Matkailu | Uutinen | 9.11.2017

Aurinkomatkat tutki – tässä on matkailun trendikärki vuonna 2018

Lomailussa korostuu nyt helppous, uudet kokemukset, paikallisuus ja hyvinvointi. Yhteen lomaan saattaa mahtua useampikin teema.

Jaa artikkeli

Aurinkomatkat julkisti tuoreen matkailututkimuksen päälinjat, jotka antavat viitteitä siitä, miten suomalaiset matkailevat vapaa-ajallaan ensi vuonna.

Puitteet julkistukselle tarjosi Allas Sea Pool -merikylpylä, jossa uimakausi jatkuu ensimmäistä kertaa läpi talven.

Suomalaisten lomanvietossa korostuu nyt aitous, helppous, kiinnostus uusiin kokemuksiin, paikallisuus ja hyvinvoinnin maksimointi.

Päätelmän taustalla olevaa tutkimusta varten Kopla Helsinki nettihaastatteli 1002 suomalaista ja varmisti, että mukana on koko väestöä edustava otanta iän, asuinpaikan ja sukupuolen suhteen.

Tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Pekka Antila kertoo Aurinkomatkojen asiakasmäärän kasvavan kolmatta vuotta peräkkäin.

Aurinkomatkojen omat tilastot kertovat, että tulevana talvena suomalaiset suuntaavat lentäen tehtävillä lomilla Kanariansaarille, Thaimaahan ja Arabiemiraatteihin. Nosteessa on myös Meksiko ja Vietnam.

Ensi kesän lomamyynti on etupainotteista. Edelliseen vuoteen verrattuna kasvua on kymmenisen prosenttia. Aurinkomatkojen tilastojen perusteella kohteiden kärkikolmikko ei yllätä.

– Kiinnostavimpia kohteita ovat Kreikka, Espanja ja Turkki, tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Pekka Antila kertoo.

Suosiotaan kasvattavat myös Italia ja Kroatia.

Online vai offline?

Tutkimuksen mukaan suomalainen haluaa varsin todennäköisesti olla ”online” lomallakin. Matkailulta haetaan helppoutta ja sitä tarjoavat osaltaan myös digitaaliset palvelut.

Kopla Helsinki_Johanna Järvinen

Matkailutrendejä tutkineen Kopla Helsingin Johanna Järveläinen kertoi suomalaisten olevan ”online” lomallakin.

Esimerkiksi nostettiin lomasovellus, joka mahdollistaa tulevan matkakohteen täsmätarkastelun etukäteen.

Parhaassa tapauksessa tunnelmaa nostatetaan pian virtuaalilasit päässä ja kuvia katsellaan kolmiulotteisesti. Loman jälkeen koettua puidaan vierailukohteesta taltioidun videon äärellä, jonka kuvaamisen lintuperspektiivista hoitaa drone.

Reissussa lisätty todellisuus auttaa uusien ulottuvuuksien äärelle. Puhelimeen ladattu sovellus toimii parhaassa tapauksessa lähes matkaoppaan tavoin, eli tuo näytölle tietoja tarkasteltavana olevasta nähtävyydestä reaaliajassa.

Oikeaa matkaopasta hyväkään sovellus tuskin koskaan korvaa, mutta omatoimiseikkailijaa se ilahduttaa taatusti.

Suomalaiset hakevat hanakasti tietoa myös matkan aikana. Pelkästään kohdetietojen, eli ravintolasuositusten, kulttuuritapahtumien ja erilaisten aktiviteettien etsimiseen älypuhelintaan käyttää 60 prosenttia matkalaisista. Jatkuvasti netin äärellä, eli missä ja milloin vain, haluaa ehdottomasti olla jo lähes puolet suomalaisista.

Tulevaisuudessa suositusten hakuskaala laventunee entisestään. Pelkän vaiston varassa edes ruokapaikkaa etsii pian vain harva.

Helppouden kaipuusta kertoo myös se, että lomalaisten vaatimustaso on kasvussa ja omaa aikaa sekä vaivaa halutaan säästää. Tämä suuntaus sataa osin myös matkanjärjestäjien laariin.

Tilaisuudessa esitellyn tutkimuksen mukaan suomalaisista reilu kolmannes kokee valmismatkan houkuttelevaksi juuri helppouden takia. Valmismatkan ostaneista puolestaan yli 80 prosenttia mainitsee helppouden yhdeksi tärkeäksi ostokriteeriksi.

Lentojen ja hotellin lisäksi muun muassa valmiiksi paketoiduille aktiviteeteille ja kaupunkikohteen ja rantaloman yhdistämiselle on kysyntää.

Malta Gozo

Osa arvostaa myös ihmiskontaktia lomaa ostaessaan ja lomaillessaan. Se voi tarkoittaa esimerkiksi suomenkielistä opasta ja asiakaspalvelua omatoimisen nettisurffailun sijaan. Lomalaisen mieltä askarruttaviin asioihin apua tarjotaan chat-muodossa vuorokauden ympäri.

Aurinkomatkojen sovellusta käyttäville online-retkikauppa on matkajärjestäjän mukaan auki aina, myös kesken lomailun.

Digioptimoidut matkahetket ovat lennokkaasta nimestään huolimatta jo arkipäivää. Sitä ei vain aina huomaa lomaillessaan.

Aurinkomatkat räätälöi trendien mukaan

Aurinkomatkat kertoo räätälöivänsä tarjontaansa trenditutkimuksen viitoittamalla tiellä. Eikä trendien mukainen matkailu ole pelkkää aikuisten hupia. Lomalla elämyksiä halutaan tarjota myös lapsille.

Lapsiperheitä silmälläpitäen on rakennettu myös yksi matkajärjestäjän kuudesta motiivipohjaisesta lomateemasta.

Tutkimuksen esiin nostamat trendit näkyvät myös valmismatkatarjonnassa, kertoo Aurinkomatka-brändistä vastaava johtaja Karita Taura Finnairilta.

Lasten Aurinkoklubissa lapsivieraiden ohjelmasta vastaavat ohjaajat puhuvat suomea ja ovat Mannerheimin lastensuojeluliiton kouluttamia. Tällä tähdätään siihen, että perhelomailu sujuu myös lasten osalta. Tätä sujuvuutta arvostavat myös vanhemmat.

Kokemukset kunniaan

Lomailu on yhä useammalle muutakin kuin rantahiekalla loikoilua tai nähtävyyksien kiertämistä. Pelkkä kokkikurssi on kulinarismimatkailusta kiinnostuneelle liian vähän, nyt halutaan päästä mukaan myös kalatorille, pellolle ja puutarhaan, eli paikallisia raaka-aineita hankkimaan.

Kalatori_Soul

Paikallisten vinkit ovat arvossaan ja kokemukset paranevat, mitä aidommalta ne tuntuvat. Mitä harvinaisempi, sitä parempi, olipa kyseessä taekwondo-näytös, husky-koirien kanssa tehty erämaaseikkailu tai joogatunti. Aitous ja paikallisuus vetoavat vahvasti. 60 prosenttia suomalaisista haluaa tutustua lomallaan paikalliseen kulttuuriin ja ihmisiin.

Eikä kaupunkilomailukaan kyllästytä. Tämän lomamuodon kelpuuttaisi peräti 58 prosenttia suomalaisista. Aurinkoloman ja kaupunkiseikkailun yhdistäminen kiinnostaa noin kolmannesta.

Nousussa on myös ”just for me”-ajattelu, eli mitä harvinaisempi kokemus, sitä parempi.

Revontulet

Majapaikoista kiinnostusta herättävät suurten hotellien rinnalla pienemmät, paikallisten omistamat majoituskohteet, joissa tarjolla on jotain erityistä, olipa se sitten boutique-hotellin rajatulle vierasjoukolle tarjoamaa luksusta tai paluu pelkistettyjen perusasioiden äärelle.

Tähän saumaan omaa tarjontaansa kertoo virittävänsä myös Aurinkomatkat. Suomessa suuren, mutta maailmanlaajuisesti tarkasteltuna vielä maltillisen kokoisen matkanjärjestäjän koko on tässä etu, sillä valikoimaan on mahdollista buukata majoituskohteista muitakin kuin jättimäisiä hotelleja.

Erikoiset unet: Grand Hyatt Soul

Reilun kaupan matkailu on niin ikään nosteessa. Lomamatkailijat ovat entistä tietoisempia matkustuksen vaikutuksista ympäristöön. Rahaa halutaan käyttää niin, että myös paikallinen yhteisö ja yritykset hyötyvät siitä.

Trenditutkimuksen mukaan 55 prosenttia suomalaisista valitsee mieluiten matkanjärjestäjän, lentoyhtiön tai hotellin, joka toimii vastuullisesti sekä ympäristön että ihmisten kannalta.

