16.5.2018 Automatkailu Matka: Koti selässä Saksaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuautolla on lysti matkailla Saksassa, mutta kolmella ehdolla: aikataulu on väljä, säät suosivat ja leirintäalueilla on tilaa. Matkan ennakkosuunnittelu säästää turhilta harmeilta. Saksa on elämyksellinen ja monipuolinen matkailumaa, joka on kuin tehty omatoimiselle automatkailijalle: nähtävää on paljon ja matkailuvalttien luo pääsee kätevästi. Saksa on automatkailijan toivemaa, sillä tiet ovat yleensä hyvässä kunnossa. Voi hyvin sanoa, että Saksa on Euroopan johtava autoilumaa – monessakin mielessä. Saksassa tietyömaat ovat esimerkillisen varhain liikennemerkein varoitettuja ja oivasti järjesteltyjä. Liikennekulttuuri Saksassa on yleensä ystävällistä, sillä kanssaliikkujat arvostavat kaikille jouhevaa etenemistä. Risteykset, moottoriteiden liittymät ja kaupunkikeskustojen ulosmenotiet ovat yleensä hyvin merkittyjä. Tuoreet kartat ja päivitetyt navigaattorit johdattavat kyllä perille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älä aristele, mutta muista pikkutiet Ensikertaa Saksassa autolomailevankaan ei kannata aristella suurten kaupunkien välisiä nelikaistaisia moottoriteitä edes vilkkaimpina aikoina, kunhan valitsee omalle ajotavalle ja aikataululle sopivan kaistan. Matkailuauto ei kiihdy kerkeästi, eikä sillä voi ylläpitää yhtä reipasta matkavauhtia kuin henkilöautolla, joka kannattaa huomioida päivätaivalta suunniteltaessa. Ja jos tavoite ei ole vain edetä rivakasti etapista toiseen, kannattaa suunnata moottoriteiltä myös pienille teille ja pienille paikkakunnille. Eri reittejä perille Autolomalle Saksaan -kirjan hinta on 37 euroa (Autoliiton jäsenille 29 euroa). Kirjassa on 192 sivua. Kirjaa myydään AL-kaupassa, Autoliiton myymälöissä sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa. Perille Saksaan on vaivatonta ja melko nopeata ajaa omalla autolla joko Ruotsin ja Tanskan tai Baltian läpi tai suoraan laivalla Travemündeen. Autoliiton tuoreessa Autolomalle Saksaan -oppaassa esitellään vaihtoehtoisia reittejä Suomesta Saksaan. Kirja on mainio suunnitteluapu. Sen sivuilta saa monta koeteltua vinkkiä. Kirjassa esimerkiksi annetaan tukku vinkkejä erilaisista majoitusvaihtoehdoista ja herkkusuille saksalaisen keittiön antimista. Kirja esittelee matkailualueiden kiinnostavimpia matkailutäkyjä pienistä hansakaupungeista miljoonametropoleihin. Ruuhkat voi välttää Opaskirjan avulla voi valita itselleen järkevän ajankohdan autolomailla Saksassa. Ennakoimalla voi välttää sen, ettei kallisarvoinen vapaa-aika tuhraantuu ruuhkissa. Kirja kertoo eri osavaltioiden koulujen porrastetut loma-ajat. Jos esimerkiksi koulujen ensimmäinen lomapäivä on maanantaina, voi varautua siihen, että alueella esiintyy ruuhkia jo edeltävänä viikonloppuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perehdy auton saloihin Moni vuokraa matkailuauton alleen loman ajaksi. Ensimmäistä kertaa matkailuauton rattiin käyvän kannattaa kuunnella tarkasti opastus auton käyttöön ennen tien päälle lähtemistä. Erityisen tarkkana kannattaa olla, kun vuokraamon edustaja kertoo, mistä täytetään matkailuautoon käyttövettä ja mistä polttoainetta. Virhetäyttö aiheuttaa kalliin korjauksen. Auton sisätilan lämmittämisen niksit kannattaa nekin sisäistää, jottei tule yöllä vilu – tai kuuma. Septitankin tyhjennyksestä kannattaa niin ikään sopia ennakolta selkeästi. Tyhjennyksen voi jättää vuokraamon huoleksi, mutta se maksaa. Toisaalta tyhjennysniksit ja tarvittavien kemikaalien oikeanlainen käyttö voi olla kokemattomalle melkoinen haaste. Täysinäiset kaasupullot, wc:n vaatimat kemikaalit, loppusiistiminen ja käyttöopastus maksaa usein erikseen. Muista vakuutus! Matkailuautoilijan kannattaa aina myös tarkasti sopia millaisen vakuutuksen matkailuautoonsa ottaa vuokra-ajaksi. Monesti suositeltava nyrkkisääntö on ottaa valittavista vaihtoehdoista hieman kalliimpi vakuutus, jonka omavastuu on vastaavasti pienempi. Kaupunkien ahtaus ja matalat sillat Matkailuautoilija saa sompailla saksalaiskylien ja pikkukaupunkien ytimissä kieli keskellä suuta, jottei tule ahnehtineeksi liian tiukkoja käännöksiä. Silloin renkaat ja vanteet rouhivat rotvallin reunaa. Pienikehäisissä kiertoliittymissä on hyvä muistaa, että takakulma viistää laveasti. Huolimaton kuski kerää kapeilla ajoväylillä matkamuistoiksi pysäköityjen autojen sivupeilejä. Myös matkailuauton korkeus voi yllättää. Ei ole laisinkaan tavatonta, että epähuomiossa katon reuna raapaisee esimerkiksi johonkin mainoskylttiin tai liikennemerkkiin – tämä on tullut ihan itsekin kokeilluksi. Myös alhaalla roikkuvat puiden oksat voivat jättää auton kattoon jälkensä. Ja aivan erityisen varovainen tulee olla matalien siltojen alituksissa ja pysäköintihalleissa, jottei auto ja lomatunnelma tärvelly. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suunnittele ruokahuolto Matkailuautojen jääkaapit ovat olleet kasvamaan päin, joten autojen kylmäsäilytystila alkavat jo riittää isommallekin matkaseurueelle. Ruokahuoltotarpeet ennakkoon suunnitteleva ei joudu lomalla tien päällä pulaan esimerkiksi silloin kun saapuu johonkin pikkukaupunkiin iltaselle kylän kaikkien kauppojen jo sulkeuduttua. Sadesäällä tunnelma matkailuautossa latistuu ilmaiseksi, mutta hyvä ruoka parempi mieli. Majoituksen voi varata ennakolta Saksan pikkukaupungeissa on monia mukavia hotelleja ja majataloja, joissa voi matkailuautolla liikkuva lomailija voi yöpyä – joko vaihtelunhalusta tai yösijan kiinnostavuuden vuoksi. Yksi idea on yöpyä esimerkiksi viinitiloilla. Yösija on syytä varata ennakolta, sillä majapaikassa saattaa olla hyvin rajallinen määrä petipaikkoja. Ennakkovaraus on fiksua myös leirintäalueilla, jos on tien päällä suosittuina viikkoina heinä–elokuussa. Leirintäalueilla voi olla erilaisia käytäntöjä sen suhteen sisältyvätkö vesi, sähkö ja jätetyhjennys yöpymisen perushintaan vai täytyykö niistä maksaa erikseen. Sesonki määrää vuokrahinnat Matkailuauton vuokraus ei ole aivan halpaa lystiä. Päivävuokrat vaihtelevat rajusti matkailusesongista riippuen Matkailuauton vuokrausaika on tyypillisesti joko viikko tai kaksi. Hinta kattaa vapaat kilometrit ja vakuutuksen. Autoliiton jäsenen kanttaa ennen matkaa selvitellä mitä kaikkia etuja oman matkareitin varrella olisi tarjolla. Autoliiton monet matkailuedut löytyvät täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku