18.3.2018 Matkailu Kuukauden junamatka – Siperia opettaa kärsivällisyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siperian-junaan hypätessään kannattaa unohtaa kiireet ja kliseet. Matka Helsingistä Vladivostokiin vei meiltä kuukauden. Sen voi tehdä jopa reilussa viikossa, mutta miksi suotta hosua. Saavumme Tolstoi-junalla Helsingistä Moskovan Leningradin asemalle aamulla ja lähdemme matkalle kohti Siperiaa keskiyöllä viereiseltä Jaroslavilta. Yöjunassa kohti Siperiaa on ennenkin moni matkannut, mutta meillä on määränpää tiedossa, lentolippu Japaniin, emmekä matkaa karjavaunussa. Olemme ostaneet paikat kolmannen luokan vaunuun, platskartnyyn. Ne muistuttavat hostellien makuusaleja. Käytävän toisella puolella on ikkunan kohdalla poikittain kaksi ala-ja yläpunkkaa, toisella puolella pitkittäin yläpunkka ja alapunkka, joka tehdään alas laskettavasta pöydästä ja istuimista. Punkkien päälle levitetään patjat, vaunuemäntä jakaa liinavaatteet ja pienen pyyhkeen. Molemmissa päissä on pysähdysten ajaksi lukittava vessa ja toisessa päässä kuumavesihana. Latauspistokkeita on vaunussa yleensä kaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edessä Aasia, itä Matkanteko kolmosluokassa on halpaa ja mukavaa. Ihmiset nukkuvat, osa lukee, osa juttelee, jotkut katselevat maisemia. Vaunuemäntä huolehtii järjestyksestä ja siisteydestä. Vastoin yleistä käsitystä vodkaukkoja ei juuri ole ja alkoholi ja tupakointi on junissa itse asiassa kielletty. Jekaterinburgin jälkeen viereisessä punkkaryhmässä kuitenkin miesjoukko juo vodkaa ja tarjoaa meillekin. Joukon puhemies, Andrei ilahtuu tavatessaan suomalaisia ja kertoo näytelleensä Ville Haapasalon kanssa Käki-elokuvassa. Suomalaisuus oli matkalla yleensäkin arvossa. Myöskään toista kliseetä, asemilla ruokaa kaupittelevia mummoja, ei pahemmin näy. Ruuat ja juomavesi kannattaakin ostaa kaupasta ennen junaan hyppäämistä. Ravintolavaunujen tarjonta on pientä ja kallista. Pitkiä, puolen tunnin pysähdyksiä asemilla oli harvassa ja nekin usein keskellä yötä. Maisemat ovat ennen Uralia kuin Suomesta. Aasian puolella maasto muuttuu soiseksi ja mitä syvemmälle Siperiaan mennään, sitä komeammiksi käyvät näkymät. Rata kiemurtelee kukkuloiden ja jokien välissä ja yöllä voi viimeisestä vaunusta nähdä veturin valot valaisemassa edellä olevaa mutkaa. Siperiassa sielu lepää Pysähdymme Jekaterinburgin jälkeen Krasnojarskissa. Ihmiset ovat mukavia, mutta turistin kannalta mielenkiintoisinta on ratapihan toisella puolella sijaitseva viehättävä puutaloalue, jonka asukkaat ovat ylpeitä kotikortteleistaan. Irkutsk puutalokortteleineen on kaunis ja eläväinen kaupunki, sekä portti Baikalille. Seuraava kohde, Burjatian pääkaupunki Ulan-Ude ei erityisemmin sykähdytä. Sieltä alkaa viimeinen, kolmen yön mittainen taipaleemme Tyynenmeren rantaan ja hienoon Vladivostokiin. Takana on kymmenentuhatta kilometriä junassa, mutta silti matka tuntuu loppuvan kesken. Siperian-juna tarjoaa upean mahdollisuuden kiireettömään matkantekoon. Siperia on valtava ja kun junassa istuu pari-kolme päivää ja yötä kerrallaan, on aikaa tuijotella maisemia, lukea, levätä ja päästä jopa ehkä sisälle venäläiseen mielenmaisemaan. Teksti: Ismo Lehtonen Kuvat: Tanja Mikkola Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?