Matka_Kuollutmeri_Jordania

Uudet taidot kiinnostavat

Osaatko uida? Kiinnostaisiko opetella, tai kenties hioa vuosien saatossa omatoimisesti omaksuttuja taitoja virtaviivaisempaan suuntaan? Entäpä uusi ruokakulttuuri ja  kokkikurssi tai jäätelönvalmistus? Jos vastaus on kyllä, et ole yksin tässäkään. 55 prosenttia suomalaisista haluaisi oppia lomallaan jotain uutta.

Bibimbap

Tutkimuksen mukaan yhä useampaa kiinnostaa myös aktiivinen lomailu ja omien harrastusten sekä elämäntavan yhdistäminen uuteen ympäristöön. Aurinkomatkojen tarjontaa on viritetty tältä osin paketoimalla perinteisen lomatarjonnan oheen erilaisia teemoja ja erityisaktiviteetteja.

Rantaloman yhteydessä uimataidon hiominen asiantuntijan opein on kenties jo tuttua, mutta esimerkiksi viikon joogamatka saattaa olla monelle lajista kiinnostuneellekin uutta.

Oma kohderyhmä on myös crossnature-lomille, joka tarkoittaa ryhmässä tehtävää kehonpainoharjoittelua ulkoilmassa. Osa aktiivisista valitsee lomaohjelmakseen esimerkiksi vaelluksen.

Björkliden

Arjesta stressaantuneet matkailijat etsivät jatkuvan onlinen rinnalla myös totaalista offline-elämystä. Eli arjen täydellisesti katkaiseva lomavaihtoehto on niin ikään nouseva trendi. Silloin lomakohteen on oltava täysin rauhoittava ja urheilutermein myös palauttava. Tämä toteutuu esimerkiksi luontomatkailussa.

Päivän kuva ahma

Hyvinvointimatkailussa viehättää muun muassa mahdollisuus itsensä kehittämisestä ja kehon sekä mielen helliminen. Luksus-tasoa edustava spa korvautuu herkästi perinteisillä hoidoilla. Tutkitusti nouseva trendi tämäkin. Hyvinvointimatkailun kokee houkuttelevana peräti 40 prosenttia suomalaisista. Hemmottelu kiinnostaa puolestaan 48:aa prosenttia suomalaisista.

Kempinski Gozo

Matkailijat ovat myös kiinnostuneita pihistelemään osan lomastaan panostaakseen tyyriimpään elämykseen tai majoitukseen. Osa lomasta saatetaan viettää askeettisemmin, osa taas luksusta hipoen.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Lue myös: 

Bibimbap – helpommin tehty kuin sanottu

Herkuttele kuin paikallinen – merellinen annos todellista Soulia

Tyrmäys päämajassa – taekwondo kohtaa teatterin

Lumisen erämaan kutsu – huskyseikkailu Lapissa

Erikoiset unet: Casa Ellul eli yö viinikauppiaan kodissa

Päivän kuva: Vukov konak – satavuotias majatalo Bosnian vuorilla

Rimini – helvetti sesongin ulkopuolella

Erikoiset unet – Supertähtien sviitti Soulin huipulla

Matka: Kumipuvussa vuoren uumeniin

Villa San Luigi – kun mukavuudella ei ole rajoja

Museo Ferrari Maranello – superautojen säihkettä

Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa

Šolta ja sen sisaret – saarihyppelyä kroatialaisittain

Matka: Huimapäiden Kroatia

Villi La Raña – Savanni keskellä Espanjaa

Matka: Luontoretkelle ohiajettuun Espanjaan

Matka: Maasturisafari turkkilaisittain – röykkyisiä vuoristoteitä, huikeita näkymiä ja idyllisiä kyliä

Matka: turkkilaisessa hamamissa rentoutumassa

Matka: Turkin Alanya ja seldžukkien vahva perintö

Matka: Aasin kanssa hulluuden partaalle

Matka: Jäätikkövaellus Ruotsin huipulla

Matka: Sipulipiirakkaa ja sameaa viiniä Rüdesheimissa

Matka: Yhden annoksen ravintola

Matka: viinipääkaupunki Bordeaux

Muinainen Petra – Indiana Jonesin ja nabatealaisten jäjillä

Päivän kuva: Wadi Rum – Marsin korvike

Erikoiset unet: Gozo – viiden tähden rauhaa

Matka: Aurinkoinen Malta – omintakeinen ja ohittamaton

Päivän kuva: Omul – kala jolla on porttikielto venäläiseen hotelliin

Matka: Yö revontulien alla lasi-iglussa

Matka: Unohtumaton pulahdus järveen nimeltä Kuollutmeri

Jaa artikkeli

Keskustelu