21.11.2017

Yksi hinta, tukku kulkumuotoja – tätä on Whim

Whim tuo kuukausimaksuun perustuvan liikkumispalvelun pääkaupunkiseudulle.

Pääkaupunkiseudun liikenneympäristö täydentyi kun länsimetro vihdoin aloitti liikennöintinsä. Paria päivää myöhemmin pääkaupunkiseudulla aloitti myös uusi Whim-liikkumispalvelu, joka perustuu monen eri kulkuvälineen yhdistämisen ja kuukausimaksuun.

Liikkumispalvelun alkuvaiheessa Whimin osasia ovat HSL, Taksi Helsinki, Lähitaksi sekä autonvuokraus Vehon, Sixtin ja Hertzin kautta. HSL:n eli Helsingin seudun liikenteen järjestelmään kuuluvat Helsingin seudun bussit, metrot, lähijunat ja raitiovaunut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuokra-auto tai taksi alle

Esimerkiksi Urban-kuukausipaketti maksaa 49 euroa ja tarkoittaa rajatonta määrää HSL:n kertalippuja, korkeintaan 10 euroa maksavia taksikyytejä alle viiden kilometrin matkoilla sekä kiinteähintaista (49 euroa/vrk) autonvuokrausta. Vastaavasti jos paketti sisältää HSL:n seutulippuja, maksaa se kuukaudeksi 99 euroa.

Nopeat syövät hitaat, sillä Urban-pakettien kampanjahinta 49 tai 99 euroa kuukaudessa on tarjolla 3 000 ensimmäiselle. He ostavat paketin aina kuukaudeksi kerrallaan, näillä hinnoin luvatusti ainakin toukokuun loppuun 2018 asti.

Whim-pakettien taksikäytön taustalla on ajatus, että suurin osa pääkaupunkiseudun asukkaista pystyisi 10 eurolla matkustamaan lähimmälle metro- tai paikallisjuna-asemalle.

Edullisin vuokra-auto on määritelty Ford Fiesta -luokan autoksi ja hinta sisältää vapaat kilometrit. Myös muiden kokoluokkien autoja on saatavilla kiinteillä hinnoilla.

Kattava paketti maksaa 499 euroa

Kattavin ja kallein Unlimited-kuukausipaketti maksaa 499 tai 549 euroa (Helsinki/seutu). Siihen kuuluvat kuukauden jokaiselle päivälle rajaton määrä HSL:n kertalippuja sekä vuokra-auto tai rajoittamaton määrä taksimatkoja (alle viisi kilometriä). Rajoittamattomasti taksimatkoja voi käyttää niinä päivinä, jolloin auto ei ole vuokralla.

Tästä on poikkeuksena se, että taksilla voi liikkua vuokra-auton nouto- ja palautuspäivinä.

Sovellusta voi kokeilla ilmaiseksi

Whimin käytettävyyteen voi tutustua ilman kuukausimaksua tai sitoutumista.

Matkapuhelimeen ladattavan Whim-sovelluksen ilmaisversio tarkoittaa HSL:n reittiopasta, matkalippujen kertaostamista, taksitilaussovellusta ja autonvuokrauspalvelua. Tällöin käyttäjä maksaa kunkin yksittäisen taksin tai autonvuokrauksen erikseen Whimin kautta.

Kokeilin sovelluksen toimivuutta ostamalla HSL:n mobiilikertalipun. Se onnistui ongelmitta, ja reittiopas näytti selkeästi kulkureitin määränpäähän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteiskäyttöautot mukaan 2018

– Kaupunkipyörät ja yhteiskäyttöautot liitetään palveluun alkuvuoden 2018 aikana, Maas Globalin aluejohtaja Jarkko Jaakkola lupaa.

– Neuvottelut usean eri yhteiskäyttöauto-tarjoajan kanssa ovat kesken, mutta uskon niiden etenevän suotuisasti.

Monen kulkuvälineen tarve

Julkistetun Whim-sovelluksen taustalla on maailmanlaajuisia liikkumispalveluiden markkinoita havitteleva Maas Global -yritys. Ja sen toiminnan taustalla on ajatus, ettei mikään kulkutapa yksin riitä ratkaisemaan liikkumistarpeita.

– Yksikään kulkuväline ei yksin pysty ratkaisemaan nykyaikaisen, aktiivisen elämän tarpeita riittävän joustavalla ja kestävällä tavalla. Ja miten vaikkapa pidempien viikonloppumatkojen hoitaminen olisi edelleenkään mahdollista ilman autoa?, MaaS Global -yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja Sampo Hietanen linjaa.

Toisaalta Whimin kaltainen matkaketju-palvelu voi olla aito vaihtoehto esimerkiksi kotitalouden kakkosautolle – mikäli asiakas kokee palvelun käytön riittävän vaivattomaksi ja järkevän hintaiseksi. Maas Globalin perustajajäsen Kaj Pyyhtiä on vakuuttunut, että etenkin kaupunkikeskustoissa asuvat suomalaiset ovat valmiita muuttamaan – osin luutuneitakin– liikkumistapojaan. Hän muistuttaa, että liikkuminen – olipa kyseessä arkinen työmatka tai vapaa-ajan matka lähialueella – ei useinkaan ole yksi matka vaan pikemminkin liikkumisen verkosto.

– Eri kulkuvälineet yhdistävät matkaketjut, jotka saa yhdestä paikasta ja maksetaan kuukausiperusteisesti on enemmän kuin järkevä ratkaisu urbaaneille kaupunkilaisille.

Kuukausihintoja tarkistetaan

Nyt julkistettujen Whimin pakettihintojen taustalla on saada palvelulle käyttäjiä.

– Vielä on liian aikaista arvioida, millaisia tarkistuksia hintoihin tulee. Kampanjahinnoin haluamme laskea kynnystä tulla palvelun kokeilijaksi, Pyyhtiä taustoittaa.

Hän uskoo, että kuukausihinnat ovat jatkossakin kohtuullisia ja kiinnostavia.

Jokainen työmatkaliikkuja osaa laskea omalta osaltaan, tuleeko kuukausipaketti hänelle edullisemmaksi liikkumistavaksi. Whim ottaa ainakin joidenkin käyttäjien osalta 49 tai 99 euron pakettihinnoilla taloudellisesti takkiinsa, kuuluuhan Urban-pakettiin rajaton määrä HSL-kertalippuja kuukauden jokaisena päivänä, joiden hinnan Whim taas tulouttaa täysimääräisesti palvelun tarjoajalle eli HSL:lle.

– Se on niitä palvelun käynnistyskustannuksia, joita ei voi välttää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toiveissa maailmanvalloitus

Whimin sovellus on tällä hetkellä käytössä jo Britanniassa eli Birminghamissa, ja osittain myös Lontoossa. Toiveissa on valloittaa monta muutakin kaupunkialuetta.

Maas Globalin tavoitteena on, että Whim olisi ensi vuoden loppuun mennessä käytössä maailmalla 10–15 kaupungissa, viiden vuoden kuluessa 60 kaupungissa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat:

Luetuimmat