16.9.2017 Matkailu Morbidelli-museo – italialainen moottoripyöräteollisuus yhden katon alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi maailman upeimmista moottoripyörämuseoista kätkee sisäänsä ainutlaatuisen 350 moottoripyörän kokoelman. Ja aidon F1-auton. 850-kuutioinen Morbidelli V8 -moottoripyörä, kompressoriahdettu 250-kuutioinen Benelli vuodelta 1942 ja Minardin F1-auto. Ne kaikki on mahdollista nähdä pesarolaisessa Morbidelli-museossa. Nimestään huolimatta Morbidelli-museo ei keskity vain yhteen moottoripyörämerkkiin, vaan esillä on laajasti koko moottoripyöräteollisuus Moottoripyörien suurta määrääkin enemmän ällistyttää esillä olevien yksilöiden viimeistelyn korkea taso. Jokainen moottoripyörä on sijoitettu korokkeelle peilin päälle, joten katsoja voi arvioida myös öljypohjan viimeistelyn tason. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottoriurheilu kulkee suvussa Pidempään moottoripyöräilyä seuranneet muistavat italialaisen Giancarlo Morbidellin samannimisistä ratamoottoripyöristä, joilla yllettiin road racingin maailmanmestaruuksiin 1970-luvulla. Nuoremmille nimi Morbidelli saattaa tuoda mieleen Giancarlon pojan Giannin, joka ehti osallistua 70 F1-kilpailuun ennen siirtymistään WTCC-vakioautosarjaan. Gianni Morbidellin Minardi F1. Nuorempi Morbidelli osallistui 70 F1-osakilpailun aika-ajoihin ja selvitti 67 kertaa tiensä itse kilpailuun. Morbidelli-museossa on omistettu osasto Gianni Morbidellille. Paikalla on hänen ajokkinaan toiminut Minardin F1 sekä F3-auto, jolla Morbidelli ajoi sekä Euroopan että Italian mestariksi vuonna 1989. Valtaosa lattiapinta-alasta on varattu 350 moottoripyörän näyttelylle. Moottoripyörät on sijoitettu insinöörimäisesti paririveihin aikajärjestyksessä. Pääosassa ovat luonnollisesti italialaismerkit, joukossa niin nykyisin toimivia kuin jo historiaan jääneitä merkkejä. Neljä maailmanmestaruutta Kunniapaikalla vieraat ottaa vastaan museon kaksi helmeä, ensimmäinen Morbidellin valmistama kilpapyörä sekä Morbidelli V8, joita 1990-luvulla valmistettiin vain neljä kappaletta. Museon perällä on erillinen Morbidellin kilpapyöriin keskittynyt osasto. Näillä yksityistiimin pyörillä valloitettiin ratamoottoripyöräilyn 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruus kolmena vuotena peräkkäin, 1975-1977. Museon kilpapyöräosastolla on kalustoa alkaen 50-kuutioisista aina 500-kuutioiseen kaksitahtiseen neliömoottoriseen asti. Viimeisimpänä vuotena Morbidellille tuli tuplamestaruus, sillä myös 250-kuutioisissa mestaruuteen ajettiin Morbidellilla. Morbidelli V8 Veekahdeksikko - kuulostaako jenkkiauton moottorilta moottoripyörässä? Morbidellin näkemys moottoripyörän V8-moottorista on paljon sirompi, sillä 850-kuutioisen moottorin leveys on vain 380 millimetriä ja koko pyörän paino jää 200 kiloon. Pyörivät massat ovat kevyitä, joten 120 hevosvoiman maksimitehokin saavutetaan komealla 11 000 kierroksella. Huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 240 km/h. Näitä Morbidelleja valmistettiin 1990-luvulla yhteensä vain neljä kappaletta. Japanilaiset valmistivat yhä tehokkaampia nelisylinterisiä malleja ja jättivät Morbidellin suorituskyvyssä varjoonsa. Yhden ennätyksen Morbidelli V8 sentään sai pitää, sillä sen väitettiin aikanaan olleen kaikkien aikojen kallein tuotantomoottoripyörä. Giancarlo Morbidelli, 83, ja Pininfarinan muotoilema Morbidelli V8, joita on valmistettu kaikkiaan vain neljä kappaletta. Kuulostaako 850-kuutioinen V8 pienoismallien rakentajan kikkailulta? Giancarlo Morbidellin mielestä se ei vielä edustanut ääripäätä, vaan hän alkoi joitakin vuosia sitten suunnitella ja toteuttaa V12-moottoria, jonka iskutilavuus on 600 kuutiosenttimetriä. Yhden sylinterin koko on siis sama kuin mopossa, 50 kuutiota. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jatkajalle tilausta Nyt 83-vuotias Morbidelli on ilmoittanut, että hänen osaltaan V12-projekti on taputeltu ja hän toivoo jonkun nuoren innokkaan insinöörin jatkavan projektin loppuun. Morbidellin saavutukset ja elämäntyö ovat mittavia ilman valmiiksi asti rakennettua V12-moottoriakin. Eritoten kun huomioidaan, että 8400 neliömetrin teollisuushallista vain 100 neliön nurkkaus oli omistettu moottoripyörien rakentamiseen. Lopun tilan vei hänen puuntyöstökoneita valmistava yhtiönsä, mikä oli Giancarlo Morbidellin varsinainen elämäntyö. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Morbidelli-museo Via Fermo 39, 61122, Pesaro, Italia www.museomorbidelli.it Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?