliin mahtuu niin Boxster E -konsepti, Cayenne Hybridin läpinäkyvä konsepti, upea 918 Spyder kuin jäähyväiskiertueen pitänyt 919 Evo -kilpuritribuutti. Vaikka sydän ei sykkisikään juuri Porschelle, on museo upea kertaus erään merkittävimmän autovalmistajan nykyhistoriasta. Porschensa tuntevillekin tarjolla on hienoja triviamuruja autoyksilöistä ja mallien yksityiskohdista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche Museum Porscheplatz 1 70435 Stuttgart-Zuffenhausen Lähijunalla: S6 tai S60 Stuttgart-Neuwirtshausin asema. Aukioloajat: ti-su 09:00–18:00 (ovet sulkeutuvat 17:30). Maanantaisin suljettu. Tarkista poikkeukset museon verkkosivulta. Liput: aikuiset 8€/4€ alennusryhmät (4€/2€ klo. 17 jälkeen), syntymäpäivänä ilmaiseksi. Lapset alle 14v. ilmaiseksi aikuisen seurassa. Pysäköinti 4€/maksimi 6 h. Yhteistyö Mercedes-Benz-museon kanssa: toisen museon lipulla 25% alennus toisen museon lipusta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?