Viking Line_Fredrik Andersson_Ruotsin kokkimaajoukkue

Matkailu Uutinen 31.10.2018

Merellä maistuu ruoka – ja jouluherkut

Viking Line luottaa joulubuffetissaan Ruotsin kokkimaajoukkueen käsialaan. Perinneherkkujen rinnalle on nostettu aiempaa enemmän kasvisvaihtoehtoja.

Jos joulun alla suuntaa ruotsinlaivoille, ei voi välttyä jouluherkuilta. Punaisilla laivoilla joulupöydän suunnittelusta vastaa Ruotsin kokkimaajoukkue yhdessä Viking Linen omien keittiömestareiden kanssa. Pääsuunnittelijana on toiminut ruotsalainen huippukokki Fredrik Andersson.

Tänä vuonna juhlapöytään on kelpuutettu ohittamattomien klassikkoruokien rinnalle aiempaa enemmän raikkaita ja vegaanisia kasvisvaihtoehtoja. Niitä ovat esimerkiksi esimerkiksi paahdettu juuriselleri, sieni-juuresgratiini, pitkäpippuri-appelsiinikeitetty porkkana ja vegaaniset jälkiruoat.

– Viime vuoden kasvispainotteisemmasta kokeilusta rohkaistuneina lisäsimme entisestään vegaanisia vaihtoehtoja joulupöytään, ja nyt uutta on samoin tuunattu lasten joulubuffet, Andersson kertoo.

Kevyttä ja raikasta

Menun taustalla ovat muutoksessa olevat ruokatrendit ja -tottumukset. Moni haluaa syödä – myös joulunaikaan – hieman kevyemmin.

Joulubuffet on risteilyruokailun klassikko, jonka vetovoima ei osoita hyytymisen merkkejä: punaisten laivojen kaikilla reiteillä myytiin viime vuonna 180 000 joulubuffettia.

– Tänä vuonna tavoitteemme on myydä 200 000 joulubuffetia, Viking Linen ravintolapäällikkö Janne Lindholm kertoo.

– Olemme tänä vuonna satsanneet erityisen paljon entistä kevyempiin ja raikkaampiin pohjoismaisiin makuihin. Joulupöydästä löytyvät toki tutut maut silleistä kinkkuun, mutta lisäksi tarjolla on joulun makumaailmaan sopivia kasvisruokia sekä vegaanisia vaihtoehtoja.

Viking Line_joulubuffet

15 000 kiloa kinkkua

Huoli pois, kevyempi painotus ei tarkoita perinneherkkujen katoamista. Ruokailutrendien muutostuulissakin joulupöydän kestohiteillä on vankka kannattajakuntansa. Ohittamattomia ovat esimerkiksi graavilohi, silli, mäti ja keitetty peruna.

Viking Line_joulubuffet

Kinkun kanssa lautaselle kuuluvat rosolli ja lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikot.

– Ja perinneruokia todella menee ja tehdään! Joulukinkkua menee 15 000 kiloa, laatikoitakin 14 000 kiloa, Janne Lindholm kertoo.

Kalaa ja kinkkua lisäkkein

Kalavaihtoehtoja riittää, kertoo Fredrik Andersson ylpeänä buffetin äärellä ja nostaa kuvaan esille kiinnostavan vaihtoehdon: savustettua merileväsilliä. On muuten mainio tuttavuus.

Viking Line_joulubuffet

Sitten lautaselle koostuu lohta graavattuna, savustettuna, kylmäsavustettuna ja maustepaistettuna. Takuuvarmoja valintoja.

Sillejä ja silakkaa on moneen makuun, useat makuvivahteista taitavat olla tutuimpia ruotsalaisille risteilyvieraille.

Kinkun lisäksi voi suositella myös mureita ja täyteläisen makuisia piparjuurella kiillotettuja porsaankyljyksiä.

Lisukkeiksi riittää kiinnostavia yhdistelmiä. Kuinka olisi paahdettu juuriselleri sinappikastikkeella tai yhdistelmä, jonka osia ovat ruusukaali manteli ja persilja? Mainion imelä tuttavuus on siirapissa paistettu lanttu rapean lehtikaalin kera.

Lapsille oma buffet

Erikoisuutena tarjolla on Ruotsin juniorikokkien maajoukkueen loihtima lasten oma joulubuffet. Myös lasten joulubuffetissa on annettu ennakkoluulottomasti tilaa kasvisruoalle.

Lasten joulupöydän kirkkailla väreillä ja hauskalla esillepanolla pyritään innostamaan kasvisvaihtoehtojen kokeiluun.

Hyvä syy matkustaa

Viking Linen jouluherkut on katettu notkuville pöydille 16.11–26.12. välisenä aikana.

Viking Line_joulubuffet

M/S Mariellalla järjestetyn ennakkomaistelun perusteella herkuttelu on yhä hyvä syy matkustaa punaisilla laivoilla – etenkin joulun alla. Makukattaus Helsinki–Tukholma-reitillä maksaa ennakkoon ostettuna 37 euroa, alle kuusivuotiaat syövät maksavan aikuisen seurassa ilmaiseksi, 6–17 vuotiaat aterioivat joulupöydässä iästä riippuen 7–13 eurolla.

Viking Line_joulubuffet

Ja jos tulee laivalla tai joulun aikaan ylipäätään syötyä liikaa, voi keventämiseen ryhtyä hieman tuonnempana: kohta on aika uuden vuoden ja lupausten.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Jaa artikkeli