Matkailu | Uutinen | 11.11.2017

Parasta palvelua peräpenkissä?

Millä perusteella valitset paikkasi lentokoneessa? Ilta-Sanomat kertoo lentoemäntä Annie Kingstonin paljastaneen matkustamohenkilökunnan todellisia mielipiteitä lentoyhtiöiden asiakkaista. Missä saa parasta palvelua?

Jaa artikkeli

Monet lentoyhtiöt tarjoavat nykyään matkustajilleen mahdollisuutta varata paikan lentokoneesta etukäteen. Jos koneessa on tilaa, paikan voi valita matkustusluokan sisällä usein vapaasti. Lentoemäntänä työskentelevän Annie Kingstonin mukaan matkustamohenkilökunnalta saa erilaista palvelua riippuen istumapaikasta.

Etuosasta nopein tie ulos, takaosassa lisähuomiota?

Kingstonin mukaan turistiluokassa matkustavat mielivät usein lentokoneen etuosaan, koska sieltä on nopein tie ulos koneesta. Myös tarjoilukärry aloittaa kierroksensa koneen etuosasta.

Jos haluaa nopeampaa tai jopa vähän ylimääräistä palvelua, Kingstonin mukaan kannattaa suunnata kuitenkin koneen takaosaan.

– Syy on yksinkertainen. Tykkäämme vältellä edessä istuvien kutsuja, koska niihin vastaaminen saattaa tarkoittaa sitä, että kaikki muutkin koneessa olevat keksivät haluta samaa asiaa, jota koneen etuosaan viedään, Kingston kertoi Oyster-matkailusivustolle.

Finnair: paikka ei vaikuta palveluun

Moottorin haastattelema Finnairin mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist ei allekirjoita Kingstonin väitteitä siitä, että lentoyhtiöiden matkustamohenkilökunta palvelisi koneen takaosassa istuvia asiakkaitaan nopeammin tai paremmin.

– Finnairin henkilökunta kyllä pyrkii palvelemaan kaikkia koneen matkustajia yhtä hyvin, riippumatta siitä missä kohtaa konetta nämä istuvat, Tallqvist kertoo.

Tallqvistin mukaan paikka lentokoneessa kannattaa valita omien matkustustarpeiden mukaan: exit-rivin paikalla on enemmän jalkatilaa pitkille ihmisille ja pienen lapsen kanssa matkustava voi arvostaa esimerkiksi wc-tilan läheisyyttä.

Tippiä vai ei?

Attn.comin haastatteleman lentoemäntä Rachel Cardozan mukaan matkustamohenkilökunnan ylimääräisen huomion palkitsemiseen on yksi hyvä ja toimiva keino: tippi. Cardoza kertoo, että parhaimmassa tapauksessa kohtelias käytös ja kohtuullinen tippisumma voivat viedä matkustajan ykkösiuokkaan asti.

Tallqvistin mukaan tipin antaminen matkustamohenkilökunnalle ei kuulu suomalaiseen matkustuskulttuuriin.

– Ystävällisyys ja kohteliaisuus lennolla taas on aina hyvä asia, sillä on aina positiivinen vaikutus niin kanssamatkustajiin kuin henkilökunnan työpäiväänkin, Tallqvist muistuttaa.

Lähde: Ilta-Sanomat, Finnair Kuva: Finnair

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu