9.4.2019 Liikenne Yli puolet valmis ostamaan ladattavan hybridin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoalan liikennebarometri: sähköautojen yleistymistä jarruttaa korkeampi hankintahinta sekä epävarmuus toimintamatkasta ja latausmahdollisuuksista. Autoalan teettämän liikennebarometrin alustavien tulosten mukaan yli puolet suomalaisista olisi valmis hankkimaan ladattavan hybridin. Ladattava hybridi on todennäköisesti monelle autoilijalle välivaihe ennen mahdollista täyssähköautoon siirtymistä. Liikennebarometrin mukaan autoilijoilla on täyssähköautoiluun siirtymisessä vielä useita haasteita voitettavaksi. Liikennebarometrin mukaan täyssähköauton hankinnan esteinä ovat tutut epäkohdat: auton korkeampi hinta, toimintamatka ja latausvarmuus. Näistä haasteista huolimatta noin 40 prosenttia suomalaista olisi valmis hankkimaan täyssähköauton. – Epävarmuus latausmahdollisuuksista vaikuttaa kuitenkin noin 80 prosentilla sähköauton hankintaan, barometrin tuloksista kertonut Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa huomauttaa. Autoalan liikennebarometrin tulokset perustuvat yli 4 000 vastaajaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työsuhdeautot sähköistämään liikennettä Kuten Autoliittokin on tuonut esiin, Suomessa auton keskimääräinen arvo on vain 3 600 euroa. Auton vaihdossa tarvittava väliraha uuteen ja vähäpäästöiseen sähköautoon on monelle kansalaiselle tekemätön paikka. – Nykyisin sähköauto maksaa 1,8-kertaa sen mitä vastaava bensiinimoottorinen henkilöauto, Rissa taustoittaa. Autoala on esittänyt, että sähköautojen kysynnän edistämiseksi työsuhdekäytössä olevien autojen verotusarvon porrastamista hiilidioksidipäästöihin siten, että alle 95 g/km päästötasolla laskennallista verotusarvoa alennettaisiin. – Tämä lisäisi selvästi sähköautojen kysyntää, sillä työsuhdeautomarkkinoilla sähköautojen hankinnalle ei ole yhtä suuria esteitä kuin kotitalouksissa. Täyssähköinen työsuhdeauto lisäisi 2–4 vuoden viiveellä kaikkien kuluttajien sähköautojen tarjontaa, tulisivathan ne käytettyjen autojen markkinoille. – Tällä olisi merkittävä vaikutus autokaupan tarjontaan, sillä vuosittain markkinoilla liikkuu 25 000 työsuhdeautoa, Rissa arvioi. Lataus pohdituttaa, etuna ajon päästöttömyys Liikennebarometrin vastaajista 47 prosenttia on sitä mieltä, että epävarmuus sähköauton toimintamatkan riittävyydestä vaikuttaisi erittäin paljon sähköauton valintaan. Vastaajista liki kolmannes (29 %) kertoi, että epävarmuus toimintamatkan riittävyydestä vaikuttaisi paljon valintaan. Vastaajista 46 prosenttia kertoi, että epävarmuus julkisten latauspaikkojen riittävyydestä vaikuttaisi erittäin paljon sähköauton valintaan. Sähköauton bensiini- ja dieselautoa kalliimpi hankintahinta vaikuttaisi 44 prosentin mielestä erittäin paljon sähköauton valintaan. Epävarmuus sähköauton latausmahdollisuudesta kotona vaikuttaisi sähköauton valintaan erittäin paljon 43 prosentilla vastaajista. Sähköauton päästöttömyys ajon aikana vaikuttaisi erittäin paljon 32 prosentilla vastaajista. Sähköauton edulliset käyttökustannukset puolestaan vaikuttaisivat erittäin paljon sähköauton valintaan 29 prosentilla vastaajista. Kolmasosalla vastaajista sähköauton valintaan vaikuttaisi erittäin paljon epävarmuus sähköauton jälleenmyyntiarvosta. Latauspaikalle kevyempi vero Autoala madaltaisi sähköautoilukynnystä laskemalla työsuhde-etuna toteutettavien kotilatauspaikkojen verotusarvoa. Alan näkemyksen mukaan latausinfratukea tulisi kohdentaa ensisijaisesti asuntojen latauspaikkojen rakentamiseen, sillä vaikka pikalatausasemien määrä kasvaisikin, suurin osa latauksista hoituu tulevaisuudessakin kotona. Työsuhdeautoilijat ovat selvästi aiempaa alttiimpia valitsemaan ladattavan hybridin tai täyssähköauton. ALD Automotiven toimitusjohtaja Pekka Kivisen kokemuksen mukaan työsuhdeautoja valitsevat ottavat aiempaa enemmän ympäristönäkökohdat huomioon autovalinnassa. – Päästöihin j auton taloudellisuuteen liittyvä vastuullisuus on kasvanut ihan selvästi. Kulutus- ja päästökysymykset ovat viimeisen vuoden aikana nousseet keskusteluissa esiin aiempaa vahvemmin, Kivinen kertoo. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoalan liikennebarometri, Autoalan Keskusliitto (AKL), Autoalan tiedotuskeskus, Autoliitto, ALD Automotive Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku