12.5.2014

Ilmavoimien upeimmat

Maailman ainoa säilynyt Brewster-hävittäjä kertoo huiman tarinansa Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Samaan halliin mahtuu myös ainutlaatuinen kokoelma suomalaista ilmailuhistoriaa.

Keski-Suomen Ilmailumuseo sijaitsee Tikkakoskella Jyväskylän lentokentän eteläreunassa vanhaan teollisuushalliin rakennettuna. 1979 aloittanutta museota ylläpitää Keski-Suomen Ilmailumuseosäätiö.

Ilmailuperinteen säilyttämisen ja esilletuomisen lisäksi erikoisosaamista löytyy mytös ensisöintitoiminnan saralta. Huippuunsa hiottu entisöintityyli ja -näkemys kiinnostaa myös kansainvälisesti.

Museon kalusto koostuu kattavasta kokoelmasta Ilmavoimiemme käyttämiä lentokoneita, moottoreita ja varusteita. Myös viestintälaitteille on järjestetty oma näyttelytila.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ainoa maailmassa

Tällä hetkellä museon merkittävin vetonaula on maailman ainoa Brewster-hävittäjä, jonka vaiherikas tarina ei jätä kylmäksi.

Kesällä 1942 jatkosodan asemasotavaiheen jatkuessa tilanne Karjalan maarintamalla oli rauhallinen puna-armeijan lentotoiminnan keskittyessä Suomenlahdelle. Lentolaivue 24:n toinen lentue oli sijoitettuna Tiiksjärven tukikohtaan Itä-Karjalassa.

Puoliltapäivin 25. kesäkuuta neuvostopommittajan perään lähetetty neljän Brewster-koneen parvi sai tiedustelupartiolta kuulla Sekeen kentältä ilmaan lähteneistä vihollisen hävittäjistä.

Parven johtaja 25-vuotias luutnantti Lauri Pekuri odotti häälomaansa, mutta johti parvensa ilmataisteluun BW-372 -tunnuksisen koneensa johdolla.

Pakkolasku järveen

Taistelusta irtautuessa Pekurin siipikone sai osuman venäläisen Hurricane-hävittäjän tulituksessa, mutta Pekuri pudotti viholliskoneen läheiselle suolle. Toinen viholliskone sai Pekurin tähtäimeensä.

Brewster sai osumia bensatankkiin ja moottoriin. Yksi kimmoke upposi Pekurin istuimen selkäsuojukseen, mutta liike-energia ei riittänyt sen läpäisemiseen.

Vaurioituneen moottorin sammuminen ja potkurin vastus hidastivat Brewsteriä niin nopeasti, että kimppuun hyökännyt Hurricane sujahti ohi ja suoraan Pekurin konekiväärien ulottuville. Pekuri ei epäröinyt vaan ampui hyökkääjän alas.

Pekurin Brewster oli tulessa, mutta korkeutta ei ollut enää tarpeeksi laskuvarjolla hyppäämiseen. Pekuri ohjasi koneen pakkolaskuun pienen järven pintaan kuomu avattuna.

Moottorin osuessa veteen kone meni nokan kautta ympäri ja Pekurin oli helppo irroittautua vöistä veteen.

Pintaan noustessaan luutnantti totesi koneesta valuneen bensiinin palavan järven pinnalla. Hän joutui sukeltamaan bensiinin alitse rantaan. Saappaiden pudottaminen helpotti uintia.

BW-372 upposi järven pohjamutaan nokka ja vasen siipi edellä. Pekuri taivalsi kuusi tuntia sukkasillaan linjojen ja miinakenttien läpi takaisin omien puolelle.

Hylky löytyy

Suomalais-venäläinen etsintäryhmä löysi BW-372:n vuosien etsintöjen jälkeen vuonna 1998, vuotta ennen Pekurin kuolemaa.

Venäläisviranomaiset myivät hylyn liikemiesryhmälle, joka myi sen eteenpäin Yhdysvaltain laivaston ilmavoimille.

Laivaston museo antoi koneen Keski-Suomen Ilmailumuseolle entisöitäväksi löytöhetken kuntoon, sillä monen myynti- ja kuljetustapahtuman jäljiltä hylky oli kärsinyt kovia.

Maailman ainoa säilynyt Brewster-hävittäjä on näytillä museossa Tikkakoskella näillä näkymin kesäkuuhun asti.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen

Museon aukioloajat:

1.6.–15.8. (kesäaikana) klo 10-20

16.8.–31.5. (talviaikana) klo 11- 17

Ajankohtaiset lisätiedot museon nettisivuilta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Brewster Aeronautical Corporation Model 239

Mitat:

  • Rungon pituus 8,03 m
  • Siipien kärkiväli 10,67 m
  • Korkeus 3,66 m
  • Tyhjäpaino 2 020 kg
  • Lentopaino 2 415 kg

Moottori:

  • Wright R-1820-G5 Cyclone
  • Tähtimoottori, 9 sylinteriä, ilmajäähdytys
  • Teho 950 hv
  • Kolmilapainen vakiokierrospotkuri Hamilton Standard

Suorituskyky:

  • Huippunopeus 480 km/h
  • Matkanopeus 380 km/h
  • Lakikorkeus 9 900 m
  • Toiminta-aika 4 h
  • Nousunopeus 2 500 ft/min

Aseistus:

  • 2 kpl 12,7 mm runkokonekivääriä
  • 2 kpl 12,7 mm siipikonekivääriä

Historia:

  • Tyypin ensilento 2.12.1937
  • Tuotantomäärä 516 kpl (USA, Belgia, Englanti, Hollanti, Australia)
  • Kaupat Suomeen 16.12.1939 (talvisodan puhjettua) 44 kpl
  • Osina merirahtina tuodut koneet kasattiin Saabin tehtailla Trollhättanissa. Kaikki koneet Suomeen 1.5.1940 mennessä. Sotilastunnukset ja sotamaalaukset Suomessa ennen jatkosotaa.
  • Koneiden tunnukset BW 351–394.
  • Jatkosodassa Brewstereilla 480 ilmavoittoa, ilmataisteluissa vihollinen pudotti vain 19 Brewsteriä.
  • Hakaristit vaihdettiin kokardeiksi 1.4.1945
  • Viimeinen lento Suomessa 14.9.1948

Luetuimmat