16.8.2016 Matkailu Muinainen Petra – Indiana Jonesin ja nabatealaisten jäjillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rauniokaupunki Petra riittää yksin syyksi suunnata Jordaniaan. Paahtavan auringon alla tärkeintä on unohtaa kiire ja antaa mielikuvituksen lentää. Rauniokaupunki vuorten ympäröimässä laaksossa ei kuulosta kaikkein omaperäisimmältä ja ainutlaatuisimmalta nähtävyydeltä, mutta Petran kohdalla ennakkoluulot kannattaa karistaa ja kävellä paahtavasta auringosta kapean solan varjoihin ja peremmälle muinaisen kauppias- ja paimentolaiskansa nabatealaisten pääkaupunkiin. Kilometrin mittaisessa mutkittelevassa ja kapeassa Sig-solassa kulkeminen on jo elämys, mutta varsinaiseen Petraan saavuttaessa edessä on Aarrekammioksi kutsuttu kallioseinään kaiverrettu julkisivu. Aamuauringon valaisemana näky on poikkeuksellisen komea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1000 vuoden kukoistuskausi Petran perustivat 500 vuotta ennen ajanlaskun alkua alueelle saapuneet nabatealaiset ja kaupungin kukoistuskausi kesti yli tuhat vuotta. Sen tarinan laittoivat tauolle lukuisat maanjäristykset ja murtuneen vesipadon valloilleen päästämät tulvat, joista kaupunki ei koskaan toipunut. Ennen autioitumistaan tärkeiden kauppareittien risteyskohdassa sijainnut kaupunki ehti kuulua roomalaisille ja toimia pakanallisena, kristillisenä ja islamilaisena uskonnollisena keskuksena. Viitteitä kaikista näistä vaiheista on havaittavissa edelleen, mutta niiden tulkitsemiseen tarvitaan opasta. Sellaisen löytäminen ei ole vaikeaa, mutta todellisen asiantuntijan löytäminen markkinamiesten joukosta vaatii ennakkosuunnittelua tai hyvää silmää. Samoin on kyytien kanssa. Omatoiminen seikkailu onnistuu paahteessa melko vaivattomasti jalkapatikassa, mutta tarjolla on myös hevos- ja kamelikyytiä varsin vaihtelevaan hintaan. Tarjouksia kuunnellessa kannattaa muistaa, että aidosti ilmaista kyytiä ei ole olemassakaan ja halpakin on harvinainen, vaikka kauppamies muuta väittäisikin. Oppaan kanssa eniten irti Oppaan avustuksella kaupungin vaiheista saa ehdottomasti eniten irti. Raunioita levittäytyy laajalle alueelle laaksossa ja rinteillä, eikä eri aikakausista ota selvää silmämääräisesti. Nähtävää on todella paljon, jos kestää paahtavaa aurinkoa. Yksi päivä Petrassa nopeasti ohi. Useimmat tyytyvät aamupäivän tai iltapäivän viileämpiin tunteihin. Yksi syy kaupungin poikkeukselliseen kukoistukseen oli vesi. Edistyksellinen kastelujärjestelmä toi suojaisaan kaupunkiin vettä lähes mielin määrin, joten maanviljely onnistui ja kamelikaravaanien jano sammui. Kaupunkia pidettiinkin keitaana keskellä karua vuoristoa. Autioitumisen jälkeen Petra ei tyhjentynyt täysin. Lukuisissa luolissa asui paikallisia beduiineja vielä 1980-luvulla. Nykyään Petrassa tehdään mittavaa arkeologista tutkimustyötä. Alueesta on tutkittu vain muutama prosentti, joten ainakin kulttuurihistoriallisia aarteita on taatusti luvassa vielä paljon lisää. Leffasta tuttu Yöaikaan Petraan ei ole asiaa kuin kerran viikossa. Opastetun kierroksen kohokohdaksi on muodostunut Aarrekammion edustalle levittäytyvä kynttilämeri. Jos Petran kaupunkikuva näyttää etäisesti tutulta, voi syynä olla elokuva. Muinainen kaupunki on tarjonnut näyttävät puitteet myös seikkailuelokuvalle Indiana Jones ja viimeinen ristiretki. Kyseinen elokuva herätti uusien matkailijaryhmien kiinnostuksen Petraa kohtaan. Vaikka elokuva on jo klassikko-osastoa, houkuttelee sen fiktiivinen päähahmo rauniokaupunkiin ihmisiä tasaisena virtana. Jos unelmana on olla Indiana Jones edes hetken, löytyy sopivaa rekvisiittaa kaikista alueen marketeista ja myyntikojuista. Elämyksen viimeistely onkin sitten enää lähinnä omasta mielikuvituksesta kiinni, sillä puitteet ovat Petrassa enemmän kuin kohdallaan. Teksti ja kuvat Antti Hentinen Lisää Jordanian matkailusta www.visitjordan.com Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?