12.5.2014 Matkailu Ilmavoimien upeimmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman ainoa säilynyt Brewster-hävittäjä kertoo huiman tarinansa Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Samaan halliin mahtuu myös ainutlaatuinen kokoelma suomalaista ilmailuhistoriaa. Keski-Suomen Ilmailumuseo sijaitsee Tikkakoskella Jyväskylän lentokentän eteläreunassa vanhaan teollisuushalliin rakennettuna. 1979 aloittanutta museota ylläpitää Keski-Suomen Ilmailumuseosäätiö. Ilmailuperinteen säilyttämisen ja esilletuomisen lisäksi erikoisosaamista löytyy mytös ensisöintitoiminnan saralta. Huippuunsa hiottu entisöintityyli ja -näkemys kiinnostaa myös kansainvälisesti. Museon kalusto koostuu kattavasta kokoelmasta Ilmavoimiemme käyttämiä lentokoneita, moottoreita ja varusteita. Myös viestintälaitteille on järjestetty oma näyttelytila. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ainoa maailmassa Tällä hetkellä museon merkittävin vetonaula on maailman ainoa Brewster-hävittäjä, jonka vaiherikas tarina ei jätä kylmäksi. Kesällä 1942 jatkosodan asemasotavaiheen jatkuessa tilanne Karjalan maarintamalla oli rauhallinen puna-armeijan lentotoiminnan keskittyessä Suomenlahdelle. Lentolaivue 24:n toinen lentue oli sijoitettuna Tiiksjärven tukikohtaan Itä-Karjalassa. Puoliltapäivin 25. kesäkuuta neuvostopommittajan perään lähetetty neljän Brewster-koneen parvi sai tiedustelupartiolta kuulla Sekeen kentältä ilmaan lähteneistä vihollisen hävittäjistä. Parven johtaja 25-vuotias luutnantti Lauri Pekuri odotti häälomaansa, mutta johti parvensa ilmataisteluun BW-372 -tunnuksisen koneensa johdolla. Pakkolasku järveen Taistelusta irtautuessa Pekurin siipikone sai osuman venäläisen Hurricane-hävittäjän tulituksessa, mutta Pekuri pudotti viholliskoneen läheiselle suolle. Toinen viholliskone sai Pekurin tähtäimeensä. Brewster sai osumia bensatankkiin ja moottoriin. Yksi kimmoke upposi Pekurin istuimen selkäsuojukseen, mutta liike-energia ei riittänyt sen läpäisemiseen. Vaurioituneen moottorin sammuminen ja potkurin vastus hidastivat Brewsteriä niin nopeasti, että kimppuun hyökännyt Hurricane sujahti ohi ja suoraan Pekurin konekiväärien ulottuville. Pekuri ei epäröinyt vaan ampui hyökkääjän alas. Pekurin Brewster oli tulessa, mutta korkeutta ei ollut enää tarpeeksi laskuvarjolla hyppäämiseen. Pekuri ohjasi koneen pakkolaskuun pienen järven pintaan kuomu avattuna. Moottorin osuessa veteen kone meni nokan kautta ympäri ja Pekurin oli helppo irroittautua vöistä veteen. Pintaan noustessaan luutnantti totesi koneesta valuneen bensiinin palavan järven pinnalla. Hän joutui sukeltamaan bensiinin alitse rantaan. Saappaiden pudottaminen helpotti uintia. BW-372 upposi järven pohjamutaan nokka ja vasen siipi edellä. Pekuri taivalsi kuusi tuntia sukkasillaan linjojen ja miinakenttien läpi takaisin omien puolelle. Hylky löytyy Suomalais-venäläinen etsintäryhmä löysi BW-372:n vuosien etsintöjen jälkeen vuonna 1998, vuotta ennen Pekurin kuolemaa. Venäläisviranomaiset myivät hylyn liikemiesryhmälle, joka myi sen eteenpäin Yhdysvaltain laivaston ilmavoimille. Laivaston museo antoi koneen Keski-Suomen Ilmailumuseolle entisöitäväksi löytöhetken kuntoon, sillä monen myynti- ja kuljetustapahtuman jäljiltä hylky oli kärsinyt kovia. Maailman ainoa säilynyt Brewster-hävittäjä on näytillä museossa Tikkakoskella näillä näkymin kesäkuuhun asti. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Museon aukioloajat: 1.6.–15.8. (kesäaikana) klo 10-20 16.8.–31.5. (talviaikana) klo 11- 17 Ajankohtaiset lisätiedot museon nettisivuilta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Brewster Aeronautical Corporation Model 239 Mitat: Rungon pituus 8,03 m Siipien kärkiväli 10,67 m Korkeus 3,66 m Tyhjäpaino 2 020 kg Lentopaino 2 415 kg Moottori: Wright R-1820-G5 Cyclone Tähtimoottori, 9 sylinteriä, ilmajäähdytys Teho 950 hv Kolmilapainen vakiokierrospotkuri Hamilton Standard Suorituskyky: Huippunopeus 480 km/h Matkanopeus 380 km/h Lakikorkeus 9 900 m Toiminta-aika 4 h Nousunopeus 2 500 ft/min Aseistus: 2 kpl 12,7 mm runkokonekivääriä 2 kpl 12,7 mm siipikonekivääriä Historia: Tyypin ensilento 2.12.1937 Tuotantomäärä 516 kpl (USA, Belgia, Englanti, Hollanti, Australia) Kaupat Suomeen 16.12.1939 (talvisodan puhjettua) 44 kpl Osina merirahtina tuodut koneet kasattiin Saabin tehtailla Trollhättanissa. Kaikki koneet Suomeen 1.5.1940 mennessä. Sotilastunnukset ja sotamaalaukset Suomessa ennen jatkosotaa. Koneiden tunnukset BW 351–394. Jatkosodassa Brewstereilla 480 ilmavoittoa, ilmataisteluissa vihollinen pudotti vain 19 Brewsteriä. Hakaristit vaihdettiin kokardeiksi 1.4.1945 Viimeinen lento Suomessa 14.9.1948 Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 25.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: eron kyyneliä ja derkkutunnelmaa 24.3.2024 Matkailu Kylmästä lämpimään – Kon-Tiki-museo Oslossa 22.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: natsien teot totuuden riisumina 21.3.2024 Matkailu Yllättävä ruuhkaverolasku Ruotsista – Autoliiton matkailupäällikkö neuvoo mitä pitää tehdä! 17.3.2024 Matkailu Pisan kalteva kellotorni on tehnyt meistä robotteja 17.3.2024 Matkailu Risteilymatkailu elää uutta kasvun aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta