17.10.2018

Mitkä ovat kuluttajan oikeudet, jos lento peruuntuu tai viivästyy?

Lentokenttä

Jos lento peruuntuu tai viivästyy, matkailija saa tukea kuluttajansuojasta.

Jos matkailija tilaa samalle matkalle useamman matkapalvelun, kyseessä voi olla matkapaketti tai yhdistetty matkajärjestely. Kuluttajan oikeudet riippuvat siitä, kumpi matkustusmuoto on kyseessä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kotisivuilla on kattavat tiedot siitä, millaiset ovat kuluttajan oikeudet, mikäli matka ei vastaa luvattua. Sivuilla on myös neuvoja, missä tilanteissa ja kuinka voi hakea hyvitystä matkan virheistä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kotisivuilla käydään lävitse lentomatkustajan oikeudet tilanteissa, joissa lento on peruuntunut tai viivästynyt, lennolle pääsy on evätty, matkustusluokka on muuttunut tai matkatavarat ovat viivästyneet, kadonneet tai vahingoittuneet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voit vaatia korvausta

Jos lento on osa valmismatkaa tai matkapakettia, voi matkailija vaatia vakiokorvausta lennon peruutus- viivästys- ja lennolle pääsyn epäämistilanteissa samalla tavalla kuin omatoimisesti varatuilla reittilennoilla.

Jos matkailija hakee vakiokorvausta näiden EY-asetuksen mukaisten oikeuksien perusteella, vaatimus on esitettävä lennosta vastaavalle lentoyhtiölle.

Lisäksi matkanjärjestäjältä voi vaatia hyvitystä matkan virheistä.

Muista matkustusilmoitus

Matkustusilmoitus on palvelu, jossa ulkomaille matkustavat tai muuttavat suomalaiset voivat antaa matka- ja yhteystietonsa ulkoministeriölle.

Matkustusilmoitus kannattaa tehdä erityisesti silloin, jos matkustaa riskialttiille alueelle.

Hätätapauksessa tai kriisitilanteessa ulkoministeriö voi ottaa yhteyttä matkustusilmoituksen tehneisiin. Palvelu voi pelastaa pahastakin pulasta, jos on matkalla esimerkiksi maanjäristys- tai tulva-alueilla, eikä ilman varoitusta osaisi ennakoida ongelmia.

Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, ulkoministeriö Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat