12.6.2019 Matkailu Lentokentällä vihertää – sähköistäminen avuksi myös ilmailun päästöjahdissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoliikenteen aiheuttamia päästöjä leikataan myös maan pinnalla. Yksi heti käytettävissä oleva keino on maahuolinnan sähköistäminen. Lentoliikenteen päästöt puhuttavat. Taivaalla tapahtuviin päästöihin voidaan vaikuttaa muun muassa lentokonekaluston modernisoinnilla, keventämisellä, polttoainetehokkuuden optimoinnilla ja pitämällä välilaskujen määrä maltillisena. Lentämisen päästöistä puhuttaessa huomio kiinnittyy lähes poikkeuksetta yläilmoissa tapahtuviin päästöihin ja niiden kaventamiseen, vaikka muitakin mahdollisuuksia on tarjolla. Esimerkiksi lentokoneiden ja moottorien pesulla voidaan osaltaan vähentää ympäristön kuormaa. Yksi potentiaalinen kohde on myös maahuolinta, johon kuuluu jokseenkin kaikki lentokoneen laskeutumisen jälkeen tapahtuva toiminta aina siihen asti kun kone on jälleen valmis palaamaan taivaalle. Maahuolinnan saralla säästöjä ja samalla myös pienempiä päästöjä on tarjolla sähköistämällä. Ja mikä parasta, tarvittava teknologia on jo saatavilla ja sen toimivuus on todettu myös käytännön testeissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esimakua tulevasta Kaikkiaan 16 lentoasemalla maahuolintaa lentoyhtiöille tarjoava, Finavia-konserniin kuuluva Airpro ja Pohjoismaiden suurin lentoyhtiö Norwegian näyttivät yhdessä esimerkin "vihreästä käännöstä" Helsinki-Vantaan lentoasemalla tiistaina 11.6. Aamulento Arlandasta otettiin vastaan ja saateltiin jälleen matkaan täysin sähköisen kaluston turvin. Hieman laveammin tarkasteltunakin sähkön osuus oli kohdallaan, sillä vain paikalla pyörähtänyt polttoaineen jakeluauto ja matkustajia kuljettava bussi käyttivät perinteisempiä polttoaineita. Koneen kääntö alkaa matkatavaroiden purkamisella ja matkustajien siirtämisellä terminaaliin. Kone myös siivotaan ja tankataan, jonka jälkeen se on lastausta ja uusia matkustajia vaille valmis lähtöön. Sujuvaa kääntöä varten lentokoneen ympärillä pyörii melkoinen määrä kalustoa: matkustajaportaat, kuormaushihna, työntötraktori ja muutama matkatavaravaunuja kuljettava trukki. Airpro on sähköistänyt koko tämän ketjun. Maassa ollessaan lentokone tarvitsee myös sähköä. Kaikilla kentillä kiinteää verkkoa ei ole tarjolla, joten sähkö on tuotava koneen luo erillisen maavirtalaitteen avulla. Perinteisesti maahuolinnassa käytettävä kalusto on saanut käyttövoimansa dieselistä, mutta alan tulevaisuus vaikuttaa kentällä kuullun perusteella vahvasti sähköiseltä. Airpro kertoo panostaneensa sähkökäyttöiseen kalustoon jo useamman vuoden, mutta tiistaina toteutettu täysin sähköinen koneen kääntö oli tiettävästi ensimmäinen laatuaan. Talvivalmius vaatii hiomista Sähköistyminen on maahuolinnassakin mittava investointi. Kalustohankintojen lisäksi aikaa ja rahaa palaa muun muassa uudenlaisen työrytmin hiomiseen ja alkuvaiheessa myös kaluston hienosäätöön, sillä valmistajien talvivalmiina toimittama kalusto on harvoin tehtaalta saapuessaan kuitenkaan täysin valmis suomalaiseen talveen. Esimerkiksi akustojen lämmönhallinta on vaatinut jatkokehittelyä. Erään laitevalmistajan toimittama akkupeite todettiin pian yhtä käytännölliseksi pakkasentorjunnassa kuin pelkkä villasukka. Akun päälle aseteltuna sen todettiin lämmittävän lähinnä virittäjänsä mieltä, eli paremman ratkaisun kehittäminen oli talven varalle välttämätöntä. Eikä esimerkki ole ainut laatuaan. Airpron kanssa kehitystyöhön ryhtyi huoltokumppani GSE Arctic. Talviset puitteet testaustyölle järjestyivät puolestaan luontevasti Kittilän lentoasemalta, jossa olosuhteiden arktisen haastavuusaseteen riittävyyttä ei tarvitse arvailla. Neljä Nissan Leafin akkua Parkissa olevalle Norwegianin lentokoneelle sähköä tarjoava maavirtalaite on platalla käytettävistä laitteista tuorein tulokas, eikä vielä edes sarjatuotannossa vaan testikäytössä. Talvikauden jälkeen neljän Nissan Leafista tutun akun varaan kehitetyn maavirtalaitteen ympärivuotinen käyttö on saatu sujumaan niin, että valmistaja ja mahdollinen asiakas ovat tyytyväisiä ja laite viimeisiä viilauksia vaille valmis tuotantoon. Yhdestä latauksesta riittää siirrettävää sähköä vähintään kolmen kentällä käyvän koneen tarpeiksi. Sen jälkeen akut on ladattava huoltohallilla, johon kuluu noin viitisen tuntia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää luvassa Airpron kokemuksen mukaan lentokonetta lähtökuntoon valmisteleva sähköinen kalusto on nyt valmis säähaasteisiin ympärivuotisesti. Ja lisää on luvassa, sillä tänä vuonna yhtiö kertoo käyttävänsä ympäristön kannalta kestäviin kalustoinvestointeihin 2,5 miljoonaa euroa. Kahtena edellisenä vuotena on käytetty 5,5 miljoonaa. Käytännössä tämä tarkoittaa yli 50 uutta työvälinettä vuodessa. Helsinki-Vantaalla työskentelevästä kalustosta jo 70 prosenttia käy sähköllä. Kuluvan vuoden aikana Airpro kertoo ottavansa käyttöön muun muassa täysin sähköiset wc- ja vesipalveluautot. Niiden arvioidaan olevan maailman mittakaavassa ensimmäiset lajissaan. Sähköistyvän kaluston haasteet ovat tuttuja autoilun saralta. Infran kehittäminen on tärkeää, latausta on saatava sujuvasti ja pitkät siirtymät syövät latausta varsinaisen käyttötarkoituksen kustannuksella ja niin edelleen. Osan ratkaiseminen edellyttää työtavan muuttamista ja täsmällisempää ennakoimista, osa ratkeaa rahalla. Tehonsa ja käytettävyytensä puolesta sähköiset työkoneet eivät kalpene perinteisempään kalustoon verrattuna, mutta yksin päästöleikkausten perässä ei maahuolintakalustoa kenties kannata sähköistää. Erikoistyössä käytettävä kalusto on kallista. Raha on kuitenkin varteenotettava motivaattori uudelle suuntaukselle. Sähköisen kaluston vähäisemmäksi arvioitu huoltotarve ja esimerkiksi työkoneiden polttoaineista syntyvä säästö tuo etua siinä määrin, että kokonaisuus vaikuttaa kannattavalta. Eikä tarjolla oleva kansainvälisen edelläkävijän tittelikään ole huono meriitti maahuolinnasta vastaavalle. Airpron asiakkaina olevat lentoyhtiöt arvostanevat päästöjen pienentymistä ja ohessa saatavaa imagohyötyä, kunhan koneen kääntö sujuu kentällä yhtä mallikkaasti kuin aiemminkin. Näkemyksen jakaa myös Helsinki-Vantaan ensimmäisen "vihreän käännön" nimiinsä kuitannut Norwegian, joka on myös Airpron suurin yksittäinen asiakas. – Norwegian pyrkii edistämään kestävää ilmailua, toteaa tiedotteessa yhtiön Suomen ja Ruotsin viestintäpäällikkö Charlotte Holmberg. Norwegianin mukaan paikallispäästöttömät lentokoneiden käännöt Helsinki-Vantaan lentoasemalla ovat osa toimenpidevalikoimaa, joka tähtää lentämisen aiheuttaman hiilijalanjäljen pienentämiseen. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue myös: Lentomatkustajaa kiinnostaa – mikä on kulutus sadalla kilometrillä? Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?