28.12.2015 Matkailu Mato Valtonen Kuuban autokaunottarien lumoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Havannan katujen rakkaudella kokoon kursitut amerikanraudat saivat arvoisensa kirjan. Värikkäät amerikanraudat ovat erottamaton osa Havannan katukuvaa. Uusi kuvakirja kertoo autoista, mutta myös paljon muustakin kuten kuubalaisesta asenteesta elämään. Rockjätkänä tunnetun Markku ”Mato” Valtosen tuore kirja on romanttinen rakkaudentunnustus viisikymmenluvun nelipyöräisille tyyli-ikoneille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Salsaa, sikareita ja elämäniloa Huolellisesti tehty kirja on luettavissa myös syvällisempänä kunnianosoituksena kuubalaisille ihmisille ja elämänmenolle, jossa on jäljellä paljon sellaista, joka on lähes tyystin jo unohtunut meiltä tehokkailta pohjoismaalaisilta työmyyriltä. Kuubalainen arki pursuaa niukoista edellytyksistä huolimatta elämänjanoa, jonka osasia ovat salsan ja mambon rytmit, sikarin savu ja rommin tuoksu. – Havannassa on vaikea olla huonolla tuulella. Katselet vain ympärillesi, nostat käden pystyyn kyytiä varten ja kohta istut aikamatkalla 1950-luvun Chevroletin takapenkillä etkä voi olla hymyilemättä, Valtonen tiivistää. Taatusti harvinaisia! Havannan katukuvan 1950-luvun Plymouthit, Pontiacit, Chevroletit, Buickit ja Fordit ovat nielleet kilometrejä ja kokeneet useita uudestisyntymisiä. Autojen maalipinta on usein saanut moneen kertaan uuden kuosin, eikä nykyinen värisävy todellakaan löydy valmistajansa alkuperäisestä väripaletista! Rokkikukon paneutuminen nostaa kättä lippaan. Valtonen pyrkii kertomaan lukijalle jokaisen kirjaan päätyneen auton mallin mahdollisimman tarkasti. Valtosen havaintojen mukaan Chevroletit ovat Kuuban yleisin automerkki. Monet Havannan katukuvan autot ovat todellisia harvinaisuuksia, ainutlaatuisia yksilöitä, jotka ovat kaukana puritaanisesti kunnostetuista orkkisautoista. Kirjaa varten oli haasteellista tunnistaa autojen merkkiä tai mallia, sillä lopputulos on usein rakenneltu usean eri auton osista. Valtosella oli apuna Timo Jätyri, joka on voittanut autojen tunnistamisen Suomen mestaruuden. Kauppasaarron kurimuksessa Eri puolille kirjaa ripoteltu historiallinen ja taustoittava aineisto syventää antia. Tuore kirja on paljon muutakin kuin vain autokuvien selailukirja. Moni muuten lienee unohtanut kauppasaarron alkuvaiheet. Vuoden 1959 Kuuban vallankumouksen jälkeen Yhdysvallat lopetti aluksi sokerin oston maasta ja määräsi myöhemmin vuonna 1962 Kuuban kauppasaartoon. Saarto vaikeutti paikallisten elämää monin tavoin ja näkyi kuubalaisessa arjessa. Saarto koetteli myös autoilua, sillä varaosien maahantuonti hankaloitui tai kävi mahdottomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turmeltumaton – vielä pitkään Muodokkaat, kookkaat ja värikkäät amerikanautot ovat vielä pitkään erottamaton osa ruuhkaisen Havannan katukuvaa. Valtosen mukaan autot ovat Havannalle samanlainen tunnusmerkki kuin Eiffel-torni Pariisille, Big Ben Lontoolle ja Guggnheimin museo New Yorkille. Vaikka Yhdysvallat aloittikin kauppasaarron purkamisen syksyllä 2015, ei monin tavoin nukkavieru, mutta myös kapitalismilta turmeltumaton matkakohde välttämättä muuksi muutu ainakaan kovin nopeasti, uumoilee kirjailija. Luovuutta ja peltityötaitoja Havannan kaduilla liikkuvat autot ovat elävä todiste sinnikkäästä optimismista. Autojen kunnostus on vaatinut havannalaisilta rasvanäpeiltä luovuutta ja monenlaisia taikatemppuja, sillä amerikanraudat on tuotu maahan ennen vallankumousta eli 56 vuotta sitten. Autovanhusten ylläpito on vaatinut omistajiltaan peltityötaitojen lisäksi merkittäviä rahallisia uhrauksia. Kuuban yhteiskuntajärjestelmän ja vuosikymmenten kauppasaarron vuoksi autonosien tilaaminen Yhdysvalloista on ollut havannalaisille autoharrastajille vain kaukainen haave. Ongelmat on täytynyt ratkaista muutoin kuin kuvetta kaivamalla, omatoimisesti. Missä Hemingway joi mojitonsa? Lukija saa tietää senkin, että Kuuban noin 55 000 kilometrin tieverkostosta vain puolet on päällystettyjä väyliä. Mutta missä kirjailija Ernest Hemigway joi mojitonsa ja mitä yhteistä on DeSoto-automerkillä ja Havana Club -rommilla? Katujen kaunottaret – Kuubalaista aikarautaaMato Valtonen153 sivua, ovh. 34 euroa (esim. addlibris.com-sivusto 22 eur), Bazar Kustannus Oywww.bazarkustannus.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mato Valtosen ensirakkaus oli Chevrolet Bel Air 1963 Kuvakirjan synnytti intohimo ja reissukaverien riesa Moni hyvä asia kehkeytyy vaivihkaa ja suunnittelematta. – Alunperin ei ollut tarkoitus tehdä kirjaa. Innostuin joitakin vuosia siten kuubalaisten autojen tunnelmasta ja kuvailin niitä loputtomasti matkaseuralaisteni riesaksi, Mato Valtonen taustoittaa. – Kävelyretkemme olivat kovin katkonaisia: näin kaikkialla valokuvan arvoisia aarteita. Kaverit vilkuilivat olkansa yli, että minne se Mato taas jäi. Useamman matkan jäljiltä koossa oli lopulta kuvia noin tuhannesta autosta. Kamera pysyy käsissä Kaikki 153-sivuisen kirjan autovalokuvat ovat Mato Valtosen ottamia. – Hain tilanteita, joissa olisi auton lisäksi ihmisiä, koiria ja maalauksellisia rakennuksia. Silmäilin sopivatko talojen tai ihmisten vaatteiden värit autoon. Mies vähättelee aivan turhaan otostensa laatua kirjoittamalla, että kuvaaminen Kuubassa on niin helppoa, että jokaisesta voi tulla ”mestariotosten armoitettu tekijä”. Oivaltaviin valokuviin vaaditaan paljon muutakin kuin oikeanlaista valoa, värisävyjä ja autoja: silmää, ennakointia ja todellisuuden rajaamista. Erinomainen lopputulos ei ole kuitenkaan valtava yllätys – Mato on aiemmilla tekemisillään ja tempauksillaan osoittanut olevansa populaaritaiteen moniottelija. Amerikanrauta sen olla pitää Mato Valtonen kertoo, että amerikanraudat ovat kulkeneet matkassa varhaisnuoruudesta. – Eka oli Chevrolet Bel Air 1963, jonka hankimme kolmen muun lahtelaisnuoren kanssa kimppa-autoksi. Se kiersi Lahden katuja tauotta muutaman kesän. Aina oli bileet pystyssä, kävelit vaan kaupungille ja kohta jonkun kulman takaa ilmestyi tuttu keula. Sen jälkeen niitä on ollut useampikin. Mato Valtonen kertoo, että hän haki Sakke Järvenpään kanssa Yhdysvalloista pitkälti toistasataa dollarihymyä Suomessa myytäväksi. – Jotkut niistä jäivät omaan käyttöön. Vuoden 1963 split window Corvetten myynti harmittaa vieläkin, se olisi pitänyt jättää. Harrikka vaihtui BMW:hen Valtosella ei ole tätä nykyä harrasteautoa. Viimeisin silmäterä oli vuoden 1956 Lincoln Continental Mark 2, jonka mies omisti lähes 30 vuotta. – En juuri ajanut sillä kymmeneen vuoteen ja totesin, että se ansaitsee paremman kodin. Käyttämättömänä nuo laitteet tuppaavat hajoilemaan itsekseen. Prätkä on sekin vaihtunut harrikoista BMW 1200 GS Adventureen. – Pitelemätön perhokalastaja pääsee sillä syvemmälle metsäteiden perälle jokien rantoihin. Teksti Marko Jokela Kuvat Mato Valtonen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?