2.10.2018

Yöllisten neuvottelujen tulos: Saksassa jälkikorjauksia ja tukitoimia diesel-autojen päivitykseen

Saksan dieselkokous

Tuore poliittinen linjaus nojaa vanhojen dieselautojen korjaamiseen ja uusien pihien autojen hankintaan.

Saksa on etsinyt kuumeisesti keinoja suitsia liikennepäästöjä kaupungeissa – ilman ajorajoituksia vanhoille dieselautoille.

Viime yön mittavan neuvotteluponnistuksen pohjalta syntynyt poliittinen linjaus nojaa vanhojen dieselautojen korjaamiseen ja uusien pihien autojen hankintaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neuvottelumaraton toi tulosta

Saksassa on nyt päästy poliittiseen yhteisymmärrykseen ja linjaukseen autonvalmistajien kanssa siitä, kuinka vanhojen dieselautojen aiheuttamat päästöhaitat saataisiin maan kaupunkikeskustoissa kuriin.

Liittokansleri Angela Merkelin (CDU) johtamien yöllisten maratonneuvottelujen tuloksena on päädytty suosittelemaan vanhojen dieselautojen jälkikorjauksia sekä tukitoimia, jotta dieselautoilijat vaihtaisivat vanhan autonsa uuteen ja vähäpäästöiseen malliin.

Liikenneministeri Andreas Scheuer (CSU) sanoi julkisuuteen hieman aiemmin, että saksalaiset autonvalmistajat ovat olleet myötämielisiä kantamaan suurimman osan vanhojen dieselautojen teknisistä korjauskuluista päästöjen vähentämiseksi.

Scheuerin mukaan esimerkiksi Volkswagen, Saksan suurin autonvalmistaja, on hyväksynyt kattavansa 2 400 euron verran arvioiduista 3 000 euron autokohtaisista korjauskustannuksista.

Nyt päätetyn perusteella hallitus kuitenkin edellyttää, että autonvalmistajat vastaisivat kaikista korjauskustannuksista, joita koituu Euro 5 -normin mukaisen auton päästökorjauksista.

Kyse ei ole ihan pienistä automääristä. Euroopan johtavan automaan teillä liikkuu kaikkiaan yli 46 miljoonaa dieselautoa, joista Euro 4 -normin mukaisia autoja on 3,1 miljoonaa ja Euro 5 -normin autoja 5,7 miljoonaa.

Ajorajoituksia halutaan välttää

Korjaustoimilla voitaisiin välttää erittäin epäsuositut ajorajoitukset, mutta päästä silti päästöjen vähenemiseen kaupungeissa.

Volkswagen on tosin esittänyt varauksen korjaustoimista ja niiden maksamisesta, mikäli on mitään vaaraa, että moottori voisi myöhemmin normaalissa käytössä vaurioitua näiden jälkikäteisten korjaustoimien vuoksi.

Toinen tapa vähentää vanhojen dieselautojen aiheuttamia ongelmia on tukea autoilijoita, jotta nämä vaihtaisivat vanhan autonsa uuteen ja vähäpäästöiseen malliin. Tämänkaltaiset uuden auton ostajaa tulevat toimet ovat ilmeisesti saamassa poliittisesti vihreää valoa.

Automotive Newsin mukaan tukisumma autonostajalle voisi esimerkiksi Volkswagenin kohdalla olla jopa 8 000 euroa, BMW:n osalta 6 000 euroa ja Daimlerin osalta 5 000 euroa.

München, Stuttgart, Köln…

Saksassa on paljon vuorten ja kukkuloiden ympäröimiä kaupunkeja. Tällaisissa kaupungeissa liikenteen aiheuttamat päästöt jäävät leijumaan keskustojen ylle.

Saksalaiskaupungeissa on ollut jo vuosien ajan käytössä ajorajoituksia suuripäästöisille ajoneuvoille, jotka eivät täytä Euro 4 -päästörajoitusta. Nyt siis pohditaan, voitaisiinko kaupungeissa rajoittaa myös uudempien Euro 5 -dieselautojen liikkumisoikeutta esimerkiksi tietyillä reiteillä.

