5.9.2016

Lexus houkuttelee kaupunkikierrokselle autovalokuvilla – viikko aikaa

Helsinki Design Week ja Lexus

Nuorten valokuvaajien diginäyttely valtaa pääkaupungin keskustan raitiovaunupysäkit osana Helsinki Design Weekiä. Kuvissa pääosassa ovat kotimaiset komeat puitteet, ainutlaatuinen tunnelma ja auto.

Automerkki Lexus on mukana 1.-11.9. järjestettävällä Helsinki Design Weekillä. Muotoilun saralla edesottamuksistaan tunnettu automerkki on yksi tapahtumaviikon pääyhteistyökumppaneista, mutta pelkkään sponsorirahan ojentamiseen ei ole tällä kertaa tyydytty.

Lexuksen oma panostus muotoiluviikon antiin alkoi Young Creatives -valokuvakilpailulla, jonka valitut voittajatyöt levittäytyvät nyt viikon ajaksi ydinkeskustan raitiovaunupysäkkien videonäytöille muodostaen näyttelyn.

Kokonaisuuden ihaileminen edellyttää jalkautumista Helsingin keskustaan. Kaikkein sujuvammin näyttelyn kiertäminen onnistuu jalkapatikassa tai kaupunkipyörällä. Raitiovaunun kyydistä näyttelytöistä ei välttämättä näe kuin vilauksen.

Kuva: Iiro Rautiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lexus mukana muotoilutapahtumissa

Lexus ei ole muotoilutapahtumissa noviisi. Merkki toimii lukuisien kansainvälisten design-tapahtumien organisaattorina ja partnerina. Suomessa Lexus on jo toista kertaa Helsinki Design Weekin pääyhteistyökumppanina.

Vuonna 2005 perustettu Helsinki Design Week on Pohjoismaiden suurin muotoilufestivaali, ja vuosittain syyskuussa järjestettävällä monialaisella festivaalilla näyttäytyvät muotoilun eri osa-alueiden lisäksi muun muassa muoti, arkkitehtuuri ja kaupunkikulttuuri. Tänä vuonna teemana on Paremmin, Better, joka sopii hyvin myös Lexuksen kertoman mukaan myös automerkin toimintafilosofiaan.

Yhtenä osana Helsinki Design weekiä Lexus esittelee Young Creatives -valokuvakilpailunsa voittajatyöt. Kilpailu käynnistyi alkukesällä 2016, kun nuoret valokuvaajat saivat avoimen kutsun myötä lähettää kuviaan kilpailuorganisaatiolle tarkasteltaviksi.

Lexus-NX-Aaro-Keipi
Kuva: Aaro Keipi

Kilpailun mentorina ja tuomarina toimii palkittu valokuvaaja Jere Hietala, joka on yli kymmenvuotisen uransa aikana tehnyt mainoskuvauksia maailman isoimmille mainostoimistoille ja suurille kansainvälisille brändeille.

Voittaja lähtee Japaniin

Jere Hietala valitsi viisi finalistia, jotka yhdessä toteuttavat suomalaismaisemassa valokuvattuja autoja esittävän näyttelyn Helsinki Design Weekille.

Finalistit ovat Atte Tanner, Tarina Tommiska, Tommi Mäntysalo, Aaro Keipi ja Iiro Rautiainen. Ennen näyttelykierrosta kannattaa tutustua finalisteihin lähemmin näyttelyn verkkosivulla.

Viiden finalistin keskuudesta arvotaan Helsinki Design Weekin aikana voittaja, joka pääsee kuvausmatkalle Japaniin tutustumaan Lexuksen lippulaivamyymälään.

Lexus Atte Tanner
Kuva: Atte Tanner

Helsinki Design Weekin tämänvuotisen teeman mukaisesti nuorten taiteilijoiden aikaansaamat taidokkaat valokuvat tuodaan gallerioiden sijaan esille paremmin: ulos videonäytöille ja laajan yleisön eteen.

Näyttelyyn kuuluvien raitiovaunupysäkkien löytämistä helpottava kartta löytyy näyttelyn verkkosivulta.

Lähde: Lexus, karttalähde: Google Maps, kuvitus: Young Creatives finalistien kilpailutöitä

Luetuimmat