18.1.2019 Automatkailu Euroopassa autolomailevan rahanarvoiset vinkit yksissä kansissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton tuore Autoillen Euroopassa -kirja on automatkailijan tuhti tietopaketti, jonka avulla voi välttää turhat ikävyydet. Tuore Autoillen Euroopassa -kirja on automatkailijan tietopaketti, jonka neuvojen avulla voi välttyä monilta harmeilta ja toisaalta löytää monta kiinnostavaa käyntikohdetta Euroopassa. Euroopan yhdentyminen on tehnyt eri maissa autoilemisesta ja rajojen ylittämisestä varsin vaivatonta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eroja myös maittain Euroopassa autoilevan on hyvä selvittää etukäteen, mitä asiapapereita ja varusteita tulee ottaa mukaan matkalle. Vaatimukset ovat osittain yhteneväisiä, mutta vaihtelevat myös maittain. Myös liikennesäännöt, teiden kunto ja ajokulttuuri poikkeavat usein totutusta. Autoilijan on myös hyvä tiedostaa, että autoilijoita koskevat määräykset muuttuvat kiihtyvällä tahdilla EU:nkin sisällä. Yksi esimerkki tästä ovat Euroopan eri maiden ympäristövyöhykkeet. Ympäristövyöhykkeitä riittää Parin kolmen viime vuoden aikana useissa Euroopan maissa on kiinnitetty kasvavaa huomiota kaupunkikeskustojen ilmanlaatuun. Vain autot, jotka täyttävät kaupungin asettamat pakokaasuja koskevat normit, saavat ajaa alueelle. Valvonnan helpottamiseksi auton tuulilasissa tulee olla päästötasosta kertova ympäristötarra. Automatkailijan kannalta on harmillista, että ympäristökieltojen vaatimuksissa on eroja saman maan eri kaupunkien välillä. Lisäksi autoilta vaadittavat ympäristötarrat vaihtelevat maakohtaisesti. Esimerkiksi Saksan ympäristövyöhykkeillä kaikilta autoilta vaaditaan auton päästöluokan ilmaiseva tarra. Erotteluna on vain se, onko autossa bensiini- vai dieselmoottori. Vaikka dieselautot ovat saaneet päästökritiikkiä osakseen, uusimmat Euro6-normin vaatimukset täyttävät dieselit saavat ajaa kaupunkikeskustoihin. Kirjassa valistetaan, että Ranskan kaupungeissa on kahdenlaisia ympäristövyöhykkeitä – pysyviä ja tilapäisiä. Vyöhykkeitä on tällä hetkellä Pariisissa, Grenoblessa, Lillessä, Toulousessa, Lyonissa, Strasbourgissa ja Rennesissä. Aiempaa kattavampi opus Suositun Autoillen Euroopassa -kirjan uusimman painoksen automatkailutietoa on monin osin päivitetty ajan tasalle. Kirjaan on myös lisätty ennen julkaisematonta mielenkiintoista tietoa monesta osa-alueesta. Aiempaa laajemmin käsitellään tietoa ruuhkista, käydään läpi turvallisuusvinkkejä, kojelautakameroiden käyttöä sekä nestemäisiä polttoaineita ja muita käyttövoimia. Uusina maakohtaisina aiheina kirjassa annetaan hyviä vinkkejä matkailuteistä, matkamuistoista sekä paikallisista ruokaperinteistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muista kansainvälinen ajokortti Autolla ulkomaille suuntaavan kannattaa tarkistaa kaikki auton asiapaperit, jottei matkan päällä tule pulmia. Suomesta autolla ulkomaille lähtevän tulee ottaa mukaan ajoneuvon alkuperäinen rekisteriote. Omasta vakuutusyhtiöstä tai esimerkiksi Autoliiton nettisivuilta (www.autoliitto.fi) kannattaa tarkistaa, tarvitseeko kohdemaahan ottaa mukaan kansainvälinen todistus liikennevakuutuksesta eli niin sanottu vihreä kortti (green card). Vihreä kortti tulee esittää liikennevahingon yhteydessä sekä tarvittaessa rajaviranomaisille. EU-maissa myönnetyt ajokortit ovat voimassa toisissa EU-maissa. Jotkut maat vaativat automatkailijalta kansainvälistä ajokorttia, jonka voi Suomessa hakea Autoliitosta. Kortti maksaa 25 tai 35 euroa ja on voimassa 1 tai 3 vuotta. Autoliiton nettisivuilla on päivitetty lista eri maiden ajokorttimääräyksistä. Varautumalla