Keskustelun taustalla on, että noin 60–70 saksalaisella paikkakunnalla on havaittu ajoittain ilmassa olevien typen oksidien (NOx) ohjearvon ylittymisiä.

Typpidioksidipäästöjen raja-arvot ovat Saksassa ylittyneet pahimmin Münchenissä, Stuttgartissa ja Kölnissä.

Hampuri teki viime huhtikuussa ensimmäisenä saksalaiskaupunkina päätöksen, jonka mukaan vanhemmilla dieselautoilla on ajokielto muutamalla erittäin paljon liikennöidyllä kadulla.

Kiellon taustalla on Saksan korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu, jonka mukaan saksalaiset kaupungit saavat kukin itsenäisesti päättää, kieltävätkö ne vanhemmilta dieselautoilta ajamisen kaduillaan. Mahdolliset dieselautoja koskevat ajorajoitukset eivät ole siis koko Saksan liittovaltiota kattavia, vaan kaupunkikohtaisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksi päästö vähenee, toinen kasvaa

Tekniset ratkaisut dieselautojen päästöjen vähentämiseksi eivät ole yksinkertaisia ja niitä on useita erilaisia. Tehokkaat turboahdetut suoraruiskutusdieselit yleistyivät henkilöautoissa 1990-luvun lopulla.  Niiden yksi suuri ongelma, hiukkaspäästöt, ratkaistiin hiukkassuodattimella.

Dieselautoissa hiukkassuodatinkaan ei tee autuaaksi. Kun yhtä päästölajia pienennetään, toinen voi kasvaa. Dieselmoottoreissa hiukkassuodatin on nostanut hiilidioksidipäästöjä eli kulutusta hiukan ja lisännyt lähinnä kaupunkiliikenteessä haitallisten typpidioksidipäästöjen (NO₂) osuutta.

Jäljelle jäivät typen oksidit (NOx), mitkä ovat nykydieselien suurin päästöongelma.

Edullisimmat tavat, kuten pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) ja NOx-katalysaattori (LNT) voivat lisätä kulutusta.

Kalliimpi tapa suitsia päästöjä ja yltää Euro 6 -normin mukaisiin päästöihin on SCR-katalysaattori ja urealiuosruiskutus.

Lähde: Automotive News, Reuters, Autoalan Tiedotuskeskus

Tiukat tavoitteet…

EU:n syyskuussa 2016 hyväksymä Pariisin ilmastosopimus säätelee EU:n ilmasto- ja energiapoliittisia linjauksia vuosille 2020–2030.

Jo aiemmin Euroopan komission vähähiilitiekartassa on linjattu, että päästöjä voidaan EU:ssa vähentää kustannustehokkaasti 40 % vuoteen 2030 mennessä, 60 % vuoteen 2040 mennessä ja 80 % vuoteen 2050 mennessä EU:n sisäisin toimin.

Aikaisemmat EU:n Suomelle asettamat tavoitteet edellyttivät Suomen vähentävän vuoteen 2020 mennessä liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä 16 % vuoteen 2005 nähden. Näillä näkymin Suomi tulee saavuttamaan vuodelle 2020 asetetut tavoitteet.

…tiukempi WLTP-mittaustapa

Syyskuussa käyttöön otettu uusien autojen WLTP-kulutusmittaus on aiempaa NEDC-mittausta kuormittavampi ja pidempi. Uuden mittausjärjestelmän tavoitteena on kuvata aiempaa paremmin todellisessa liikenteessä syntyvä päästöjä.

Auton varusteetkin vaikuttavat jatkossa päästö- ja kulutusarvoihin, jos varusteet vaikuttavat auton ilmanvastukseen, painoon tai vierintävastukseen.

Lue myös:

Hampurissa ajokielto vanhemmille dieselautoille
Diesel Saksassa: mitä oikeuden päätös tarkoittaa vanhoille dieselautoille

Luetuimmat