välttää ikävyydet Kirja antaa monta kullanarvoista vinkkiä automatkalle valmistautumiseen. Niitä noudattamalla voi välttyä paitsi vaivalta ja hankaluuksilta myös turhilta maksuilta. Jos autoilija ei esimerkiksi ole laisinkaan perehtynyt eri maiden sääntöihin ja määräyksiin, saattaa tulla ikäviä yllätyksiä. Maksamattomat moottoritiemaksut, kielletyille vyöhykkeille ajaminen tai vaikka jonkun varusteen puuttuminen autosta voi tulla kalliiksi, vaikka virhe perustuisikin vilpittömään tietämättömyyteen. Sakkojen perusteet vaihtelevat Esimerkiksi ylinopeudesta ulkomailla annettujen sakkojen määräytymisperusteet ja summat vaihtelevat huomattavasti jopa eri EU-maissa. Myös periaatteet haltijavastuusta vaihtelevat maakohtaisesti. Esimerkiksi Italiassa, Belgiassa ja Alankomaissa joutuu ajoneuvon haltijaksi/omistajaksi rekisteröintitodistuksessa merkitty henkilö vastaamaan ajoneuvolla tehdyistä liikennerikkeistä, vaikka haltija/omistaja itse ei olisi lainkaan ollut mukana ajoneuvossa rikkeen tapahtumahetkellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maksa tiemaksu ajoissa Maksamaton tiemaksu voi tulla kalliiksi. Moottoritien kamerajärjestelmä voi tunnistaa auton rekisterinumeron perusteella, ja auton omistaja saa jälkeenpäin kotiinsa korotetun tiemaksulaskun. Tällaisessa tapauksessa suositellaan pikaista maksamista, koska esimerkiksi 60 päivän kuluttua maksettava summa nousee huomattavasti. Esimerkiksi Unkarin suuntaavan autoilijan on hyvä tietää, että tiemaksu on maksettava ennen moottoritielle ajamista joko huoltoasemalla tai netissä. Monien maiden tiemaksuja perivät tieyhtiöt sekä lukuisten kaupunkien pysäköintiorganisaatiot ovat antaneet jälki- tai rangaistusmaksujen perimisen brittiläiselle Euro Parking Collection plc:lle. EPC perii mm. Seuraavien maiden maksamattomia tiemaksuja: Irlanti, Unkari, Norja, Portugali ja Iso-Britannia. EPC:n laskut eivät siis ole huijauksia vaan perustuvat maksurästeihin. Euro Parking Collectionin nettisivuilla on luettelo eri maiden viranomaisista ja organisaatioista, jotka ovat antaneet EPL:lle valtuudet toimia puolestaan. Karavaanareille ja motoristeille Autoillen Euroopassa -kirjan vinkit ja neuvot on laadittu myös siitä näkökulmasta, että matkailija ei aina suuntaa Eurooppaan henkilöautolla, vaan myös matkailuautolla tai -vaunulla, moottoripyörällä tai vaikkapa lentäen vuokratakseen ajoneuvon paikan päällä. Pyöräilyn suosio lomilla kasvaa edelleen ja ne kulkevatkin helposti mukana, joten kirjasta löytyvät myös maakohtaiset polkupyöräilyä koskevat määräykset. Plus-jäsenyys pelastaa tien poskesta – myös ulkomailla Autoliiton Plus-jäsen saa veloituksetta matkan jatkamispalveluita, kuten tiepalvelua, hinauksen tai sijaisauton 42 Euroopan maassa tai maa-alueella. Plus-jäsen voi soittaa Suomeen saamaansa puhelinnumeroon ja voi asioida suomen kielellä. Ilman Plus-jäsenyyttä tiepalveluavustus maksaa esimerkiksi Itävallassa päivällä 135 euroa ja yöllä 179 euroa. Jäsenyys on henkilökohtainen, ei ajoneuvoon sidottu palvelu, joka varmistaa perillepääsyn. Apu siis koskee myös samassa ajoneuvossa jäsenen kanssa matkustavia. Autoliitolla on sisarjärjestöjä ympäri maailmaa. Useimmilla on joko omia tiepalveluyksiköitä tai yhteistyökumppaneita, jotka avustavat konerikkoisia. Autoillen Euroopassa -kirjan voi ostaa Autoliiton toimistosta Helsingin Hämeentieltä, verkkokaupasta www.kauppa.autoliitto.fi sekä hyvin varustetuista kirjakaupoista. Kirjan hinta Autoliiton jäsenille on 32 euroa (normaalihinta 39 euroa). Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto ja Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku